fredag 3 maj 2013

Blick Balans och Bromsteknik

Nu har vädret varit hyggligt ett tag och några tankar med bensin har hunnit rinna genom förgasaren. Idag kände jag att jag börjar komma tillbaka i gammal god form. Jag har börjat hittat tillbaka till åkkänslan och känner att jag börjar att kunna köra avspänt igen. Inte så att jag var på helspänn på första vårturen, men visst känner man att man tappat lite av tekniken eller vanan om man så vill under vinteruppehållet. Som jag skrivit i tidigare blogginlägg så menar jag att hojåkning består av 80% blick. Var du fäster blicken är avgörande för om körningen blir mjuk och harmonisk.

Det handlar om att titta långt fram så att man redan på ett tidigt stadium kan göra sitt spårval. Då blir hojåkningen mjuk och harmonisk. Sedan är det de där med bromsteknik. Det är sådant som också kräver lite övning för att få tillbaka rätt känsla. Det är kanske inte lika viktigt ifall du har ABS bromsar då är det ju bara att smälla på när man behöver få stopp snabbt. Det kan ändå vara idé att prova att bromsa hårt några gånger så att du får känna hur hojen reagerar när ABS systemet jobbar. Har man som jag en lite äldre hoj får man vara sin egen ABS vilket kräver lite mer träning. Om du nu inte gått någon avrostningskurs där du tränat på att bromsa så tycker jag att du skall träna på egen hand. Leta upp en stor parkering eller en tom vägsträcka med öppen sikt. Börja med att bromsa från 50 och öka sedan hastigheten i olika etapper tills du känner att du snabbt kan få stopp på maskinen ifrån 90 knyck. Tänk på att fördelningen i bromskraft skall vara ca 70% fram och 30% bak när du bromsar. Tänk på att sitta rätt på hojen när du bromsar. Fäst blicken långt fram, tryck knäna in mot tanken och lås armbågarna Då får du kortast bromssträcka samtidigt som du minimerar risken att något av hjulen låser sig eller tappar fästet. Övning ger färdighet brukar man säga. Den färdigheten är viktig att öva på det är ju trots allt din säkerhet det handlar om.

Njut av fredagen och hoppas att den inleder en helg med lite härlig MC åkning. Kör med insidan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar