lördag 16 mars 2013

Sveriges största motorevent

Satt och funderade över vad i MC-Sverige som lockat flest besökare. Min första tanke var att det måste vara MC-mässan "På 2 Hjul" Den har jag besökt några gånger och där har alltid varit knökfullt med folk.Sedan tänkte jag att det kanske skulle kunna vara VM finalen i Speedway på Ullevi 1977. Vi närmare efterforskning visade det sig att det var ett helt annat arrangemang  som var den ojämförligt största publikmagneten. Sveriges genom tiderna största motortävling är Saxtorps Grand Prix i Skåne.

Under alla år tävlingen arrangerades hade Saxtorps Grand Prix mer än 100 000 åskådare rekordet slogs 1934 då antalet besökare uppgick till 160 000. Ett fenomenalt och förmodligen oslagbart publikrekord när det gäller Svensk motorsport. Som jämförelse kan nämnas att när Sverige spelade VM final i fotboll mot Brasilien på Råsunda fotbollsstadion 1958 fanns det 51 000 personer på läktaren. Det ger lite perspektiv på hur stort Saxtorps Grand Prix var. Saxtorps Grand Prix hade start och målgång i byn Saxtorp som är belägen i närheten av Landskrona.Bansträckningen gick ner mot Dösjöbro och sedan upp till Björnstorp och sedan vidare tillbaka till Saxtorp. Grand Prix tävlingarna hölls mellan 1930 och 1939. Det var andra världskriget som satte stopp för tävlingarna. Tävlings arrangör var Malmö MC-klubb.
Husqvarnamaskiner i Pool position 1932


1934 var året då Sverige hade störst framgångar då vann Ragge Sundqvist C klassen på en Husqvarna tätt följd av Gunnar Kalén på samma märke. Trea kom den tidens mest omtalade fartkung Engelsmannen Jimmy Simpson på en Norton. I B klassen åkte legendaren Rolf Gülich in på en hedrande andraplats med sin Halmstadsbyggda Rex. Vann gjorde Eduardo Selfo som körde Velocette.
Ragge Sundqvist och Gunnar Kalén

Efter kriget kom inte TT tävlingarna igång igen utan istället blev Saxtorp värd för Sveriges första motocross tävlingar. Bansträckningen är fortfarande möjlig att köra fast idag är den asfalterad. Åker du hoj i Skåne så passa på att åka banan och känn historiens vingslag. Antagligen kommer det aldrig mer att arrangeras någon Svensk motortävling som kommer att locka så många besökare.

fredag 15 mars 2013

En klassisk mopedmyt

Många av oss som kör motorcykel idag har börjat vår hojåkarbana som mopedister. Som 15 åring var man dessutom mer mottaglig för moderna folksägner eller "urban legends" som det kallas idag. Dessa historier mottogs som absoluta sanningar av oss finniga tonåringar som hängde vid korvkiosken eller bensinmacken. Först var det ju det det där med trimmning. Alla trimmade mopeder gick mycket snabbare i teorin än vad de antagligen gjorde i verkligheten. Det berättades om Zündappar som lätt gjorde 120 och Crescent compacter som med 5 och 1/2 trim gjorde 90.Dessa hastigheter var förmodligen rejält överdrivna. Själv hade jag en Suzuki K50 men trimmade aldrig mer än att jag drevade den och satte på en expansions ljuddämpare den gjorde kanske 50 i nerförsbacke och med hemlängtan .
BMW R75 i snutdräkt

Nu va de ju inte min gamla moped jag skulle skriva om utan om en berättelse som man hört i flera versioner och från olika håll. Den uppfyller alla kriterier för att vara en modern folksägen. Personen det handlar om är aldrig namngiven utan det är typ "en kompis till min kusin" eller liknande som varit med om historien. Det finns med andra ord bara tredjehandsinformation. Historien som du antagligen kommer att känna igen Handlar om en trimmad moped och en polis MC. Den icke namngivna mopedisten är på väg på sin hårt trimmade moped. En MC-polis på en BMW uppmärksammar att att mopeden går olovligt fort och tar upp jakten. Mopeden svänger av från gatan upp på en cykelväg och MC polisen hänger på. För att hindra biltrafik på cykelbanan står det ett antal betongsuggor uppställda. Mopeden tar sig smidigt emellan men polis BMW:n får tvärstopp eftersom polishojen var för bred så han slog sönder båda cylindrarna på boxermotorn. Mopedisten klarade sig undan med blotta förskräckelsen. Ett par månader sedan så upprepas samma sak. Den trimmade mopeden kommer körande på samma gata som gången innan. Samma MC polis står och lurpassar på samma ställe och tar ånyo upp jakten. Mopedisten vet ju hur han skall göra så han känner sig safe. Precis som förra gången åker han upp på cykelbana, passerar betongsuggorna på samma ställe som gången innan. Denna gången gör inte MC polisen om samma misstag. När han närmar sig betongsuggorna drar han helt sonika upp "Bumsen" på bakhjulet och passerar suggorna utan att slå i cylindrarna. En stund senare får han stopp på mopedisten som erhåller dryga böter och blir av med lämplighetsintyget.
Försäkringsbeskedet granskas och böteslappen skrivs ut.

