fredag 19 juli 2013

Fy sjutton för mc-olyckor

I veckan har det kommit ny statistik kring mc-olyckor. Trafikverket meddelar att hittills har 17 personer omkommit i mc-olyckor under 2013.

En sorglig siffra men samtidigt har halva mc-säsongen gått och statistiken ser ändå hygglig ut. En normal mc-säsong är det mellan 30 och 40 mc-förare som omkommer i trafiken. De flesta i singelolyckor. I de flesta andra fall handlar det om korsningsolyckor där bilister bussförare lastbilschaufförer etc inte uppmärksammat motorcyklisterna som kommit på den korsande vägen. Just singelolyckorna är det som stör mig mest.

När det gäller singelolyckor handlar det förutom om riskbeteende även många gånger om människor som kör berusade, saknar mc-kort eller också uppfyller båda kriterierna. Jag kan inte för mitt liv begripa hur dessa personer är funtade. Att köra en motorcykel idag är inte som att köra en AJS 500 på 60-talet. En modern sportmaskin, för det är vanligtvis sporthojar det handlar om är ofta goda för hastigheter uppåt 300km/h den gamla AJS:n gjorde kanske 110 i nerförsbacke och medvind.

I händerna på den som saknar mc-utbildning och erfarenhet förvandlas sporthojen till ett självmordsobjekt. Om man förutom avsaknad av mc-utbildning lägger till alkohol i blodet så försämrar man chanserna att klara sig ytterligare. Att en gång i tiden kört moped är inget som hjälper när det gäller att hantera en modern motorcykel.

Skall man köra motorcykel skall man också kunna hatera sin maskin. Det gäller givet vis både i hög och låg fart, man måste även vara duktig på att hantera hojens bromsar. Man kan fundera över hur vi skall kunna komma tilrätta problemet att det finns människor som kommer på den dumma idén att köra motorcykel i berusat tillstånd utan mc-kort och ofta utan skyddsutrustning. Kunde vi på något vis få bort dessa från våra vägar skulle vi säkert kunna minska ner dödstalen bland mc-förare med minst hälften. Här handlar det med andra ord om 15-20 människoliv som går till spillo helt i onödan. Människor som inte har på en motorcykel att göra över huvud taget. I alla fall inte så länge de inte skaffat sig en mc-utbildning. Till dig som är motorcyklist och äger en eller flera hojar. Låna inte ut dem. Särskillt inte till din fulla kompis som plötsligt blev sugen på att testa att köra hoj när ni grillat och supit till lite.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan komma på idén att köra hoj på fyllan. Jag är inte nykterist och jag gillar att ta mig några glas ibland. Jag skall villigt erkänna att jag mer än en gång varit rejält på lyset. Man tappar omdömmet säger många och så kan det kanske vara men köra bil eller motorcykel på fyllan är en tanke eller idé som aldrig slagit mig. Såpass självbevarelsedrift har jag även om jag skulle råka bli full. Skall man köra motorfordon skall man självfallet vara nykter. Som berusad förare utsätter man både sig själv och framför allt sina medmänniskor för livsfara. Skulle du köra ihjäl en annan människa på fyllan är att skylla på alkoholen den sämsta ursäkt man kan tänka sig. Det är alltid du som tagit beslutet att köra eller ej inte alkoholen.
Ta det lugnt dagen efter, även om du blåser grönt är det inte säkert du är en bra chafför

Chansa aldrig när det gäller att köra mc, det kan få följder som är alldeles för dyrt att betala. Skaffa mc-kort, var nykter och var riskmedveten. Då har du alla förutsättningar att klara dig och dessutom är du med och förbättrar olycksstatistiken. De är vi tillsammans som kan visa att mc-hobbyn är förhållandevis riskfritt att hålla på med, att vi är ansvarstagande och duktiga medtrafikanter som värnar om allas säkerhet.
Kör med insidan och låna inte ut din motorcykel.

Nu kommer jag att ta paus i bloggandet till måndag. I kväll åker jag til Finland och är inte hemma föränn på Söndag. Nästa uppdatering på bloggen kommer måndag den 22/7 Ha en trevlig helg, det skall jag ha. Har du inget bättre för dig kan du gå in på min facebooksida I Huvudet på Hojåkaren klicka sedan på gillaknappen så kommer du att få alla mina blogguppdateringar i ditt nyhetsflöde på facebook. Har du tankar och funderingar kring vad du vill läsa om i min blogg så lämna gärna kommentarer där.


Don't ride faster then your guardian Angel can fly! Vi ses på Måndag!

torsdag 18 juli 2013

Onsdags träff i hamnen

Osdagsträffarna på hamnplan i Nyköping är en spontanträff för veteranfordon som funnits sen urminnes tider. Den har spontanväxt och blivit mycket mer än bara själva veternabilsträffen.

