fredag 4 april 2014

Det finns alla möjligheter att påverka och skapa opinion

Jag vet inte ifall trenden kommit smygande tidigare. det känner jag inte riktigt till och jag har egentligen gjort någon närmre undersökning. Oavsett så var det något som hände för ett par dagar sedan. 

Det hela började med att Henning Svedberg skrev ett inlägg på braaap.se om att vi hojåkare ofta lastar andra trafikanter för vår egen säkerhet. Detta tog jag fasta på och det hela mynnade ut i två blogginlägg som tangerade ämnet. Denna tes om att det är vi själva som ansvarar för vår egen säkerhet har spridits likt ringar på vattnet. Det Henning startade verkar ha blivit en ögonöppnare för många.
Bild på Henning Svedberg som jag stulit från Vi bilägare

Vi som surfar runt på sidor som handlar om motorcyklism i allmänhet har märkt trendbrottet. Förutom det som skrivits på braaap.se och på min blogg har det dykt upp fler inlägg som tangerar detta ämne. Maria Nordqvist på SMC skrev på facebook en liten notis där hon förbannade en kvinnlig bilförare som mobilsurfat istället för att ha uppmärksamhet på annan trafik och i detta fallet cyklister i synnerhet.

Marias neonrosa jacka hade hjälpt föga. På bike.se  kåserade Magnus Wallner kring att mc-åkarna alltid drar nitlotten i trafiken och lastas för allehanda händelser i trafiken som vi som kör motorcykel inte egentligen är ansvariga för. Det går att hitta fler exempel på artiklar. blogginlägg, facebookinlägg och kommentarer de senaste dagarna som talar om motorcyklisternas utsatthet.

Sådana har funnits länge men skillnaden på det som dykt upp de senaste dagarna i jämförelse med det som publicerats tidigare är att sedan Henning skrev sitt blogginlägg så har man börjat hitta fler och fler inlägg som handlar om egenansvar och att vi som motorcyklister i första hand måste lita till oss själva och vår egen riskbedömning. Visst skall man syssla med opinionsbildning och propagera för att övriga trafikantgrupper också skall ta sitt ansvar.

Visst skall vi sträva efter en trafikmiljö som präglas av hänsyn till alla medtrafikanter oavsett fordonsslag. Det finns ännu många åtgärder som kan vidtas och det finns ännu många förändringar av attityd och trafikmoral som behöver förändras innan vi är där. Tills dess måste vi motorcyklister se om vårt eget hus och så långt det är möjligt trygga vår egen säkerhet. Många är mycket duktiga på detta alla redan. Det går alltid att bli bättre man kan alltid fördjupa sin riskmedvetenhet, förbättra sitt omdöme och sin körteknik. Det känns som om vi satt stenen i rullning och på sikt kan hjälpa till och att förbättra varje hojåkares riskmedvetenhet och självansvar.

Jag hoppas att detta är en debatt som kommer att fortsätta för att på sikt sjunka in i alla hojåkares medvetande. Mina egna blogginlägg och även några komentarer jag lämnat på facebook har kommit att handla om varselvästar och jag vill passa på att förklara hur jag menar och tänker. I min värld är det fritt fram att använda hur mycket varselvästar, neonstickers eller andra uppmärksamhetsmakapärer som helst.
Tittar någon efter så syns man. Syns man så finns man ;-)

Vad jag ville få fram var att man inte med hjälp av dessa prylar skall invaggas i falsk säkerhet och tro att det är lättare blir upptäckt. Om bilisterna inte tittar så hjälper inte varselplagg! Kör med insidan som någon sa. Bilar är hårda hojåkare är mjuka!

torsdag 3 april 2014

I år verkar det vända

Under de senaste åren har det verkat som om intresset för motorcyklar och mc-hobbyn fört en tynande tillvaro. Nyförsäljningen har minskat samtidigt som begagnatmarknaden har knakat. Flera gamla välrenommerade mc-firmor har fått kasta in handduken.

Nu verkar det dess bättre som om vi kan börja skönja ljuset i slutet av tunneln. Tidigare i år har vi kunnat ana en ny trend. Flera nya mc-firmor har sett dagens ljus. på flera platser i landet. I mitt hörn av Sverige har Probike öppnat i Malmö tillsammans med Bikesupport.

Det ryktas även att Vincents Bikeshop skall öppna filial eller försäljningspartner i Malmö. Liknande ser det ut på flera andra ställen i landet. Det verkar som om vi fått tillbaka framtidstron igen vad gäller motorcyklar och mc-hobbyn. Visst är det så att det fortfarande finns fler motorcyklar än vad det finns personer med mc-kort men framtiden ser ändå ljusare ut. Varje dag när jag kör till och från jobbet passerar jag Erikslusts MC-Skola.

Håkan Haglund verkar ha fullt upp att lotsa hugade  hojåkaraspiranter fram till det hägrande körkortet. Allt verkar gå på rätt håll. Här om dagen talade jag med Micke Palm på LMD motorcycles i Vollsjö. Han tyckte sig ha ovanligt mycket jobb på gång Micke menade att hojåkarna blivit bättre på att utnyttja säsongen.

Här nere i skåne är det många som åker så länge vi har barmark och plusgrader. Sedan kommer säsongen igång så fort vi har torra vägbanor igen. Även här pekar det således på rätt håll. Det som slutligen fick mig att verkligen tro på det jag säger var en ny rapport från McRF.

McRF meddelar glädjande att nyförsäljningen av motorcyklar under första kvartalet i år ökat med hör och häpna 51.5% i jämförelse med samma period 2013. Vad detta beror på kan man givetvis diskutera och det finns säkert massor med olika parametrar som spelar in. Det verkar ändå som den dåliga trenden är bruten. vi går mot ljusare tider på flera sätt.

onsdag 2 april 2014

Han gjorde allt för att synas!

Jag fick stort gensvar på bloggen igår som handlade om bilisternas förmåga att upptäcka motorcyklar i trafiken och funderade kring ifall det var skillnad på förmågan olika årstider.

Vad jag tyckte mig konstatera var att det inte spelar någon större roll för bilisterna ifall det är höst vinter vår eller sommar. Bilisten i allmänhet är lika bra eller dålig på att upptäcka motorcyklar oavsett årstid. Som både motorcyklist och bilförare är det antagligen lätt att invaggas i säkerheten att man som bilist upptäcker och ser motorcyklar på vägarna.
Motorcyklar kan synas även i regn

Som bilkörande motorcyklist gör man nämligen det, av den enkla anledningen att vi tittar efter motorcyklar. Det gör vi för att vi gillar och är intresserade av just dessa fordon. Är man inte hojåkare eller särskilt intresserad av dylika fordon tittar man inte efter dem och då ser man dem inte heller. Skall man se motorcyklar i trafiken måste man således titta efter dem annars ser man dem inte. Kan vi inte få bilisterna att titta och bli mer uppmärksamma så är det viktigaste vi kan göra att jobba med vår egen säkerhet och vår egen riskbedömning.

Som motorcyklister kan vi inte överföra detta ansvar på bilisterna, det äventyrar vår egen säkerhet. Stämmer denna tes så spelar det således ingen större roll ifall vi sätter på oss varselvästar eller till och med en blinkande saftblandare högst upp på hjälmen. Tittar inte bilisten efter motorcyklar ser han inga. Varselvästen vaggar således in oss i en falsk trygghet, vi tror att vi skall synas mer och bättre bara för att vi klär oss i neongrönt. Bara för att man som motorcyklist klär sig i varselväst så innebär det inte att det per automatik sker en förändring i bilisternas hjärna som gör att de plötsligt börjar titta efter motorcyklar.

Det finns ytterligare en sak som stör mig med varselvästar på motorcyklister. Alla andra som använder dylika plagg rör sig till skillnad från motorcyklisterna väldigt långsamt. Vägarbetare, sopåkare, trafikpoliser, dagisbarn m,fl. Detta vet de flesta trafikanter. Att som motorcyklist sätta på sig varselväst så finns också risken att vi signalerar här har vi något som står still eller rör sig väldigt långsamt i trafiken.

