torsdag 2 maj 2013

Att synas lite extra

Det finns många teorier om hur vi skall förbättra motorcyklisternas synlighet i trafiken. Som jag skrivit tidigare, bilisterna måste titta för att kunna se oss. En del förespråkar att motorcyklisterna skall använda varselväst. Det invaggar oss bara i falsk trygghet. Vi tror att vi blir mer synliga. Det stämmer nog till viss del att vi blir synligare men vem associeras vi med? I alla fall inte fordon som kommer i hög fart. Varselvästar används av dagisgrupper, vägarbetare, sopåkare, poliser med flera. De flesta som använder varselväst är med andra ord människor som rör sig långsamt i trafiken.

Det känns inte som det är just detta vi vill förmedla till våra medtrafikanter. Här kommer någon som rör sig långsamt. När jag kommer åkande på vägarna vill jag ju inte att mina medtrafikanter skall få "långsamt" i tankarna när dom ser mig komma åkande enligt gällande hastighetsbegränsning. För egen del tror jag att det bästa sättet att synas eller påkalla bilisternas uppmärksamhet är mer ljus. Har du extra ljus använd dem annars kan du knäppa på helljuset när du åker på dagtid.

Nu uppmanade jag till en olaglighet men kan lite extra belysning leda till att vi sparar några motorcyklisters liv så kan jag just i detta fallet tänka mig att stå utanför lagens råmärke.

Ha en underbar dag i vårsolen. Gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar