onsdag 17 juli 2013

Sopa bort rullgruset!

Läste en artikel i Sörmlands Nyheter som tog upp problemet med rullgrus. Rullgrus är en onödig riskfaktor för oss hojåkare.

När man tar första vårturen är de flesta av oss medvetna om att rullgrus finns lite överallt som en rest från vinterns halkbekämpning. Då är vi medvetna om att rullgruset utgör en fara och vi tar det extra försiktigt i kurvor och korsningar. Trafikverket påstår på sin hemsida att de citat "grus tas bort så snart som möjligt". Jag har full förståelse för att varken Trafikverket eller någon av deras entreprenörer Svevia, NCC med flera kan lova en fast tid för bortsopning av rullgrus. Begreppet så snart som möjligt är i mitt tycke i diffusaste laget. Det kan vara vad som helst från om en timma till om tre år.

Visserligen påstår Trafikverket att alla vägar i deras vägnät ses över med 14 dagars mellanrum. Om detta innefattar bortsopning av rullgrus framgår tyvärr inte. Skulle du upptäcka stora mängder rullgrus, djupa potthål eller andra saker i trafikmiljön som kan vara till fara för oss motorcyklister kan du anmäla detta direkt till trafikverket på länken nedan. Lägg in länken som en favorit i din smartphone så man du stanna till och skicka in ett påpekande så snart du upptäcker fel eller brister i trafikmiljön. Skulle trafikverket överhopas med mail kan de inte ignorera problemet utan att missköta sitt uppdrag.

Anmälan till Trafikverket

Att rullgrus är ett problem och en fara är något vi motorcyklister borde vara mer än medvetna om. När nu inte Trafikverket alltid håller vad de lovar så gäller det för oss att köra med insida. Som i all motorcykelåkning gäller det att lyfta blicke och titta långt fram så man kan scanna av vägen och vara förberedd. Hålla lite extra koll på svängarnas innerkanter, där kan bilister som har brottom och "genar" lite dra upp grus från vägkanten på asfalten. Det samma gäller i korsningar och T-korsningar där tunga fordon ibland måste ta ut svängarna extra mycket och då kan grus föla med upp på vägen.
Ser du denns skylt skall du iakta extra försiktighet. Risk för stenskott innebär nästan alltid rullgrus

För oss som sitter på hojen är det samma sak som gäller här precis som vid alla andra faror i trafiken. Slå av på farten och kör försiktigt. Det är väldigt väldigt sällan det går att gasa sig ur en trafikfara. Vem faran är störst för kan man också fundera över. Jag har inga belägg för att min teori skulle stämma men i tanken verkar den vara rimlig. Jag misstänker att rullgrusolyckorna är vanligare bland de som åker sportmaskin. Tjusningen med sporthoj är ju just att lägga ner den lågt i kurvorna och ge rejält med gas ut ur böjen.
Släpper fästet på något av hjulen är det alltid stor risk för marksyning.

Skulle olyckan vara framme kan man försöka förmå Trafikverket att stå för kostnaderna ifall vägunderhållet kan anses vara undermåligt. SMC hjälper årligen flera motorcyklister att begära skadestånd från staten. Mer om detta kan du läsa på länken nedan

Stämning angående grus

Akta dig för rullgruser och som mina Amerikanska vänner brukar säga "Keep the rubber side down"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar