torsdag 23 maj 2013

Bra Bromsar Biter Bättre


Min hoj har så dåliga bromsar. Det är en utsaga man hör allt som oftast. Kanske stämmer det men jag anser att de flesta moderna motorcyklar har ganska bra bromsar. Därmed inte sagt att det inte kan bli bättre. Det mest radikala man kan göra är givet vis att byta till ett bättre bromsok med fler kolvar som kniper hårdare om bromsskivan. Det tycker jag är lite överkurs.


Det finns andra både enklare och billigare sätt att förbättra bromsegenskaperna. Så gott som alla moderna motorcyklar har hydraliska bromsar. Det innebär att när du klämmer på bromshandtaget eller trampar på fotbromen skapar bormscylindern ett övertryck i bromsbehållaren så att bromsvätskan komprimeras och skapar tryck på bromskolvarna i oket.. Akilleshälen i bromssystemet är ofta bromsslangarna. Eftersom både bakfjädring och framgaffel rör på sig är slangar oundvikligt. Det går inte att ha rör hela vägen vilket hade varit det bästa. 
Bromsvätskebehållare, bromsslang, bromscylinger och bromsok

Problemet med bromsslangar eller hydralslangar om man skall vara petnoga är  att när trycket ökar i dem så expanderar slangväggen vilket gör att trycket ut i bromsoket minskar något. Detta brukar beskrivas som att bromsarna känns svampiga. Bromsslangar åldras och då mattas armeringen i slangen och svampigheten ökar. Då är det dags att byta. 
Stålomspunna bromsslangar finns i många olika färger

Passa då på att byta till stålomspunna slangar ”braced cables” på engelska. Då hjälper det spunna stålhöljet till att motverka att slangen expanderar. Då får vi bättre tryck framåt med bättre bromsverkan som följd. Prismässigt  är det vanligt vis inte så stor skillnad på stålomspunna bromsslangar i alla fall inte om man jämför med en omgång orginalslangar. De extra kronorna är en bra investering. Du kommer att förbättra din bromsverkan samtidigt som du ökar din egen säkerhet. Nya slangar,nya belägg och ny bromsvätska ( det heter inte bromsolja ) kommer att göra underverk på din hoj. 
Kläm inte till för hårt när bromsarna är nyfixade. En ofrivillig stoppie  är en otäck upplevelse

Glöm inte bort att använda koppar eller aluminiumpasta på baksidan av din klossar ( beroende på materialet i oket koppar och aluminium tycker inte om varandra ) då  när du monterar dem så minskar du risken för skrikande och gnisslande bromsa. Detta meddelar han som har en Road King som skriker som en stucken gris när man nyper till i handbromsen. Man kanske borde leva som man lär, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar