lördag 17 januari 2015

Du har all rätt att vara stolt över din hoj

Hojåkarvärlden är långt ifrån fördomsfri. Kanske lite beroende på att motorcyklister är som folk är mest. Från och till har jag upplevt att dessa fördomar skapar minskade förståelse för det egna hojvalet.

Vi målar upp bilder av hur olika typer av hojåkare är. Den som kör Guldvinge förväntas vara på ett sätt medan den som åker sporthoj skall vara på ett annat vis. De som åker customhoj skall tyckas vara på ett ytterligare vis. Vi generaliserar grovt och försöker att förenkla vår bild av olika hur olika motorcyklister förväntas vara. Resultatet blir att vi ofta i diskussioner kring det egna hojvalet upplevs som antingen trångsynta eller dumma.

Har man hittat en motorcykel man tycker om så skall man givetvis har rätten att få säga att man tycker om den utan att man skall behöva betraktas som en skrytmåns. Ofta möts jag av förvåning när jag kan berömma någon annans hoj eller dela dennes glädje över det egna hojvalet. Av mig som kör en gammal HD så förväntas det att jag skall vara trångsynt och tycka att allt annat är skit. Därför blir den som kör något annat ofta förvånad när jag berömmer deras hojar. Lika märkligt tycker jag att det blir när folk anses som skrytsamma då de berätta hur mycket de gillar sin egen motorcykel.

När det kommer till det där med att välja hoj så handlar det givetvis om flera olika faktorer. Oavsett anledning till hojvalet så är det primära att du skall skaffa dig en hoj du gillar. Gillar du din motorcykel så har du givetvis rätt att vara stolt över den. Det har ingen rätt att ta ifrån dig.

I min värld och från min synvinkel så är inte det viktigaste vilken typ an hoj eller vilket hojmärke du väljer. Det enda viktiga är att du gillar hojen du kör på och att du kör på de. Då har du all rätt i världen att vara stolt. En smula ödmjukhet skadar aldrig inte ens i hojvärlden.

Gasa Lugnt!

torsdag 15 januari 2015

Hur är det med teorikunskaperna?

Handen på hjärtat. Hur är det med teorikunskaperna? Skulle du klara att skriva teoriprovet?

Idag kan du testa några frågor med hjälp av ett litet test på Expressens hemsida. Här kan du göra några av de frågor som finns med på Trafikverkets prov.

Du kanske inte skall dra för stora växlar på dessa frågor men det kanske ger dig en hint om ifall du borde kolla upp det där med trafikregler lite extra. Det är aldrig fel att ha koll på vad som gäller det gör dig till en mycket bättre och säkrare motorcyklist. Vågar du försöka så klicka på länken nedan. Ha en trevlig fredag!

Expressens körkortsfrågor

onsdag 14 januari 2015

Utveckla ditt mekande

Att känna till hur din hoj fungerar och hur saker och ting skall vara ger dig en helt annan säkerhet än om du alltid lämnar bort den så fort något är fel eller behöver justeras. 

Det är inte så att jag på något vis ringaktar eller vill ta jobbet från landets MC-mekar. De allra flesta gör ett mycket bra jobb och man kan i de allra flesta fall lita på att man får tillbaka sin hoj i kördugligt trafiksäkert skick. Vet du hur din hoj sitter ihop och fungerar så kommer du att kunna ha mycket bättre koll på hur den fungerar, vilket som är dess svaga punkter och vilka bitar du behöver ha lite extra koll på. Detta gäller oavsett ifall du lämnar ifrån dig din hoj på service och reparationer eller ifall du föredrar att göra det själv.

Oavsett om man mekar eller inte så tycker jag att det är bra att skaffa sig en reparationshandbok. De vanligaste förlagen är Clymer och Haynes. Vilken man köper spelar inte så stor roll. Båda bygger på fullständig demontering och montering av din motorcykel. Det finns felsökningsmanualer elscheman åtdragningsmoment på skruvförband och axlar, Justering av koppling, vajerspel, bromsar och mycket mycket mer.

Böckerna brukar kosta ca 250kr  Det är en billig investering och kostar inte mer än fyra öl på krogen. Ja men jag har ändå inte tänkt att skruva kanske du tänker. Det behöver du absolut inte göra jag tycker ändå du skall se till att skaffa dig en reparationshandbok för att lära känna din hoj på djupet. Böckerna hittar du hos de vanligaste nätbokhandlarna som till exempel Ad Libris och Bokus. Böckerna finns också hos Roffes Motor.

Ber du din lokala mc-handlare så tar han säkert hem dem till dig. Böcker finns både till moderna och klassiker. Det är inget att vänta på köp hem en reparationshandbok så att du har något att läsa nu under vinterhalvåret.

Hobbymekens verktygslåda

Om man nu har en motorcykel så är det ju inte helt fel att ha lite verktyg så att man i alla fall kan fixa till lite småsaker även om man inte ger sig i kast med några större reparationer. Rätt verktyg underlättar alltid jobbet.

Det finns inget som är så trist som när man har verktyg som funkar sådär till det man skall göra. Resultatet blir alltid därefter. Att skruva fast bultar som lossnat, sträcka en kedja eller kanske byta ljuddämpare innan besiktningen är inget man behöver vara maskiningenjör för att klara av det fixar man även om man har fem tummar på varje hand. Du kanske behöver demontera en sadel eller någon kåpa för att komma åt batteriet eller du kanske vill justera vinkeln på ditt styre. Det är grejer alla klarar av att göra med en ganska enkel verktygslåda.

Vad behöver man ha i sin verktygslåda? Några kryss och spårmejslar i olika storlekar. En sats Insexnycklar och en sats Torxnycklar.


En sats blocknycklar helst med ring i ena sidan och u i andra så att du har en nyckel för varje storlek. Köp inte de billigaste blocknycklarna du hittar här kan du lägga på ett par kronor så får du nycklar som håller och som inte slinter så lätt.

Sedan skall du ha en hylsnyckelsats 3/8 dels hylsor rekommenderar jag då 1/2 tum är lite stort och klumpigt när man jobbar med motorcyklar. Du skall också ha flera förlängare av olika längder. Detta för att du skall se till att jobba med spärrhandtaget en bit ifrån motorcykeln.

Har du förlängare på när du slinter så minskar risken att du slår i hojen och gör fula bycklor och märken på din ögonsten. Hylsnycklar skall du också köpa i mellanprisklass. Skulle du sedan dra sönder någon hylsa så ersätt den med en Bacco eller Kamasa.

Några tänger i olika bredder längder  kan också vara bra att ha en stor och en lite polygrip är också bra att ha . En låsbar svetstång är också bra att ha dels som en "tredje" hand men även för att klämma åt bränsle och olje slangar om det skulle behövas.

En vanlig hederlig skiftnyckel av god kvalité är också bra att ha. Är man bara noggrann med hur man ställer in den och man inte köpt den billigaste på stormarknaden så funkar dom fint. Här är Bacco utan tvekan bäst, i alla fall så länge de inte är så gamla och slitna att de glappar.

Ett skjutmått är också bra att ha då kan du mäta på bultskallar och muttrar för att se vilken storlek på hylsor eller nycklar du skall ha.

Slutligen tänk på att du skall ha nycklar, hylsor och insexnycklar i tumstorlek om du åker Engelskt eller Amerikanskt annars är det mm storlek som gäller. Torx är helt internationellt så det passar oavsett om du åker Japanskr Europeiskt eller Amerikanskt.

Skruva Lugnt!

måndag 12 januari 2015

Konsten att hålla spänningen på topp

När det gäller vinterförvaring och hojens batteri är det bra om man är lite om sig och kring sig. Det finns nämligen få saker här i världen som är så enerverande och trist som att komma ut för att starta upp hojen efter vinterdvalan och batteriet inte orkar.

Är det helt dött är det en sak, kanske att man till och med kan ha lite förståelse för att batteriet gett upp efter sin ovårdade vintersömn.

Det tråkigaste är när det finns precis sådär lite ström kvar att när man trycker på startknappen så hör man hur solenoiden kastar ut startdrevet men sedan orkar inte startmotor dra runt motorn. Ingen av dessa senarion behöver bli verklighet ifall man bryr sig om batteriet i alla fall lite grann. Precis som med så mycket annat så finns det olika "skolor" när det kommer till batterivård. Nummer 1 är att ha en batteriladdare. Det finns olika fabrikat och typer.

Jag föreslår att du skaffar dig en så kallad "smart laddare" som ser till att rekonditionera och hålla batteriet i trim. Den kan du ha inkopplad hela säsongen och den ser till att fylla på ström om batteriet tappar spänning och den stänger av när batteriet är fulladdat. Om man som jag har en hoj med Larm så är det bra att ha laddare inkopplad hela förvaringstiden. Har man inte någon elektronisk laddare så får man se till att själv koppla in och stänga av laddningen lite då och då. Lite krångligare men det funkar det också.

En multimeter kan också vara bra att ha om man vill kolla batteriets spänning. Nu har du förhoppningsvis lite koll på hur man håller spänningen på topp under vintern.

Ha det kalas och Gasa Lugnt

söndag 11 januari 2015

Låt hojen sväva

Idag fortsätter jag på den inslagna vägen och delar med mig av ytterligare några små tips för vinterförvaring. Dagens rubrik låter kanske lite kryptisk men du kommer snart att förstå.


Idag kommer det att handla om dina däck och hur du bäst gör för att hålla dem runda och fräscha till nästa säsong. Se till att du har rejält med luft i dina däck. Du kan gärna trycka i lite extra när du ställer undan för vintern. Står hojen med för lågt tryck i ringarna så finns risken att däcken blir deformerade och du får obalans i hjulen. Obalans i hjulen gör åkningen både obekvämare och farligare så det vill vi helst undvika. För att hjälpa däcken lite på traven kan man se till att lyfta hojen så att hjulen lättar från marken. Då klarar dom av vinterförvaringen oavsett om du har luft i slangarna eller inte.

För att lyfta upp hojen finns lite olika alternativ. Om man  som jag åker en gammal klumpeduns med järnrörsram kan man använda em MC lyft. Sådana finns att köpa lite var stans Jula, Verktygsboden, Biltema eller hos någon annan som säljer hojtillbehör.

Ha du en skogsmaskin eller motard finns det enkla och bra crosslyftar man kan använda. Har man landsvägs eller sportmaskin kan man använda depåstöd. Dessa finns både för fram och bakhjul. Har du inga naturliga lyftpunkter finns lösa bobiner du kan montera på svingen eller gaffelbenen.

Som sagt upp med hojen så hjulen får sväva så kommer din ögonsten att klara vinterförvaringen ännu bättre.

Volare som Italienaren säger ha en trevlig dag!