lördag 20 september 2014

Tips för vinterförvaring

Här nere i Sydsverige har vi förhoppningsvis ett antal åkdagar kvar. I norrland däremot är det redan flera av mina mc-kamrater som börjat att stalla in sina hojar för den långa vinterdvalan.

Idag handlar bloggen om lite tankar och tips inför vinterförvaringen. Fokus ligger på de åtgärder du bör vidta om du förvarar din ögonsten i kallgarage eller till och med utomhus. Innan det är dags för hojen att gå i ide är det några åtgärder man bör vidta. Nummer ett är att se till att göra oljebyte innan du låter maskinen somna in. Nummer två är att tvätt den grundligt.
Ja Henning denna bilden har jag stulit från MC Nytt
Ju mer noggrann du är med tvätten dess då lättare är det att få hojen att se snygg ut när du tar ut den på andra sidan vintern. Avfettning, bilchampo och massor med vatten brukar räcka. Har du asfalt eller tjärfläckar går dessa oftast att lösa med oljespray typ 5/56 eller WD40. När hojen sedan är riktigt ren ge den ett lager vax både på lack och krom.

Fyll upp tanken med bensin så du minimerar mängden luft då minskar risken att tanken rostar invändigt. Stäng bensinkranen starta motorn och låt den gå tills motorn stannar då är förgasaren tom och du slipper problem med igensatta munstycken och kärvande flottörer. Kolla lufttrycket i däcken. du kan gärna trycka i lite mer än vad du brukar ha i ringarna.

Har du en elektronisk batteriladdare som klarar av att underhållsladda batteriet är det bra att koppla på den. Har du inte det montera loss batteriet och ta in det i stugvärmen. Äger du en MC-lyft eller depåstöd palla upp hojen så att inte däcken står i marken det mår dom bra av och du slipper problem med obalans i däcken nästa vår.


Om du nu har ett kallagarage eller om du skall förvara hojen utomhus under kapell så kommer här det viktigaste tipset. Fukt kan vara förödande för lack, krom och elsystem, men det finns hjälp att få om man inte vill förvandla sin hoj till en ratbike. Ta en sprayburk med 5/56, WD40 eller annan oljespray.

Se till att du sprayar hela hojen så att det bildas en oljefilm på hela motorcykeln. Du behöver inte spraya sadeln men annars skall du se till att spraya över allt. Ja men vad sjutton skall jag kladda ner den nytvättade hojen kanske du tänker. Ja det ska du hävdar jag bestämt. Oljefilmen tränger undan fukt och du slipper korrosion och rostangrepp. Det fina i kråksången är att oljespray är lätt att tvätta bort. När det är dags att starta upp till våren är det bara att tvätta av motorcykeln med supertvätt.

Supertvätt innehåller ganska mycket lacknafta och löser oljefilmen lätt som en plätt och du har en blank och fin cykel igen efter 15 minuters jobb. Dom där 15 minuternas extrajobb är ett billigt pris för att slippa rost. Ha nu inte för bråttom med att ställa in hojen det finns ännu goda chanser till några åkturer, spara tipsen tills det verkligen är dags.

Idag ser det ut att bli åkväder i alla fall i Skåne jag och hustrun planerar en tur i sensommarsolen men mer om detta i morgon ha en underbar lördag och njut av ledigheten.

torsdag 18 september 2014

Harley-Davidson till fyndpris

I nyhetsflödet på facebook dök det upp en länk ifrån Jan Hartvig på Bikesupport att han gjort en rejäl sänkning av priset på en HD softtail han har haft stående på firman sedan i våras. Är du på jakt efter en Softail så är det fyndläge här och nu.

Nu tror du kanske att jag fått i uppdrag av Bikesupport att skriva detta men det har jag inte. Jag delar annonsen för att jag tycker att det är synd att en sådan här fin HD bara skall stå och samla damm istället för att få den kärlek och omvårdnad den är värld.

Hojen det gäller är en Harley Davidson Heritage Limited Edition 1999 med endast 2400 mil på mätare. Motorn är en 1340cc Evolution. Den enligt många bästa motorn som Harley tillverkat. En lättskruvad evighetsmaskin med lågt servicebehov. Sköter man oljebytena går de nästan hur långt som helst. De fel som kan uppstå är sällan några större katastrofer eller vansinnigt dyra reparationer. De vanligaste felen ( som inte är särskilt vanliga ) är läckande bakre cylinderfotspackning och läckande bakre ventilkåpspackning.

Heritage är lite mindre än Road King och Electra Glide men ändå en välfungerande maskin för långturer. Den är också lämplig som "korvkioskmoped" då den inte är lika bånglig som en Road King. Priset är nyligen sänkt från 129 000 till 95 000 och kanske finns det ytterligare lite prutmån och du ser till att göra en snabb och smidig affär.