Vi måste ta ansvar för vår egen säkerhet det är inget vi kan belasta våra medtrafikanter med. Precis som jag skrev igår kan bilisterna givetvis utbildas och bli bättre, det kan alla trafikanter. Tills så har skett så måste vi fortsätta tänka på att det är vi motorcyklister som ansvarar för vår egen säkerhet inte bilisterna.

Funderade ett tag på att sy upp tygmärken man kunde ha på mc-västen eller trycka upp hjälm dekaler med VVV (Våga Vägra Varselväst). Tycker just du att det vore en god idé så var så god jag bjuder på den. Hör av dig när du har sådan till försäljning så köper jag några stycken. Idag är det torsdag. Kanske dags för ärtsoppa och pannkakor, det blir man både snäll och glad av.

tisdag 1 april 2014

Ser bilister sämre på våren?

Lika bra att jag erkänner det med det samma. Jag är en tjuv och en copy cat. Idag är hela iden till mitt blogginlägg stulet från Henning Svedberg på Braaap.se Jag tyckte ämnet var så viktigt att jag inte kunde låta bli.

Igår skrev Henning ett blogginlägg som belyste det där med samverkan mellan bilister och motorcyklister på ett sätt jag inte riktigt funderat över tidigare. Det hela handlade om, att som motorcyklist bli sedd och upptäckt av bilisterna. Henning som är en klok man med stor erfarenhet som motorcyklist vände på allt ihop och fick hela företeelsen att framstå i ett nytt ljus.

Frågeställningen var: Är det verkligen så att det är bilisterna som glömt bort att kan finnas motorcyklar på vägarna och att de en bit in på våren förstår att så är fallet och blir mer uppmärksamma? Det är oftast så vi hojåkare tänker, en och annan slänger också på sig en varselväst i tron att detta skall öka bilisternas förmåga att snabbare upptäcka oss. Kan det istället vara så att bilisternas uppmärksamhet när det gäller motorcyklar är konstant året om och att det istället är vi som kör motorcykel som är ringrostiga när vi ger oss ut i trafiken på vårkanten?

Efter hand som vi får bättre kontroll på våra maskiner och själva blir mer uppmärksamma så minskar olyckorna? Henning som åker hoj i princip året runt skriver att han som motorcyklist i stockholmstrakten oftast får mer uppmärksamhet i december än på vårkanten, stämmer det så faller ju hela teorin om att bilisterna glömmer bort motorcyklarna under vinterhalvåret. Efter att ha läst hans inägg ett par gånger och dessutom funderat och filosoferat en stund så blir jag mer och mer övertygad om att det Henning påstår nog stämmer. Antagligen är det så enkelt att vi inte blir mer synliga för bilisterna efter hand som säsongen pågår, det är vi som blir bättre på att akta oss.

Därmed inte sagt att bilisterna inte kan bli bättre på att se oss. Tyvärr är det nog så att man som bilist mest tittar efter andra bilar. Har man tur kanske man också ser en motorcykel men det är långt ifrån säkert. För att se motorcyklar måste man titta efter dem. Givet vis kan vi hoppas att bilisterna på sikt blir mer uppmärksamma på att de delar vägarna med medtrafikanter som kör motorcykel. Tills dess måste vi jobba med vår egen riskmedvetenhet.

Varje bilist måste betraktas som oberäknelig. Betrakta dem som älgar, förvänta dig alltid det värsta sa min bror som tillbringat många år och mil på mc-sadlar. Kanske är det just så vi måste tänka, vi kan nog inte förvänta oss att bilisterna skall bli bättre på att uppmärksamma oss så att vi själva slipper ha koll på läget. Det faller på sin egen orimlighet.

Läs gärna Henning Svedbergs inlägg om du inte har gjort det.  Du hittar det på länken här. Braaap.se Ovana förare

Tittar man inte efter ser man ingen. Kanske går det lättare att höra?

LOUD PIPES SAVE LIFE brukar man säga. Ha en trevlig dag.

måndag 31 mars 2014

Håll koll på underlaget

I Skåne är hojsäsongen redan igång. I helgen var det många som gjorde sin premiärtur för året. De första vårturerna är härliga men samtidigt farliga. Det gäller att ha koll på vägen.

I lördags och söndags var temperaturerna som en "sämre" sommardag. solen lös från klarblå himmel. Det var nästan vindstilla vilket är mycket ovanligt i Skånes sydvästra hörn. Båda jag och hustrun hade ambitionen att köra en tur någon av dagarna. Tyvärr kom trädgårdsarbete att uppta vår tid. Det var sådana där dagar då man faktiskt förbannar att man har trädgård.

Man tänkte hade jag haft lägenhet kunde jag varit ute och åkt hoj nu. Det blev inte bättre av att man hörde motorcyklar köra förbi på gatorna en bit bort. Radfyror, V-twinar och stånkor i en aldrig sinande blandning. Slutligen kunde vi ändå konstatera att helgens insats i trädgården köpt oss tid för framtida hojturer. Inget ont som inte har något gott med sig som man brukar säga. Igår när jag kom hem från jobbet kände jag att suget efter att åka hoj var allt för stort. Som förevändning tyckte jag mig vara tvungen att starta upp och provåka hustruns H-D som stått i vinterdvala.

Gentleman som man är vill man ju vara säker på att allt var OK med hennes hoj nu när den stått ett tag. Egentligen var det bara en förevändning för att få åka lite Big-Twin istället för Sportster. Hennes Softail Springer tuffade på fint och det blev en runda på 8 mil, i soligt om än lite svalt väder. Hojen gick som den skulle och det blev en trevlig tur på Skånska småvägar.
Lottas "Softail Springer"

Det var inte mycket rullgrus de flesta vägar jag åkte var redan avsopade. Tack för det Svevia. Det fanns dock en annan farsot som man måste se upp med. Här är vårplöjning och gödsling i full gång. På en del ställen finns det både jord från traktorhjulen och gödsel från gödselspridarna på vägen. Då gäller det att ta det extra försiktigt. Särskilt i kurvorna det kan bli mycket halt.

Gödsel och jordkockor till trots så blev det en trevlig tur som gav i alla fall lite ro i en hojåkares själ. Det är härligt att vara på två hjul igen även om händerna var stela och frusna när jag kom tillbaka. När du skall ut håll koll på vägen så inte din hojsäsong får ett allt för tidigt och abrupt slut. Att hålla koll på underlaget är en billig försäkring. Gasa lugnt!

söndag 30 mars 2014

Jag har aldrig träffat några motorsporthuliganer

Jag gillar att gå på motorsportevenemang. Jag går ofta och kollar när Gnistorna har hemmamatch på Malmö Motorstadion när jag är i Sommarstugan går jag gärna och kollar när Griparna kör sina hemmamatcher på Svanstabanan.

Jag gillar att gå på speedway, korta snabba heat, spännande och publikvänligt. Ofta är det god stämning och både hemmapublik och ditresta supporters göra allt för att höja stämningen. Här hejar supportrarna på sitt lag, jag har aldrig hört att man buar ut motståndarna. Det är ofta god stämning och publiken är där för att ha kul och odla ett gemensamt intresse. Man applåderar vinnaren och oroar sig ifall någon skulle krascha. Jag har aldrig sett att motståndarlagets supportrar hurrat ifall någon förare i de andra laget kört omkull.
Storpublik på Speedway GP

Speedway är en väldigt öppen sport där det är nära mellan supporters och förare. Det fins alltid möjlighet att gå ner i depån och byta ett par ord med förare och mekaniker efter matchen. Det jag idag funderar över är varför det är så stor skillnad på speedwaysupporters och fotbollssupporters. I går fick en Djurgårdssupporter sätta livet till i ett hulliganbråk med HIF supportrar.
HIF klacken eldar insmugglade bengaler på läktaren

