lördag 20 september 2014

Tips för vinterförvaring

Här nere i Sydsverige har vi förhoppningsvis ett antal åkdagar kvar. I norrland däremot är det redan flera av mina mc-kamrater som börjat att stalla in sina hojar för den långa vinterdvalan.

Idag handlar bloggen om lite tankar och tips inför vinterförvaringen. Fokus ligger på de åtgärder du bör vidta om du förvarar din ögonsten i kallgarage eller till och med utomhus. Innan det är dags för hojen att gå i ide är det några åtgärder man bör vidta. Nummer ett är att se till att göra oljebyte innan du låter maskinen somna in. Nummer två är att tvätt den grundligt.
Ja Henning denna bilden har jag stulit från MC Nytt
Ju mer noggrann du är med tvätten dess då lättare är det att få hojen att se snygg ut när du tar ut den på andra sidan vintern. Avfettning, bilchampo och massor med vatten brukar räcka. Har du asfalt eller tjärfläckar går dessa oftast att lösa med oljespray typ 5/56 eller WD40. När hojen sedan är riktigt ren ge den ett lager vax både på lack och krom.

Fyll upp tanken med bensin så du minimerar mängden luft då minskar risken att tanken rostar invändigt. Stäng bensinkranen starta motorn och låt den gå tills motorn stannar då är förgasaren tom och du slipper problem med igensatta munstycken och kärvande flottörer. Kolla lufttrycket i däcken. du kan gärna trycka i lite mer än vad du brukar ha i ringarna.

Har du en elektronisk batteriladdare som klarar av att underhållsladda batteriet är det bra att koppla på den. Har du inte det montera loss batteriet och ta in det i stugvärmen. Äger du en MC-lyft eller depåstöd palla upp hojen så att inte däcken står i marken det mår dom bra av och du slipper problem med obalans i däcken nästa vår.


Om du nu har ett kallagarage eller om du skall förvara hojen utomhus under kapell så kommer här det viktigaste tipset. Fukt kan vara förödande för lack, krom och elsystem, men det finns hjälp att få om man inte vill förvandla sin hoj till en ratbike. Ta en sprayburk med 5/56, WD40 eller annan oljespray.

Se till att du sprayar hela hojen så att det bildas en oljefilm på hela motorcykeln. Du behöver inte spraya sadeln men annars skall du se till att spraya över allt. Ja men vad sjutton skall jag kladda ner den nytvättade hojen kanske du tänker. Ja det ska du hävdar jag bestämt. Oljefilmen tränger undan fukt och du slipper korrosion och rostangrepp. Det fina i kråksången är att oljespray är lätt att tvätta bort. När det är dags att starta upp till våren är det bara att tvätta av motorcykeln med supertvätt.

Supertvätt innehåller ganska mycket lacknafta och löser oljefilmen lätt som en plätt och du har en blank och fin cykel igen efter 15 minuters jobb. Dom där 15 minuternas extrajobb är ett billigt pris för att slippa rost. Ha nu inte för bråttom med att ställa in hojen det finns ännu goda chanser till några åkturer, spara tipsen tills det verkligen är dags.

Idag ser det ut att bli åkväder i alla fall i Skåne jag och hustrun planerar en tur i sensommarsolen men mer om detta i morgon ha en underbar lördag och njut av ledigheten.

1 kommentar:

  1. Batterier är lite som religion, men vad jag förstår är det inte riktigt bra att ha en batteriladdare inkopplad hela vintern även om det är en modern laddare som ska klara av det enligt tillverkaren. Ett batteri behöver motion, laddas ur och upp igen. Det bästa är att koppla in en batteriladdare några dagar i månaden eller liknande, bäst för batteriet i längden.

    SvaraRadera