lördag 9 november 2013

Det är så orättvist

Som jag skrev i en kommentar till gårdagens blogg klarade sig inte min vän Ed utan somnade in till den eviga vilan på sjukhuset med sin fru Mary vid sin sida.

Det känns orättvist och meningslöst. Ed hade åkt samma väg till jobbet i massor med år och plötsligt får denna björn för sig att den skall hoppa upp på vägen rakt framför hans motorcykel. En händelse som inte direkt får mig att värna djuren i skogen. Det känns inte som vare sig ett rättvist eller värdigt sätt att sluta sina dagar. Det lämnar mig med ett stort tomrum.
Ed aka Herper

Jag är tacksam för den kontakt vi haft och de tillfälle vi haft att umgås öga mot öga. Att under ett par års tid bygga upp en relation via internet gör att man kommer närmre än vad man verkligen tror är möjligt. När man sedan träffas öga mot öga är det som att möta en god gammal vän. Jag minns med glädje hur vi första gången möttes i verkliga livet. Ed och Mary var på semester i Sverige. Vi hade stämt möte vid Malmöhus slott. Jag klev ur bilen och såg ur Ed stod och fotograferade något i vallgraven. Ed hade förutom motorcykelintresset ett stort intresse för djur och natur. Hans specialitet var grodor och kräldjur men han hade ett stort kunnande kring naturen i allmänhet. Därför känns det extra tungt att det var just "naturen" som skulle bli hans fall. Ed var en godhjärtad och trevlig man med ett stort hjärta. En man med många historier och skrönor att berätta en man som delade med sig av sin glädje och som gärna roade sin omgivning.

Jag minns hur vi tillsammans med Hans fru Mary och mina goda vänner Albin och Suzanne gick på stadsvandring och tittade på Malmös medeltidsbebyggelse och hur vi sedan avslutade rundan med middag hemma hos oss. En trevlig kväll med många skratt trevliga historier och spännande berättelser. Det är den bilden av Ed jag kommer att bära med mig och det är så jag vill minnas honom. En god vän har lämnat oss.

Vila i frid min vän och hoppas du finner ro i hojåkarnas himmel. Ride in the wind Brother Ed. Du kommer alltid att finnas med mig på mina hojturer i framtiden. Mina tankar går till hans familj och jag hoppas att de kan finna ro och tröst i denna svåra stund.

R.I.P Brother Ed. <_______________> Gone but not forgotten.

fredag 8 november 2013

Trehundrade gången gillt och akta dig för vilt

Idag är det trehundrade gången jag gör ett inlägg på min blogg. Jag hade trott att det skulle vara enkelt och att jag lätt skulle kunna hitta på något lämpligt att skriva om.

Istället fick jag sent i förrgår kväll ett meddelande som strödde smolk i glädjebägaren. En god vän och hojkamrat från USA hade råkat ut för en olycka. Det känns alltid hemsk när man får höra att en god vän varit inblandad i en motorcykelolycka. Ännu hemskare är det när olyckan varit näst intill omöjligt att förutse. När Ed som han heter kommer körande på väg till jobb, utanför stan där han bor springer plötsligt en björn ut framför motorcykeln och kraschen är ett faktum. Ed ligger på intensivvårdsklinik med skallfraktur och fler benbrott, läget är kritiskt. Jag har som ni säkert förstår svårt att släppa tanken både på honom och hans fru. 
Även här händer en och annan viltolycka med björnar men dessbättre är de ovanliga

Det känns svårt att inte kunna vara till annat stöd än att bara försöka hålla tummarna och skicka goda tankar. Det otäcka med viltolyckor är att det är så svårt att vara förberedd. Det är nästan omöjligt att hela tiden åka med handlingsberedskap och att jämt vara förberedd på att ett djur kanske hoppar upp på vägen. Viltolyckorna ökar särskilt i de län vi har en växande vildsvinsstam. Det är inte för inte som man kallar ett betonghinder för sugga eller betonggris. Att krocka med ett vildsvin kan antagligen jämföras med att köra in i en sten. Att krocka med en björn är antagligen ännu värre. Nu har väl kanske de flesta av oss stallat in hojen för vintern men är ni fortfarande ute och tar en tur ibland så ta det försiktigt. 



