Vajerräcken kan vara en
skräckinjagande upplevelse för motorcyklister särskilt på de
vägar där räckena är monterade på båda sidor och i mitten av
vägen. Dessbättre är detta ganska ovanligt.
För ett tag sedan var jag ute och åkte
med en god vän som arbetar som brandman på räddningstjänsten. När
vi stannade till kom vi att prata om vajerräcken. Patrik sa till mig
att låta bli att åka så nära. Jag tyckte ändå att jag höll
undan. Räddningstjänsten åker på alla trafikolyckor och är
oftast först på plats. Patrik berättade att han hade varit på
flera trafikolyckor där mc-förare hade åkt in i vajerräcken och
det var enligt honom ingen vacker syn.
Dessbättre besparade han mig
från närmre detaljer. Jag kunde i fantasin måla upp egna bilder
som var tillräckligt otäcka utan att jag fått någon närmare
beskrivning från brandmannen. Läser man på om trafiksäkerhet. Så
kan man hitta massor av positiva rapporter när det gäller
bilolyckor och olyckor med lastbilar bussar och långtradare. Så långt är det bra men när det kommer till mc-olyckor då blir det plötsligt tystare. Sedan
2007 har FEMA Federation of European Motorcyclist's Association
tillsammans med bland annat SMC verkat för att förbättra
förutsättningarna för att skapa en säker trafikmiljö även för
motorcyklister. En viktig del i detta arbete har varit att få bort
vajerräckena från våra vägar. I detta arbete har varken FEMA
eller SMC varit särskilt framgångsrika.
![]() |
Såhär borde det se ut tycker jag. Det stoppar bilar samtidigt som det bättrar på våra chanser att slippa att slitas itu |
Motargumentet från
Trafikverket och dess europeiska systerorganisationer har varit att
vajerräcken inte är så farligt för motorcyklister som FEMA vill
göra gällande. Enligt Trafikverket finns ingen statistik som visar
att osthyvel eller pommes frites skärarteorin som FEMA och SMC
hävdat har någon grund. Enligt statistiken är det sällan någon
motorcyklist delas i mer än två bitar. Jag undrar hur man kan hävda
ett sådant argument. Att få en arm eller ett ben avslitet för att
man fastnar mellan vajrarna är illa nog och en stor varningsklocka
borde ringa. Istället hävdar Trafikverket att stolparna utgör den
största faran för motorcyklisterna. Det är möjligt att det
stämmer men det gör å andra sidan inte vajrarna mindre farliga.
FEMA och SMC fortsätter enträget sitt arbete med att arbete för
att få vajerräckena utbytta mot andra skydd. De arbetar också för
att vajrarna skall kläs in för att öka säkerhetens för oss som
kör hoj. Jag tycker att detta arbete är bra och jag hoppas att
Trafikverket kommer att uppmärksamma detta. Tills dess får vi
försöka att i möjligaste mån undvika vägar med vajerräcken.
![]() |
Om vajerräcke kan skada en bil såhär så kan man ju föreställa sig vad vajrarna kan göra med en kropp |
Måste du nu ut och åka på vägar med
vajerräcken så håll dig i mitten så att du har vingelmån och
bättrar på dina chanser att missa räcket ifall du skulle åka om
kull. Ligg inte för långt till höger då kan någon galen bilist
få för sig att han kan köra om och då knuffar han kanske ut dig i diket.
Ta det försiktigt i trafiken bilar är
hårda och bikers är mjuka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar