torsdag 16 oktober 2014

Knuttar kan komma att betal konsten med sitt eget liv

Att dikten överträffar verkligheten har man hört. Nu kan vi lägga till ett nytt talesätt, konsten överträffar säkerheten. En ny trend har börjat sprida sig i landets kommuner. En trend som går tvärt emot säkerhetstänk och nollvisioner.

Det jag skriver om idag är utsmyckning av rondeller. Visst är det så det är välkomnande och trevligt när man kommer till ett nytt ställe och man möts av en vackert utsmyckad rondell. Så långt är allt väl men de som beställt utsmyckningarna verkar ha mist förmågan att tänka efter före. Kanske är det så att gatunämnder och arbetsgrupper för försköning försöker se till att det skall vara hållbara och ekonomiskt fördelaktigt för kommunen och inte kosta en massa extra underhåll. Den rådande trenden för tillfället verkar vara utsmyckningar utskurna i stålplåt. Praktiskt underhållsfritt och bra men. För det finns alltid ett men. Som vanligt glöms det bort att det finns oskyddade trafikanter som begagnar rondellerna, motorcyklister, mopedister och cyklister.
Tundalsrondellen  i Sundsvall

Som motorcyklist vill man näppeligen bli spetsad på en stålgran, svansen på en rondellhund eller på kyrktonet i en kontursågas skyline. Jag har inget emot konst och jag har inget emot att man utsmyckar rondeller men här går trenden åt helt fel håll. Det märkliga i detta är att det verkar vara helt olika regler som gäller för. Trafikverket får inte göra sådana här utsmyckningar i sina rondeller. Detta gäller tydligen inte landets kommuner. Här finns bara en rekommendation att man inte bör ha utsmyckningar i rondeller om de inte är hastighetsbegränsade till 30. SMC har försökt påtala denna farshot men avfärdas tillsammans med alla andra som kritiserar detta märkliga påfund som gnälliga. Frågan är skall det behöva gå så långt att en motorcyklist måste sätta livet till innan landets kommuner vaknar ock inser att detta är helt fel väg att gå om vi skall kunna nå det vi kallar nollvisionen. Läs mer på SMC:s hemsida och läs även artikeln i Helsingborgs dagblad där Maria Nordqvist , glöm inte bort att läsa Petra Holmlunds kommentar till artikeln. Länkarna hittar du här.

SMC Konst viktigare än säkerheten 

HD Vackra rondeller blir trafikfarliga

Ha en trevlig helg. Själv kommer jag att vara bortrest över helgen och bloggandet kommer att ligga nere ett par dag. Jag håller tummarna för att regnet skall hålla sig borta så du kanske kan få dig en lite hojtur. Vi hörs nästa vecka Ha De!

onsdag 15 oktober 2014

Konsten att köpa begagnad hoj 2.0

Givet vis var det mer en en viktig detalj jag missade i gårdagens inlägg, längden till trots. Således kommer en lite fortsättning idag, men lugn det blir inte lika långt som i går.

En säkerhetsdetalj som är viktig att kontrollera är brytaren till sidostödet. De flesta hojar har det Harley har det inte ;-( Dena brytare är till för att du inte skall åka iväg med sidostödet nere, något som kan bli oerhört farligt. Det finns många gamla historier om motorcyklister som omkommit på grund av att de kört iväg med sidostödet nere och i första bästa vänsterkurva har det sagt pang och adjö när sidostödet tagit i marken.

Nästa sak jag glömde berätta var att kolla lite olika lager och dess funktion och kondition. Börja med att sätta upp hojen på centralstödet om ett sådant finns annars får du ta till en mc-lyft. Börja med främre hjullagret. Be en kompis eller säljaren att trycka ner hojen i bakändan så att framhjulet går fritt. Snurra hjulet och känn att det rullar lätt. utan att hacka och utan att något kärvar eller hackar. Sätt dig på huk och placera ditt en knä klockan åtta mot fälgen/däcket. Placera din hand på däcket klockan två och dra och ryck i hjulet samtidigt som du pressar knäet mot hjulet. Finns det glapp kommer du att känna det och det kan även höras som ett klonkande eller tickande ljud.

Sedan är det dags att kolla styrlager. Ta tag om gaffelbenen och vrid gaffeln lugnt både till höger och vänster. det skall löpa lätt utan att kärva eller haka i. Går det mjukt. Skaka gaffelbenen fram och tillbaka för att känna om det finns glapp. Är det bara glapp och inget som kärvar kan det räcka med att spänna ihop styrlagret men det bästa är givet vis att byta både lager och lagerbana.

När du ändå knäat framför hojen så passa på att titta på packboxarna till framgaffeln. De skall inte vara något oljeläckage vid gaffelbenen. Titta även efter repor. är gaffelbenen repiga eller skadade hjälper det inte med ny packbox då måste gaffelbenen också bytas.

Nu byter du plats med kompisen och ber honom trycka ner hojen i framändan så bakhjulet går fritt. Snurra på bakhjulet och lyssna efter knaster eller andra missljud. Gör som på framhjulet ett knä klockan åtta och en hand klockan två. Ryck i hjulet fram och tillbaka samtidigt som du pressar dit knä mot hjulet.  Sedan är det dags att kolla svinglagret. håll ett finger mot svingen i höjd med svingaxeln. Placera andra handen klockan nio på bakhjulet om du står  på höger sida och klockan tre om du står på vänster. Du skall kolla på båda sidor. Passa även på att kolla stötdämparna så att fjädrarna är hela och att dämparen inte läcker.

De var en halv uppsats till och det finns antagligen fler saker man bör titta på som jag ännu inte kommit på. Som ni märker det är många saker att hålla reda på och mycket som skall kollas innan man kan vara säker på att allt är som det ska. Man kan så klart chansa men då finns alltid risken att man blir överraskad på ett sätt som inte är så tilltalande. Vill du vara på den säkra sidan är det en seriös handlare som gäller. Då får du en hoj som är varudeklarerad och testad, ofta i kombination med någon form av garantier.

Lycka till med hojköpet och Gasa Lugnt!

Konsten att köpa begagnad hoj

Är priset rätt så får man oftast vad man betalar för om man uttrycker sig lite kryptiskt. Nu har vi dessbättre fördelen av att leva i ett land där vi har en motorcykelpark som är i mycket gott skick och det är få dåliga eller trafikfarliga hojar som rullar på våra vägar eller står hos landets handlare.

Innan du slår till och gör affär så bestäm dig för hur mycket du skall betala, hur mycket du eventuellt skall låna och vad kostnaden för lånet högst får bli. När man väl står i butiken så är det lätt att bli "köpblind" och tycka att om jag tar DEN hojen istället så kostar det ju bara en femhundring mer i månaden. Förköp dig inte utan lägg dig på en prisnivå som du klarar av utan att spara in och snåla.

Nästa steg är att bestämma sig för vilken typ av motorcykel du skall köpa. Här tycker jag att du skall försöka ha ett öppet sinnelag och inte låta dig styras av utseende eller hojtyp. Provkör flera slags hojar av olika modeller karaktär och typ. Kanske blir du positivt överraskad och det visar sig att du kanske bestämmer dig för en supermotard istället för en custom som du kanske tänkt från början.

Känn noga efter hur du sitter på hojen. Har du tänkt att åka längre sträckor än att bara åka och stila lite nere vid korvkiosken måste du sitta bra. Hojen skall passa dig och du skall åka bekvämt för att mc-åkningen skall bli rolig. Vissa justeringar går att göra med byte av sadel, styre, risers samt flyttsatser till fotpinnarna. Dessa förändringar gör bara marginella skillnader sitter du inte någorlunda bra redan från början kommer det svårligen att kunna fixas till.

Ställ dig frågan vilket är viktigast? Att du kör motorcykel eller att du kör motorcykel av en viss typ? I min värld är det viktigast att du kör, inte på vad du kör. Har du en hoj som ser cool ut men som du upplever är svår att hantera och jobbig att köra blir det nog inte så många mil varje säsong. En hoj du trivs på kommer att ge dig många långa och trevliga turer. Hojåkningen blir roligare och du blir gladare.

