lördag 4 maj 2013

I helgen händer det mycket

Denna helgen är det mycket på gång i hojåkarkretsar. Många handlare har öppethushelg under parollen Motorcykelns dag där det visas upp nya maskiner och tillbehör. Det finns möjlighet till provkörningar och säkert möjligheter till att göra, om inte goda affärer så i alla fall mindre dåliga. Öppethushelgerna brukar vara ett lysande tillfälle att träffa gamla bekanta och även knyta en och annan ny kontakt.

Kolla upp din närmsta hojhandlare och se  ifall det inte är så att dom har lite extra jippon denna helgen. Ett ypperligt tillfälle att få träffa och umgås lite med likasinnade. Denna helg går också flera MC rallyn av stapeln. Bor man i skåne så kan jag rekommendera HOG Malmoe:s Charityrun Det brukar vara ett av säsongens mest välordnade rallyn Start från Handelsboden i Malmö. Ha en underbar MC-helg med vackert väder fin hojåkning och spännande möten med likasinnade. Själv lär det inte bli så många mil i sadeln. Jag skall vara i studio och spela in med mitt Bluesband.

Ta det försiktigt ute på vägarna och åk ett par mil för mig också.

fredag 3 maj 2013

Blick Balans och Bromsteknik

Nu har vädret varit hyggligt ett tag och några tankar med bensin har hunnit rinna genom förgasaren. Idag kände jag att jag börjar komma tillbaka i gammal god form. Jag har börjat hittat tillbaka till åkkänslan och känner att jag börjar att kunna köra avspänt igen. Inte så att jag var på helspänn på första vårturen, men visst känner man att man tappat lite av tekniken eller vanan om man så vill under vinteruppehållet. Som jag skrivit i tidigare blogginlägg så menar jag att hojåkning består av 80% blick. Var du fäster blicken är avgörande för om körningen blir mjuk och harmonisk.

Det handlar om att titta långt fram så att man redan på ett tidigt stadium kan göra sitt spårval. Då blir hojåkningen mjuk och harmonisk. Sedan är det de där med bromsteknik. Det är sådant som också kräver lite övning för att få tillbaka rätt känsla. Det är kanske inte lika viktigt ifall du har ABS bromsar då är det ju bara att smälla på när man behöver få stopp snabbt. Det kan ändå vara idé att prova att bromsa hårt några gånger så att du får känna hur hojen reagerar när ABS systemet jobbar. Har man som jag en lite äldre hoj får man vara sin egen ABS vilket kräver lite mer träning. Om du nu inte gått någon avrostningskurs där du tränat på att bromsa så tycker jag att du skall träna på egen hand. Leta upp en stor parkering eller en tom vägsträcka med öppen sikt. Börja med att bromsa från 50 och öka sedan hastigheten i olika etapper tills du känner att du snabbt kan få stopp på maskinen ifrån 90 knyck. Tänk på att fördelningen i bromskraft skall vara ca 70% fram och 30% bak när du bromsar. Tänk på att sitta rätt på hojen när du bromsar. Fäst blicken långt fram, tryck knäna in mot tanken och lås armbågarna Då får du kortast bromssträcka samtidigt som du minimerar risken att något av hjulen låser sig eller tappar fästet. Övning ger färdighet brukar man säga. Den färdigheten är viktig att öva på det är ju trots allt din säkerhet det handlar om.

Njut av fredagen och hoppas att den inleder en helg med lite härlig MC åkning. Kör med insidan!

torsdag 2 maj 2013

Att synas lite extra

Det finns många teorier om hur vi skall förbättra motorcyklisternas synlighet i trafiken. Som jag skrivit tidigare, bilisterna måste titta för att kunna se oss. En del förespråkar att motorcyklisterna skall använda varselväst. Det invaggar oss bara i falsk trygghet. Vi tror att vi blir mer synliga. Det stämmer nog till viss del att vi blir synligare men vem associeras vi med? I alla fall inte fordon som kommer i hög fart. Varselvästar används av dagisgrupper, vägarbetare, sopåkare, poliser med flera. De flesta som använder varselväst är med andra ord människor som rör sig långsamt i trafiken.

Det känns inte som det är just detta vi vill förmedla till våra medtrafikanter. Här kommer någon som rör sig långsamt. När jag kommer åkande på vägarna vill jag ju inte att mina medtrafikanter skall få "långsamt" i tankarna när dom ser mig komma åkande enligt gällande hastighetsbegränsning. För egen del tror jag att det bästa sättet att synas eller påkalla bilisternas uppmärksamhet är mer ljus. Har du extra ljus använd dem annars kan du knäppa på helljuset när du åker på dagtid.

Nu uppmanade jag till en olaglighet men kan lite extra belysning leda till att vi sparar några motorcyklisters liv så kan jag just i detta fallet tänka mig att stå utanför lagens råmärke.

Ha en underbar dag i vårsolen. Gasa lugnt.

onsdag 1 maj 2013

Ta det försiktigt idag

Första maj är den dag på året då många plockar fram sina motorcyklar för att ta premiärturen. Detta har för många blivit något av en tradition. Jag gillar traditioner och tycker att sådant är trevligt. Jag vill ändå rikta ett varningens ord till dig som skall ut och köra idag. Tänk på att många trafikanter festade igår.

Valborg är av tradition en "suparhelg" Läser man nyhetsrapportering från gårdagen kan man läsa att fyllecellerna i Lund och Uppsala var överfulla. Det samma gäller för flera andra platser i landet. Många av de som vistas på vägarna idag är bakfulla. Även om man blåser "grönt" i ett alkotest så är man inte en kompetent chaufför dagen efter en festnatt. Uppmärksamhet och reaktionsförmåga är klart försämrad. Ökade reaktionstider hos både bilister och motorcyklister ökar riskerna i trafiken. Skall du ut på premiärtur så ta det extra försiktigt. Vi behöver inte fler onödiga olyckor.

Ha en underbar dag i solen och kör med insidan av huvudet.

tisdag 30 april 2013

Så har det oförlåtliga hänt ännu en gång.

I Söndags vid 15 tiden blev en kvinnlig motorcyklist ihjälkörd av en bilist. Även hennes pojkvän blev påkörd av samma bil, men klarade sig med lindriga skador. Bilisten valde att göra en omkörning på en smal krokig väg just där sikten var skymd. Den kvinnliga motorcyklisten hade inte en chans och hennes liv gick inte att rädda trots att hjärt-lungräddning utfördes på plats. Kvinnan i den omkörda bilen chockades svårt. Jag undrar hur länge denna typ av olyckor skall få fortgå innan man aktivt börjar arbeta för att minska dem. Hela tiden kommer det nya pålagor och restriktioner för motorcyklisterna. Detta för att öka vår riskmedvetenhet och vårt säkerhetstänkande. Ingen riskutbildning eller något säkerhetstänk hos motorcyklisterna hade kunnat undvika att denna olycka skedde. I detta fallet måste föraren av den omkörande bilen helt lastas för den 55-åriga kvinnans död. Tittar vi på antalet MC-olyckor med dödlig utgång och bortser från de idioter som fyllekör och samtidigt saknar  MC-kort talar statistiken sitt tydliga språk. Av de dödsolyckor som inte är singelolyckor så är det så gott som alltid bilistens fel när en motorcyklist omkommer i trafiken. Jag förstår att man från Transportstyrelsen, Riksdag och Regering vill minska antalet singelolyckor på motorcykel, men varför finns det en sådan ovilja eller nonchalans när det gäller MC-olyckor orsakade av bilister. Jag har i tidigare blogginlägg skrivit att det bästa man kan göra för att öka motorcyklisterna säkerhet är att utbilda bilisterna och det är jag än mer övertygad om nu. Jag vet att de flesta av mina hojåkarkamrater betraktar bilisterna som helt oberäkneliga. Att alltid förvänta sig det värsta har på något sätt blivit en av hörnstenarna i säkerhetstänket. Nu är det dags att göra något så att bilisterna börjar tänka på att de inte är ensamma på vägen och att de delar den med oskyddade trafikanter. Det gäller alltså inte bara motorcyklister utan även, gångtrafikanter, cyklister, barnvagnar och mopedister, rullskidåkare mm. Bilisterna måste bli mer uppmärksamma på att vi finns. Hade vi lyckats att implementera lite mer säkerhetstänkande hos landets bilister hade en dödsolycka likt den som hände utanför Hörby i söndags aldrig behövt ske. Frid över hennes minne mina tankar går till hennes nära och kära.