Fordonsintresset i Nyköping är stort Staden är känd för att hysa många vackra och välskötta veteranbåtar. Småbåtshamnen är ett eldorado ifall man gillar att titta på välförnissad Hondurasmahogny. Veteranbilsintresset är också stort och här finns även en gedigen bil och hojbyggar tradition. Automobilsällskapet Nyköping har funnits sedan 1968 och hamnträffarna har arrangerats i minst 25 år.
En Barracuda med Hemi motor som minner om en svunnen tid då inte bensinen inte kostade 15 kronor litern

En kväll som igår då solen sken och glasskön ringlade sig långt ut från dörren på Café Aktersnurran då var det som du säkert förstår många både fordon och människor i omlopp. Gårdagens tema var cabriolet och Svenska Morganklubben var på besök. 
Morgan Trike

En av de roligare Morganfordonen var deras trehjuling med S&S motor. Lite kul med en Amerikansk Harleyklon  som drivkälla i en Engelsk sportbil. Förutom veteranträffen så innbär onsdagarna att en massa andra fordon samlas i hamnen. 

Längs cykelbanan brukar åtskilliga hundra motorcyklar stå parkerade, snyggt uppradade i långa rader. På en gräsplan mitt emot hamnplan samlas Rockabilly raggarna med sina Rat Rods och Pickup Trucks Här brukar det också dyka upp ett antal corvetter och en del andra entusiastbilar som inte är 30 år och platsar på veteranträffen. Igår kväll var det 25 grader varmt och det innebar många motorcyklar.

Det var hojar av alla de slag allt i från en gammal överrenoverad Svartkvarna som kvalade in på träffen till sporthojar, guldvingar, customcyklar och choppers. Ibland träffar man på riktiga guldkorn. Jag har alltid varit svar för gamla grejer som man låter vara  istället för att renovera. Igår träffade jag på en gammal A-Ford som bara var lagad inte renoverad. Den hade betydligt mer charm än vacker lack.
Taket är lagat med svart gaffatejp och i baksätet låg en gammal bastuba.
Lägg märke till tändkablarna tillverkade av taggtråd. Nu snackar vi Old School


Det var mycket folk i hamnen och köerna till samtliga vattenhål var långa. Jag vet att Automobilsällskapet förr var lite sura på alla andra fordon som kom till hamnen men med tiden har de fått inse att alla dessa "bredvidträffar" faktiskt gett dem draghjälp.
En lika dan Softail Springer som min fru har fast i annan färgställning dom är inte så vanliga och just 98 års modell tycker jag är den syggaste av Harleys "classiker" eller "retro" hojar

Just blandningen av både folk och fordon är det som är charmen med onsdagträffarna. Här finns människor av alla de sorter. Allt från gamlingar med rollator till hardcorebikers med västar och ryggmärken. 
Inte ett bygge i min smak. Den ser ut som en Honda fury på steroider

Det bästa är att alla går runt och njuter av stämningen och folklivet. Har du möjlighet att besöka en Onsdagsträff i Nyköping så missa inte det . En dag som igår med vackert väder är det en fantastisk sommarupplevelse. Och till slut gårdagens kanske charmigaste fordon en Crescent Raketarsle i mycket fint orginalskick
Gasa lugnt och njut av sommarsolen.

onsdag 17 juli 2013

Sopa bort rullgruset!

Läste en artikel i Sörmlands Nyheter som tog upp problemet med rullgrus. Rullgrus är en onödig riskfaktor för oss hojåkare.

När man tar första vårturen är de flesta av oss medvetna om att rullgrus finns lite överallt som en rest från vinterns halkbekämpning. Då är vi medvetna om att rullgruset utgör en fara och vi tar det extra försiktigt i kurvor och korsningar. Trafikverket påstår på sin hemsida att de citat "grus tas bort så snart som möjligt". Jag har full förståelse för att varken Trafikverket eller någon av deras entreprenörer Svevia, NCC med flera kan lova en fast tid för bortsopning av rullgrus. Begreppet så snart som möjligt är i mitt tycke i diffusaste laget. Det kan vara vad som helst från om en timma till om tre år.

Visserligen påstår Trafikverket att alla vägar i deras vägnät ses över med 14 dagars mellanrum. Om detta innefattar bortsopning av rullgrus framgår tyvärr inte. Skulle du upptäcka stora mängder rullgrus, djupa potthål eller andra saker i trafikmiljön som kan vara till fara för oss motorcyklister kan du anmäla detta direkt till trafikverket på länken nedan. Lägg in länken som en favorit i din smartphone så man du stanna till och skicka in ett påpekande så snart du upptäcker fel eller brister i trafikmiljön. Skulle trafikverket överhopas med mail kan de inte ignorera problemet utan att missköta sitt uppdrag.