Så kunde det gå till på 70 talet och det är en helt sann historia. Det vet jag för det var en kompis till en som en klasskamrat till mig kände, som kände han som kände den som körde mopeden. ;-)

Gillar du min blogg och vill ha uppdateringarna direkt i nyhetsflödet på din facebooksida så gå in på bloggens facebooksida I Huvudet på Hojåkaren och tryck på "GILLA" knappen.

Ha en trevlig fredag.

torsdag 14 mars 2013

Åk till Sörmland i sommar

Nu börjar det bli dags att planera sommarens hojturer. Det finns fortfarande många vägar som ännu inte är åkta och det finns ännu platser man inte har besökt. Som hojåkarland är Sverige fantastiskt. Det finns massor med småvägar att åka krokiga och kuperade precis som man vill ha det. Vägen är ju visserligen viktig för upplevelsen men man vill ju också ha ett mål att åka till. Dagens mål är något som utvecklats till en institution och ett måste i sommar Sverige.

Veteranbilsträffarna på hamnplanen i Nyköping. Dessa träffar arrangeras av Nyköpings Automobilsällskap och hålls varje Onsdag från slutet av Maj till slutet av augusti. Veteranbilar kan det vara något för en hojåkare? Det kan de absolut vara men skulle man inte vara så intresserad av gamla Pontiacs, Morrisar och Folkvagnar så finns det annat att kolla på.

Cykelvägen längs hamnen har utvecklats till spontanträff för motocyklister. Här står det många hundra motorcyklar parkerade varje onsdag. Hit kommer allt i från choppers till super motard hojar. På andra sidan gatan samlas Rockabilly raggarna med sina Ratrods och taksänkta Hudson limpor. Ibland dyker det upp en massa medlemmar från Corvette klubben. Vid dansrotundan brukar det ställas upp ett stort antal Amerikanare i varierande ålder och skick. Förutom bilar och motorcyklar så finns ju folklivet. Veteranbilsträffarna drar massor med människor till hamnen. Det är folkfest varje onsdag.

Är man sugen på glass finns café Aktersnurran med sina hembakade rån och Glassbussen med sin egentillverkade glass. Vill man äta mat finns flera ställen att välja på Hamnmagasinet, Lotsen eller Rökeriet för att bara nämna några. Vill du stanna kvar över natten finns både hotell och vandrarhem ett stenkast från hamnen. När man väl är på plats i Sörmland så finns det massor med vackra vägar att åka och fantastiska ställen att besöka men mer om detta en annan dag.

Automobilsällskapet Nyköping

onsdag 13 mars 2013

Hur klär du dig egentligen?

Jag tänker inte skriva om stollarna som kör omkring i linne, kortbyxor och foppatofflor. Det sparar jag till en dag då jag känner för att spy lite galla och säga otrevliga saker. Idag skall det handla om oss vanliga hojåkare som kör motorcykel i MC-kläder. Vad man väljer att ha ytterst är en smaksak. Skinnkläder, allvädersställ eller kevlarjeans är väl upp till varje enskild motorcyklist att avgöra.
Allvädersställ

Jag tänkte mer på vad vi har under. Jag har nämligen fått för mig att vi som kör hoj är lite dåliga på att fundera över just detta. Åker man på skidsemester är det liksom självklart att klä sig i lager och välja material som andas och släpper igenom fukt. Gör man samma sak när det är dags att gränsla hojen? Antagligen inte. Vi knölar på oss skinnbrallorna ovanpå jeansen eller på ett par gamla joggingbrallor. På överkroppen drar man på en T-shirt och en hood-tröja eller kanske en flanellskjorta och en collegetröja. Har du tänkt på att i MC-ställ med gortexmembran går andasfunktionen förlorad ifall du inte har rätt kläder under? Bomull och svett är en dålig kombination Nyss påtagen känns tröjan mjuk och varm men svettblöt blir den kall och skaver. Så vill man inte ha det om man skall ut på långkörning.
Superunderställ i polyester

Hur skall man då klä sig? Unders har man ett underställ i polyester eller polypropylen. Det transporterar bort svett och håller dig torr närmast kroppen. Är det riktigt kallt ute kan man ha ytterligare ett lager med jacka och byxor i microfleece. Det suger inte heller upp någon fukt och bildar dessutom ett värmande luftlager.
Microfleece finns även i orange för dig som åker KTM eller Harley

Ovan på detta en tröja eller skjorta i valfritt material om det inte är väldigt kallt. Då tar du istället ytterligare en fleecetröja. Sedan drar du på dig ytterkläderna och är klar för hojtur.. Nu kommer du att slippa att frysa och du kommer inte att känna dig svettig mot kroppen. Du kommer att kunna köra långt och komma fram glad och nöjd efter en lång dag på motorcykeln. Inför säsongsstarten så passa på att titta över dina hojkläder. Kanske är det läge att handla på sig ett nytt underställ. Det finns att köpa för en billig peng på Stormarknaden, Sportaffären, Jula, Motorcykelaffären, Biltema mm.

tisdag 12 mars 2013

Dags för lite uppdatering.

Det är lätt att tro att man minns hur det var. Det gör man säkert också men bara delvis. Körteknik och riskmedvetenhet är färskvara. Se till att vara uppdaterad innan det är dags för första turen så förbättrar du dina chanser för ytterligare en skadefri säsong.

SMC har gett ut två kortare skrifter med körtips som är bra att läsa för att friska upp minnet. Den en skriften heter Full kontroll och handlar om praktisk körteknik. Den andra skriften heter Bra tänkt och handlar om riskmedvetenhet. Allt som allt 32 sidor. Läs dem och var en väl förberedd motorcyklist och medtrafikant när säsongen startar. Det är aldrig försent att lära sig något nytt och repetition är ett bra sätt att befästa kunskap. Vänta inte utan klicka på länkarna och lär dig något nytt.

Full Kontroll

Bra tänkt

måndag 11 mars 2013

Ska det vara vita däcksidor i vår?

Många gillar att ha vita däcksidor på sina customhojar. För min fru är det ett måste och hon verkar inte vara övertalningsbar till att köra på svarta däck. I hennes ögon har vita däcksidor blivit synonymt med hennes HD softtail springer. Det är snyggt säger hon och visst håller jag med. Snyggt är det absolut men det är  definitivt opraktiskt. Sedan misstänker jag att det är lättare att tycka att man skall ha vita däcksidor om man är den i familjen som inte brukar tvätta motorcyklar.

Men den borde hon väl tvätta själv kanske du tycker ur något slags jämställdhets eller genus perspektiv. Så skulle man kunna tycka men vi har en ganska bra fördelning av olika sysslor i vårt hem och i denna fördelning så faller det oftast på min lott att tvätta våra motorcyklar. Åter till däcksidorna. Någon använder fälgrengöring, nästa kör med avfettning, någon kör med bilshampo och grön scotch svamp. Castrol tillverkar ett specialrengöringsmedel på silikonbas för rengöring av däcksidor. Jag har testat alla metoderna med olika resultat. Det som fungerar sämst är avfettningsmedel. Det får gummit att torka så den fina vita däcksidan kan börjar krackelera.

Det jag tycker funkar bäst är Svinto tvålull. Bara att ta en rejäl bit, doppa i vatten och börja gnugga. Smutsen lossnar lätt och vitheten kommer tillbaka. Sedan är det bara att skölja med vatten. Har man en lyft så underlättar det jobbet enormt då kan man nämligen snurra på hjulen.

En lyft kan man köpa för en tusenlapp och det finns på Biltema, Jula, Verktygsboden. Skaffa också en mekanikerpall så blir arbetsställningen bra också. Nu är det bara att gå ut i garaget och börja gnugga så däcksidorna blir vita och fina till premiären.

söndag 10 mars 2013

Hösten kom tidigt i år

Man kände att våren var på gång. Det hade varit några dagar som verkligen inbjudit till hojåkning. 10+ grader och sol från klarblå himmel. Jag for till och med iväg och köpte en ny sekatör för att kunna klippa mina äppelträd. Ny sekatör blev det men jag kände att det var för kallt så lusten kom av sig. Intentionen fanns där och det kanske skall tolkas som ett vårtecken trots allt.

När jag vid lördagsfrukosten öppnade morgontidningen höll jag på att sätta kaffet i halsen. På vädersidorna basunerades ut. Byt ut trädgårdspyssel mot skidor och pulkor. Nästa vecka kommer enligt SMHI att hålla sig under nollstrecket i hela landet. I mitten av veckan har SMHI dessutom lovat snö i Skåne. Jag har egentligen inget emot snö. Jag gillar vintersemester och skidåkning. Detta till trots så känner jag att det är nog med vintervädret nu.

Statistiskt sett kommer våren till Skåne den 22;a februari. Med klar tydlighet kan vi konstatera att så är det inte år 2013.Istället lovar SMHI det som en av mina facebookvänner refererar till som lappmögel. Jag vill inte ha mer snö nu. Jag vill ha torra fina nysopade vägar med lagade tjälskador. Tjälskador benämnde en annan av mina kompisar som potthål.

Vet du varför det kallas potthål frågade han mig? Nä svarade jag och undrade varför? Det kallas potthål bara för att vägverket skiter i dom sade kamraten. Vi hoppas inför denna våren att vägarbetarna får bodar med toalett så att dom istället kan laga groparna i marken. Hålor i marken är inget vi hojåkare uppskattar.

Potthål