I USA har man under flera år drivit framgångsrika kampanjer för att öka bilisterna uppmärksamhet på motorcyklister. Här är ett par youtube klipp från dessa kampanjer





Kampanjer i samma anda vore välkommet även på denna sidan Atlanten. Vi måste alla hjälpas åt att skapa en säker trafikmiljö det kan inte vara en uppgift som ligger enbart på motorcyklisterna. Är du bilist och har orkat läsa ända hit ner.Till dig har jag ett gott råd. Tittar du efter, så kommer du också att se oss. Välj bort att göra omkörningar där sikten är skymd så förbättrar du våra chanser att klara oss i trafiken. Att vara den som är orsaken till en medtrafikants död är något man måste bära med sig resten av livet.

Vägarna har alla vi trafikanter tillsammans, glöm aldrig bort det.




måndag 29 april 2013

Ja men vart åker du?

När det gäller mig så är det ofta så att jag inte har något egentligt mål med mina hojturer. Skall jag bara ut en tur efter jobbet eller på en kortare tur en lördag eller söndag. Då är det inte alltid jag har planerat vart jag skall åka. Vägvalet blir på sätt och vis slumpmässigt. Jag försöker dock variera mig genom att köra vägar det var längesedan jag åkte. Ett bra tips för att få lite variation i sin åkning är att vända på gamla invanda rutter. Att köra turer i motsatt riktning ger ofta en helt annan upplevelse. Dessutom får man se och uppleva saker man inte sett när man åkte andra hållet. Men var gör du när du är ute och kör undrar ibland arbetskamraterna.
Söndagsturen kröntes med kaffe och skumraket vid Torups slott

Jag brukar stanna och fika någon stans, brukar jag svara. Skall jag vara sanningsenlig så är det ju så att som hojåkare fikas det en hel del. Jag är ganska säker på att hojåkarna är en ganska viktig del i att hålla igång småkaféerna på landet. Det finns ju till och med ställen som kallar sig MC-fik. Det säger väl allt. Fikaträffar är ett ganska nytt begrepp som man börjar att höra. Det kan vara klubbar eller handlare som öppnar upp en helg eller en kväll för kaffetörstande bikers. Fika och hojåkning går som hand i handske.
Torups slott

Ha en underbar måndag och kom ihåg att idag är det dags att planera veckans fikaturer i alla fall om de inte skall bli spontanturer ;-)

söndag 28 april 2013

Årets rally premiär

I går åkte jag Nils Holgersson rallyt som arrangeras av SKMC ( skånes motorcyklister ) med säte i Malmö. På morgionen var det 8+ grader och halvklart. Vid 9 tiden stallade jag ut Road Kingen och körde ner till macken för att tanka. Rallyts startplats var som vanligt Ekerödsrasten mellan Hörby och Tollarp. Resan dit var lite kylslagen fast det var främst händerna som tog stryk. När jag klev av lade jag vantarna på grenrören för att de skulle bli lite varma tills det var dags att åka.

Detta rally har arrangerats i många år så organisationen är väl inarbetad. Som vanligt körde man efter en så kallad "Roadmap" Den fungerade utmärkt och man hade lagt upp en fin rutt med trevliga småvägar. Det var till och med så att det var någon litet vägavsnitt jag inte hade åkt tidigare. Det är alltid kul när man får åka nya vägar. Vägarna var förhållandevis bra inte så många tjälskott som man kunde befara.

Vägverket eller Svevia som det heter nu för tiden hade hunnit vara ute och lagat en del hål vilket dom skall ha en eloge för. Rallyt var som vanligt av typen "frågor kombinerat med praktiska prov" Det var 3 kontroller längs vägen och målgång vid SMKC:s klubbhus. Här svarade man på de sista frågorna gjorde de sista praktiska provet och svarade på utslagsfrågan.

Sedan var det bara att vänta på resultatet under tiden bjöd klubben på fika och mackor. Solen tittade fram och det var nästan varmt, man blev riktigt övertygad om att våren faktiskt hade kommit för att stanna. Hur gick det för mig kanske du undrar.
Skrytbild

Bättre än förväntat. Jag fick en hedrande andraplats och förärades en pokal och ett presentkort på MC huset på 300kr. Tyvärr var det flera andra arrangemang som också också gick av stapeln denna dag. Detta till trots var det ändå 50 hojåkare som deltog. Syd att det inte blev fler SKMC:s rallyn är alltid välordnade- Ha en underbar söndag. Jag och frun skall ut och köra en runda i det vackra vårvädret.