Cubic is King verkar ofta vara det som gäller men det är inte alltid så att de största hojarna är de som är roligast att köra. Var inte rädd för att prova en mindre maskin du kanske blir glatt överraskad.

Om du handlar hos din lokala mc-handlare så finns det med största sannolikhet ett testprotokoll som upprättades när hojen byttes in. Här kan du snabbt bilda dig en uppfattning om hojens skick. Fördelen med att handla hos handlaren istället för privat är just detta du får en hoj som är genomgången av ett proffs och eventuella fel och brister bör vara åtgärdade. Här är det sällan några problem, hittar du din hoj och du är nöjd med priset är det bara att slå till. Ofta får du dessutom någon form av garanti eller begagnatförsäkring.

Att köpa privat kräver lite mer av dig som köpare och idag har prisskillnaderna mellan att köpa privat eller hos handlare jämnat ut sig. Köper du privat så skall du således vara hårdare i din förhandling än hos handlaren. En servicebok med stämplar är givetvis bra men kanske ingen nödvändighet. De flesta sköter faktiskt om sina hojar bra och servar dem regelbundet. Det viktigaste är att oljebytena är gjorde och att ventiljustering och eventuella kamremsbyten är utförda enligt serviceplanen.

Börja med att titta på allmänskicket. Ser det ut att vara en hoj som är väl omhändertagen?  kolla på undersidan titta efter ingrodd smuts och oljeläckage. Hittar du sådant kan du misstänka att hojen inte är så väl omhändertagen Titta på däcken, ser dom fräscha ut? Om inte för du kunna pruta vad en omgång nya sulor kostar. Titta över fälgarna och leta efter sprickor du kan knacka på fälgen med en plasthammare och lyssna hur det låter. finns det sprickor har du ingen klang i dem. Är det ekerhjul kolla så att det inte finns lösa ekrar. Titta så att hjulen inte är skeva. Titta på bromsskivorna så att de inte är hårt slitna, rostiga eller skeva. Titta på bromsbeläggen så att de är någorlunda friska. Titta på bromsvätskan. den skall vara klar, den får inte vara grumlig då har det kommit vatten i den. Kläm till bromshandtaget och trampa på fotbromsen. Handtaget eller pedalen får inte sjunka. Gör den det så läcker bromscylindern eller så är det läckage på någon bromsledning.

Har hojen kedjedrift kontrollera att kedjan är lagom spänd. Kedjans kondition kollar du med "penntricket". Då tar du tag om kedjan mitt bak på bakre drevet och drar kedjan utåt. Kan du sticka in en penna mellan kedjan och drevet är kedjan utslitet. Ett nytt drivpaket går på rätt så några tusenlappar, här är det prutläge. Kolla sadeln så att det inte finns sprickor. Kolla lampor och blinkers. Är dessa inte orginal titta så att lamporna är e-märkta annars kan besiktningsgubben ge dig tvåor eller farbror polisen ge dig böter. Kolla givet vis att alla lampor fungerar, även kontrollampor, blinkers och bromsljus. Är du med såhär långt är det dags för uppstart.

Hojen skall vara lättstartade du skall inte behöva hålla på med startgas eller specialtricks om inte hojen stått stilla mycket länge. Innan du trycker på startknappen så kolla på motoroljan antingen på oljesticka eller i inspektionsfönster. Oljan skall du kunna se igenom det skall inte vara något svart gammalt klet det tyder på vanvård. Nu startar du upp för att provköra. Låt hojen gå på tomgång en stund så att den får upp oljetrycket och börjar att bli lite varm. Innan du ger dig iväg på provtur så kan du börja med att kolla spelet i kopplingen det skall vara ett par millimeter. Känn efter så att det inte rycker eller driver framåt så fort du lägger i växel det kan tyda på att kopplingen är slut eller behöver justeras. När du sedan kör iväg känn efter så att kopplingen inte slirar. det märker du vid gaspådrag ökar motorvarvet utan att det ger hojen mer fart, då slirar kopplingen. Lyssna efter missljud i växellådan. En del hojar kan ha högljudda klonkiga växellådor men det skall inte vara skrap eller andra missljud

Motorbromsa och känn efter hur hojen beter sig. händer inget har den antagligen dålig kompression i motorn. Testa bromsarna och känn efter så att de tar som de skall och att det inte vibrerar i handtag eller pedal. Det tyder på skeva bromsskivor eller kärvande bromsok. Är du sedan nöjd med hur hojen känns att köra och du känner att du sitter bra på den är det bara att börja förhandla om priset. När du är överens med säljaren om priset har du en sak till att kontrollera.

Finns det skulder knutna till hojen. Felparkeringar, obetald fordonsskatt, eller andra avgifter. Detta kontrollerar du genom att ringa till Transportstyrelsens Fordonskundtjänst på tel 0771 14 15 16 och sedan för att vara på den säkra sidan Kronofogdens kundtjänst på 0771 73 73 00 när du ringer kronofogden bör du ha tillgång till säljarens personnummer. Glöm inte heller att kolla med försäkringsbolagen vad hojen kostar att försäkra så slipper du otrevliga överraskningar. Får du grönt ljus från dessa instanser så är det bara att upprätta ett köpekontrakt och fylla i registreringsbevisets del för ägarbyte och skicka in det till transportstyrelsen. Ett köpekontrakt kan du hitta på länken här. Har du följt mina råd så kan du förhoppningsvis glad i hågen köra hem på en nyinhandlad beghoj.

Detta blev nästan en hel roman men det är säkert något jag glömt. Har du fler tips så fyll gärna på i kommentarsfältet. Ha en trevlig onsdag, strax har halva veckan gått. Vi hörs i morgon.

måndag 13 oktober 2014

Nu är det fyndläge!

Jag surfade in på blocket för att bilda mig en uppfattning om begagnatmarknaden och konstaterade att är man sugen på att handla hoj så kan det nog vara läge att slå till ganska omgående.

På blocket finns det i skrivande stund drygt 20 000 motorcyklar till salu i Sverige Det innebär att drygt 6% av landets registrerade motorcyklar söker ny ägare via blocket. På bytbil.com finns det drygt 14 000 hojar till salu vilket då skulle motsvara 4% I runda slängar kan vi då konstatera att var tionde registrerad motorcykel är till salu.

Utbudet är stort och antalet köpare är begränsat så det är helt klart köparens marknad. Jag misstänker att det finns goda möjligheter att göra en kanske inte bra affär men i alla fall en mindre dålig. Det kostar att ligga på topp som man brukar säga. Går du i köpartankar så var välförberedd innan du slår till så har du ökat dina chanser att göra ett riktigt fynd. Leta flera annonser på den hoj du är intresserad av så att du kan bilda dig en uppfattning om vad som är ett bra pris. Va inte rädd för att lägga ett lågt bud. Ha is i magen och bestäm dig redan innan affären har gjorts upp hur mycket du vill betala.

Går säljaren inte med på ditt bud så finns det fler objekt. Dag skiljer det sällan mycket i pris oavsett om du köper privat eller hos handlare de flesta handlare har anpassat begagnatpriserna till de nivåer som råder på blocket. Idag är det dessutom fullt möjligt att du hittar privatannonser där angivet pris ligger högre än hos handlarna. Här skall du pruta hårt, det kan ge framgång, lyckas du inte kan säljaren behålla sin hoj och du går raskt vidare till nästa objekt. Det finns ett gammalt talesätt som lyder: Mister du en står dig tusen åter.

Detta gäller i synnerhet när du skall köpa ny hoj. Du skall vara hård i förhandlingarna det finns ingen anledning att du skall idka någon välgörenhet. Det är dina surt förvärvade pengar som skall läggas ut. Säljaren som lyckats få ut ett överpris kommer aldrig att tacka dig, han kommer att skratta åt dig när du gått. I morgon skall jag försöka skriva ihop en liten köpguide. Det kommer att handla om vad du skall titta på och kontrollera när du köper en hoj.

Gasa Lugnt! Vi hörs i morgon.