Man undrar ju vad det är för fel i huvudet på folk som får för sig att man skall slå på de av sina medmänniskor som som hejar på ett annat fotbollslag än de man själv valt. Fotbollsspelarna klarar ju av att spela boll på samma plan utan att slå ihjäl varandra. Då undrar man ju varför supportrarna inte klarar av att uppföra sig. Vad är det som föder så mycket hat mot ett annat fotbollslag att det går så över styr att människor får sätta livet till. Bråk på läktaren, bengaler, knallskott, och fyrverkerier. Stormningar av fotbollsplanen och vansinnesdåd där man slår ner motståndarlagets spelare. Det verkar inte finnas någon hejd på hur man kan beté sig i fotbollens namn. Sedan påstår man att man gör det för att man älskar sitt lag. Den sortens kärlek betackar jag mig för. Otänkbart på speedwaybanan.
Depåbesök under elitseriematch i Målilla

Jag har aldrig sett eller hört talas om att supportrar sprungit in i depån och slagit ner motståndarlagets mekaniker när de tagit en fem etta. Jag är förvisso inte särskilt road av fotboll, jag har aldrig riktigt förstått tjusningen eller spänningen men efter vad som hände i Helsingborg igår så är jag glad att jag inte är fotbollssupporter.
Depåbesök på Ring Knutstorp

Jag kommer att fortsätta gå på Speedway, Motocross och Roadracing det är spännande, trevligt och nästan alltid god stämning men det bästa av allt är att man slipper att riskera att bli ihjälslagen.

Varför blir en del motorcyklister så arga?

Jag satt och funderare över de snart 500 inläggen jag skrivit på denna blogg och över vilka reaktioner jag fått. Det har varit mest ros men en och annan lusing har det också blivit.

Av de inlägg jag skrivit så har de blogginlägg som handlat om trafiksäkerhet och riskmedvetenhet varit de inlägg som engagerat mest. Det är också dessa som ha gett mest negativa reaktioner. Ofta om det handlat om skyddsutrustning eller hur man lämpligast beter sig i trafiken för att ha störst chans att klara sig hem helskinnad från mc-turen. Jag har fått mail från arga motorcyklister som påstått att jag är en feg jävel som antagligen inte vågar köra motorcykel över huvudtaget.

Min blogg har även bidragit till att det startats trådar om mig på olika mc-forum där man raljerat över min rädsla, feghet och oförmåga att kunna njuta av mc-åkning. Jag förvånas över all denna ilska. Jag begriper inte varför det finns folk som över huvud taget orkar reta sig på att jag tycker det är viktigt att använda handskar eller att jag tycker att man skall ge sjutton i att köra om där sikten är skymd. Jag förstår inte vad det är som är så provokativt med att tycka att man skall använda skyddskläder när man kör  motorcykel.

Kanske är det alla tankar och tal om frihet och om att vara rebell som spökar. Någon stans kan jag väl tycka att det är upp till var och en hur stora risker man vill ta. Men, bara för att några väljer att ta högre risker så finns det väl ingen anledning för dem att bli sur på de som väljer att åka med skinnbrallor och mc-stövlar istället för terylenbyxor och lågskor. Förmodligen är det medvetandet om den egna risken som också blir den ömma tån.

Tydligen finns det motorcyklister som helt enkelt inte vill bli påminda om det egna mer riskfyllda sättet att åka motorcykel på. I de läge verkar kanske mina åsikter om att vara rädd om sig själv som provocerande. Kanske är det så att innerst inne så finns där en liten oro som gnager att kanske är det trots allt bättre med ett par mc-stövlar än ett par tygskor när man kör motorcykel.

Det står dig fritt att klä dig hur du vill när du kör MC. Men du skall ändå få ett tips av mig. Läs vad som står i dina försäkringsvilkor. Kanske är det så att din försäkring inte gäller fullt ut om du inte använder kläder avsedda för mc-åkning. Oavsett så gör du ditt eget val. hur du gör och vilka risker du tar är upp till dig. Jag försöker bara förmedla vad jag tänker och tycker, hur du sedan väljer att göra är helt och hållet upp till dig.