Anmälan till Trafikverket

Att rullgrus är ett problem och en fara är något vi motorcyklister borde vara mer än medvetna om. När nu inte Trafikverket alltid håller vad de lovar så gäller det för oss att köra med insida. Som i all motorcykelåkning gäller det att lyfta blicke och titta långt fram så man kan scanna av vägen och vara förberedd. Hålla lite extra koll på svängarnas innerkanter, där kan bilister som har brottom och "genar" lite dra upp grus från vägkanten på asfalten. Det samma gäller i korsningar och T-korsningar där tunga fordon ibland måste ta ut svängarna extra mycket och då kan grus föla med upp på vägen.
Ser du denns skylt skall du iakta extra försiktighet. Risk för stenskott innebär nästan alltid rullgrus

För oss som sitter på hojen är det samma sak som gäller här precis som vid alla andra faror i trafiken. Slå av på farten och kör försiktigt. Det är väldigt väldigt sällan det går att gasa sig ur en trafikfara. Vem faran är störst för kan man också fundera över. Jag har inga belägg för att min teori skulle stämma men i tanken verkar den vara rimlig. Jag misstänker att rullgrusolyckorna är vanligare bland de som åker sportmaskin. Tjusningen med sporthoj är ju just att lägga ner den lågt i kurvorna och ge rejält med gas ut ur böjen.
Släpper fästet på något av hjulen är det alltid stor risk för marksyning.

Skulle olyckan vara framme kan man försöka förmå Trafikverket att stå för kostnaderna ifall vägunderhållet kan anses vara undermåligt. SMC hjälper årligen flera motorcyklister att begära skadestånd från staten. Mer om detta kan du läsa på länken nedan

Stämning angående grus

Akta dig för rullgruser och som mina Amerikanska vänner brukar säga "Keep the rubber side down"

tisdag 16 juli 2013

Allt har sin tid

Livet består ej av att åka motorcykel allenast. Det är kanske så det bör vara. Får man inte längta efter att gränsla hojen och trycka på startknappen kanske glädjen försvinner.

Årets mc-vecka är till ända. Det kändes lite vemodigt att rulla in hemma på gatan i söndags eftermiddag. Efter drygt 200 mil på en vecka är det lätt att utveckla en vana och ta hojåkandet för givet. Nu är det ju tyvärr så att det ibland kommer in ett och annat måste som gör att man behöver välja bort motorcykeln till förmån för bilen. Jag och min fru äger ett sommarställe. En stuga som hennes morfar byggde för snart 70 år sedan. En typisk liten Svensk sommarstuga rödmålad med vita knutar.

Tyvärr sköter ett sådant ställe inte sig själv utan det kräver en del underhåll. I årets underhåll ingår inköp och hemforsling av en ganska stor mängd brädor och då ter sig motorcykeln tyvärr lite opraktisk jämfört med Volvo kombin. Förhoppningsvis kommer det att ta ett antal dagar innan min PMS (parked motorcycle syndrom) blir allt för stor. Det kommer dock inte att innebära att jag slutar att blogga. Bara för att motorcykeln står parkerad i garaget så innebär det inte att jag slutar vara hojåkare eller att jag slutar att se saker ur hojåkarperspektiv. Detta till trots var det inte helt utan vemod jag tvättade och polerade våra cyklar innan jag stallade in dom i garaget.

I går kväll när jag körde upp till Nyköping var det en sak som slog mig. Jag mötte förvånansvärt lite motorcyklar vilket jag tyckte var konstigt såhär i semestertider. Visst jag vet att man vanligtvis väljer andra vägar än motorvägen. Men så få jag mötte i kväll är sällan man gör. Hade det inte varit för en klubb som kom med 10 hojar i zigzag formation hade antalet motorcyklar under mina 50 mil gått att räkna på ena handens fingrar. De man undrar över är vart har hojåkarna tagit vägen, men det skall jag fundera mer över i morgon.

Gasa lugnt.

måndag 15 juli 2013

Se upp för vajerräcken

Vajerräcken kan vara en skräckinjagande upplevelse för motorcyklister särskilt på de vägar där räckena är monterade på båda sidor och i mitten av vägen. Dessbättre är detta ganska ovanligt.

För ett tag sedan var jag ute och åkte med en god vän som arbetar som brandman på räddningstjänsten. När vi stannade till kom vi att prata om vajerräcken. Patrik sa till mig att låta bli att åka så nära. Jag tyckte ändå att jag höll undan. Räddningstjänsten åker på alla trafikolyckor och är oftast först på plats. Patrik berättade att han hade varit på flera trafikolyckor där mc-förare hade åkt in i vajerräcken och det var enligt honom ingen vacker syn. 

Dessbättre besparade han mig från närmre detaljer. Jag kunde i fantasin måla upp egna bilder som var tillräckligt otäcka utan att jag fått någon närmare beskrivning från brandmannen. Läser man på om trafiksäkerhet. Så kan man hitta massor av positiva rapporter när det gäller bilolyckor och olyckor med lastbilar bussar och långtradare. Så långt är det bra men när det kommer till mc-olyckor då blir det plötsligt tystare. Sedan 2007 har FEMA Federation of European Motorcyclist's Association tillsammans med bland annat SMC verkat för att förbättra förutsättningarna för att skapa en säker trafikmiljö även för motorcyklister. En viktig del i detta arbete har varit att få bort vajerräckena från våra vägar. I detta arbete har varken FEMA eller SMC varit särskilt framgångsrika. 
Såhär borde det se ut tycker jag. Det stoppar bilar samtidigt som det bättrar på våra chanser att slippa att slitas itu

Motargumentet från Trafikverket och dess europeiska systerorganisationer har varit att vajerräcken inte är så farligt för motorcyklister som FEMA vill göra gällande. Enligt Trafikverket finns ingen statistik som visar att osthyvel eller pommes frites skärarteorin som FEMA och SMC hävdat har någon grund. Enligt statistiken är det sällan någon motorcyklist delas i mer än två bitar. Jag undrar hur man kan hävda ett sådant argument. Att få en arm eller ett ben avslitet för att man fastnar mellan vajrarna är illa nog och en stor varningsklocka borde ringa. Istället hävdar Trafikverket att stolparna utgör den största faran för motorcyklisterna. Det är möjligt att det stämmer men det gör å andra sidan inte vajrarna mindre farliga. FEMA och SMC fortsätter enträget sitt arbete med att arbete för att få vajerräckena utbytta mot andra skydd. De arbetar också för att vajrarna skall kläs in för att öka säkerhetens för oss som kör hoj. Jag tycker att detta arbete är bra och jag hoppas att Trafikverket kommer att uppmärksamma detta. Tills dess får vi försöka att i möjligaste mån undvika vägar med vajerräcken.
Om vajerräcke kan skada en bil såhär så kan man ju föreställa sig vad vajrarna kan göra med en kropp

Måste du nu ut och åka på vägar med vajerräcken så håll dig i mitten så att du har vingelmån och bättrar på dina chanser att missa räcket ifall du skulle åka om kull. Ligg inte för långt till höger då kan någon galen bilist få för sig att han kan köra om och då knuffar han kanske ut dig i diket.


Ta det försiktigt i trafiken bilar är hårda och bikers är mjuka.

söndag 14 juli 2013

Åka med ryggplatta

Ryggskydd blir allt vanligare bland landets hojåkare och allt fler försäkringsbolag har ryggskydd som krav när det gäller skyddsutrustning.

Jag talade med en god vän som är ortopedkirurg och ryggspecialist. Jag frågade vad han ansåg om ryggskydd. Han funderade en stund sedan sa han. Det skyddar inte mot kompressionsskador men annars är det bra. Hur menar du då undrade jag. Jo sa doktorn. En ryggplatta kan aldrig skydda kotorna mot kompression ifall du slår i huvudet eller landar hårt på fötterna. 

Vad det däremot skyddar mot är direkta smällar mot ryggen och det kan vara nog så viktigt. Jag skulle inte rekommendera att man åker motorcykel utan. Även så enkla skador som skrapsår mot ryggraden kan ställa till mycket elände. Det finns många nervtrådar som sitter ganska ytligt och kan ställa till mycket besvär och svårrehabilitering. Sedan sa han att det kan till viss mån förhindra att våld eller slag mot ryggen leder till brott på ryggraden. Det finns sa han undersökningar i Tyskland som visar på att ryggskadorna hos motorcyklister som krockar har minskat sedan användandet av ryggplattor blivit vanligare. 

Vilken sort skall man använda undrade jag? Ortopeden svarade. Ett hårt ryggskydd som du monterar på kroppen med ett rejält njurbälte så att det sitter still om olyckan är framme. Du kan givet vis använda ett sådant som man monterar i jackan med det skyddar inte lika bra. Har du ett löst ryggskydd kan du använda det när du åker skidor också. Hade Thomas Fogdö haft ett ryggskydd när han kraschade på en skidväg mellan två pister hade han antagligen inte suttit i rullstol idag.
Det finns även skyddsjackor som förutom ryggskydd har axel armbågs och bröstskydd. Fint att ha under en huvtröja en varm sommardag

Börja med att läsa det finstilta i din mc-försäkring. Gå sedan till mc-butiken och skaffa dig ett ryggskydd om du inte redan har ett. Det är en billig försäkring för att bättra på chanserna att slippa ett liv i rullstol om olyckan skulle vara framme.


Kör med insidan och ”keep the rubber side down”