Limited edition innebär att den har en speciallack i silvermetallic med blå pinstripes, lättskött och snyggt. Utrustningsnivån är hög med flera avgassystem, vindruta störtbåge, packväskor highwaypegs och pakethållare. Motorn är stage 1 och 2 trimmad vilket innebär luft och buller och troligen tändmodul och kamaxlar. Hojen är nyservad så det är bara att trycka på knappen och köra, än är det mycket kvar av säsongen. Går du i Harleyköpartankar är detta ett fynd. Det är bara att lyfta luren, slå Jan en pling och börja förhandla. Jan Hartvig och Bikesupport når du på 0730-490465. 

Info om hojen hittar du på denna länken

onsdag 17 september 2014

Vad är det för likhet mellan Tony Rickardsson och William Arnes Motorcirkus?

I dagen inlägg fortsätter jag och grotta ner mig i gamla filmklipp och racing-nostalgi.  Som ni säkert fattar av dagens rubrik så handlar det om speedway och en av Sveriges genom tiderna största "motor kungar" I detta fallet Tony Rickardsson.

Varför skrev jag nu det där med William Arnes Motorcirkus de legendariska dödsryttarna från Skåne som blivit en institution och ett måste ifall man besöker Kiviks Marknad. Jag kommer strax till det. 2005 var det Speedway Grand Prix final i Cardiff i Wales.

I finalen gjorde Tony Rickardsson sin antagligen mest spektakulära speedway-heat under hela sin karriär. Han startar i ytterspår vilket kan vara svårt om du inte har snabbaste cykeln då vägen in i första böjen blir betydligt längre än för den som åker på bana ett. Tony väljer att hålla sig i ytterspår och vid utgång ut första kurvan när föraren framför tycker att han har stängt till åker Tony om med minst ett hjul uppe på staketet. Det är här han tar till de knep som krävs för att vara "dödsryttare" hos William Arne. Detta är helt unikt jag har aldrig sett det tidigare och frågan är om det någonsin kommer att hända igen. Lyssna på komentatorerna dom är helt i extas. Kanske är det så att har man tillräckligt med vinnarskalle och "killer instinkt" så är inget omöjligt. Tillräckligt med adrenalin och jävlar-anamma gör att man kan åstadkomma det som ingen trodde var möjligt.




Titta och njut av speedway när det är som allar mest spännande ha en trevlig dag och Gasa Lugnt.

tisdag 16 september 2014

En motocrosslegend från förr

Dagens blogg handlar om motocross. Inte som nu för tiden då sporten mer börjar likna cirkus akrobatik än mc-tävling. Många Svenska åkare har varit framgångsrika. Både när det gäller publik och prestationer var slutet av 50-talet motocrossens storhetstid.

En av fixstjärnorna från denna tid är Bill Nilsson även kallad "Vilde Bill" antagligen ett smeknamn man snott från västernhjälten Wild Bill Hickock. Bill Nilsson var född 1932 i Hallsatvik. Bill Nilsson blev världsmästare i 500 klassen två gånger. 1957 på en Crescent  som egentligen var en modifierad AJS och 1960 på en Husqvarna. Förutom sina två guldmedaljer i 500 VM tog bill under sin karriär även fyra silvermedaljer och fyra lag-VM guld. Bill blev Svensk mästare fyra gånger och vann även Novemberkåsan vid två tillfällen. Bill Nilsson är således en av de mest meriterade crossåkarna vi haft. Klippet nedan är från en tävling i England 1960. Förutom Bill Nilsson kan man i detta klipp även se Sten "Storken" Lundin som åker in som tvåa efter Bill. Det som skiljer tävlingen i klippet från dagens motocrosstävlingarna är avsaknaden av spektakulära hopp. Det gjorde dock inte publiktillströmningen mindre. I slutet av 50-talet var motocross en stor publiksport. En bra tävling kan vara spännande utan att vara så spektakulär. Titta på klippet och kolla in hur två Svenska motorsportlegender rastar sina konkurrenter.



Ha en trevlig onsdag. Nu har vi kommit halvvägs snart är det helg igen. Gasa Lugnt!




måndag 15 september 2014

Hojnostalgi på hög nivå

Dagens blogg är ett litet filmklipp från en filmserie som heter Mitt Hjärtas Malmö Filmklippet är från 1957 och titulerat Vägens Djävlar.

Här kan du få en liten inblick i hur det var att vara hojåkare för snart 60 år sedan. Skillnaden kanske inte är så stor som man skulle tro. Bättre skyddskläder samt att det nu för tiden är sällan man ser motorcyklister använda båtmössa.

Vad som är slående är att då precis som nu är känslan av frihet som är en av hörnstenarna. Titta och njut, dra upp volymen och hör den vackert klingande malmöitiskan som numer är en nästan utdöd dialekt.




Skulle du ramla över andra gamla nostalgiska mc-klipp så maila gärna över länk så kan jag dela den här. Det går bra att maila mig på magnus.json.johansson@gmail.com. Ha en bra dag vi hörs i morgon.