Var extra försiktig i gryning och skymning. Det är framför allt då djuren är i rörelse. Ed är en rutinerad hojåkare med många mil i sadeln så olyckan berodde inte på bristande rutin, slarv eller dåligt omdöme. Visst kan rutin och riskmedvetenhet förbättra möjligheterna men den ger oss ingen 100%:ig garanti mot att undvika en viltolycka. Ett djur plötsligt springer ut framför motorcykeln ger inga större möjligheter att vare sig bromsa eller veja. Skicka en tanke till Ed och hans fru Mary de kan behöva alla positiv energi de kan få i sin svåra stund.

Ha en trevlig fredag vi hörs i morgon

torsdag 7 november 2013

Yamaha utökar modellprogrammet på customsidan

För ett tag sedan skrev jag om Yamahas nya "sportster dödare" 950 bolt. Nu viskas det om att det är ytterligare två nya custom hojar från Yamaha på Ingång.

Läste på facebook idag att Presidenten i YCC ( Yamaha Custom Club ) Hade fått info från England och Holland att XVS 1300 och Stratoliner XV 1900 CFD är på ingång för försäljning i Europa. Dessa nya maskiner tror jag är efterlängtade. I Sverige har Yamaha tappat en ganska stor marknadsandel lite grann beroende på modellbrist. Efter Att Yamaha legat i topp på customsidan störtdök försäljningen när flera modeller togs bort eller slutade att tillverkas.
Virago 1100

Yamahas första succé  och storsäljare var Virago både som 750 och 1100. Den fick snabbt rykte om sig att vara mycket lättkörd och blev en favorit bland framför allt återfallskuttarna. När sedan Dragstar lanserades blev den snabbt Sveriges mest säljande motorcykel.
Dragstar 1100 Classic en storsäljare

Här kom något som designmässigt inte stod Harley lång efter. När man sedan introducerade Wildstar 1600  som vid introduktionen var världens största serietillverkade luftkylda V-Twin, hade Harley fått en reell konkurrent.
XV 1600 A Wildstar

När Wildstar togs bort från europamarknaden tätt följd av Dragstar 650 och 1100 tappade man snabbt stora marknadsandelar. XV 1900 och XVS 950 har inte lyckats fylla tomrummet. Nu är dom då på gång hojarna som har chans att ta tillbaka en del av Yamahas förlorade marknadsandelar.
XVS 1300

XVS 1300 är en powercruiser med en vätskekyld v-twin på 1304cc och 72 hk. Motorn har överliggande kamaxel och 4 ventiler per cylinder. Motorn har fått bränsleinsprutning och drivningen sker med rem från en 5 växlad låda.

Designmässigt har den flera likheter med Yamaha Raider som aldrig såldes i Europa.  Stratoliner XV 1900 CFD Är Yamahas variant av Electra Glide, med batwing kåpa och hårda packväskor.
Yamahas nya långfärds lokomotiv

denna maskin är i övrigt lik den vanliga xv 1900 som ha hängt med ett tag men som under senare år varit den Yamaha cutom som sålt bäst i Sverige. Nu återstår att se om dessa modeller kan hjälpa Yamaha att få till baka sina förlorade marknadsandelar.

Ha en underbar torsdag. I morgon är det fredag och endast en dag kvar till helgen :-)

tisdag 5 november 2013

Harley lanserar 750cc och 500cc hojar

Det har florerat rykten om att det skulle komma en ny mindre Harley med vattenkylning. Nu är det bekräftat Harley Street 750 och 500 är nu klara att introduceras på delar av världsmarknaden.

I reklamen framställer Harley Davidson sina nya 750 och 500 som hojar anpassade för stadstrafik. De kommer först att lanseras i Indien, Italien, Spanien och Portugal. Att man lanserar dem i sydeuropa är ingen slump Försäljningen av mellanklasshojar är som störst där. Det är inte alls som uppe hos oss i norr där "cubic is king"

Enligt Harley har nya hojarna fått vattenkylning för att klara av höga temperaturer och långsam fart i stadstrafik. Motorn är en V-twin på klassiskt Harleymaner. Det som är den avgörande skillnaden är att nya motorn fått en överliggande kamaxel och 4 ventiler per cylinder. Jag vet inte i skrivande stund hur man löst drivningen av kamaxlarna men gissar på kamkedja. Drivningen sker via en 6 växlad låda. I reklamen säger man att man gjort ett chassi som skall vara smidigt att hantera i stadstrafiken. Dämpare som lätt skall svälja alla ojämnheter på stadsgatorna. Harley lovar också lätthanterliga och effektiva bromsar.

Frågan är om den kommer att introduceras här. Prismässigt har jag svårt att tänka mig att den skulle bli väldigt mycket billigare än Sportstern vilket antagligen minskar antalet potentiella köpare ytterligare. Frågan är om det finns en marknad här för denna hoj över huvud taget. Kanske en och annan återfallsknutte som skulle tycka att detta är en "lagomhoj" men jag tror att de flesta som vill åka just Harley Davidson i detta fallet skulle välja en Sportster. Hur det blir och om min titt i kristallkulan visar sig vara sann får framtiden utvisa. Blir du nyfiken och vill veta mer så ta en titt på Harley Davidson hemsida länken hittar du här.

Harley Davidson Street 750

Ett youtubeklipp med nya Harley Davidson Street

Ha en trevlig onsdag. Halva veckan har gått snart är det helg igen. Gasa lugnt!

Hål i huvudet blev hål i väggen

Ibland kan man undra hur en del människor tänker om de nu tänker något över huvud taget. En 35 årig man har fått sätta livet till efter ett försök att imponera på sin kamrat.

Det hela utspelade sig i Gundsømagle på Själland. Den 35 åriga mannen hade endast haft sin supersport hoj i 11 dagar. Ett dumdristigt hanterande och ett onödigt försök att stila kostade honom livet. Under natten till söndagen körde han med en passagerare bakpå i 200km/h rakt in i en husvägg och omkommer. Paret som bodde i huset chockades svårt men klarade sig då de befann sig på andra våning. Passageraren på motorcykeln överlevde mirakulöst nog. Enligt danska polisen skulle föraren försöka imponera på sin passagerare och drog upp hojen i 200 rakt mot en T korsning. Här var man tvungen att sväng 90 grader antingen höger eller vänster. I den höga hastigheten blev det omöjligt och motorcykeln fortsatte rakt in den murade stenväggen.

Både föraren och passageraren slungades genom ett fönster rakt in i fastighetens badrum Föraren dog på plats då han kastades rakt in i en duschvägg uppmurad i glasbetong, medan passageraren mirakulöst nog klarade sig med några brutna revben och ett brutet skulderblad.

Ett filmklipp och fler bilder från olycksplatsen kan du se på Extra Bladets hemsida.

Varken i Extra Bladet eller Expressen framgår det om mannen var nykter. Om föraren och passageraren varit på fest så finns det antagligen en ganska överhängande chans att det fanns alkohol med i bilden.
Såhär gick olyckan till för mer information besök Extra Bladets hemsida

I helgen släpptes årets Julebrygg eller snö-öl som danskarna också kallar det. Detta brukar historiskt sett vara en av de största fyllehelgerna i Danmark. När spriten går in går vettet ut säger man och det stämmer kanske. Visst har det hänt att jag svingat en och annan bägare och blivit mer än nödvändigt berusad. Däremot jag aldrig vid de tillfällena blivit sugen på att köra vare sig bil eller motorcykel. Jag vill inte lägga några moraliska aspekter på drickande det är upp till var och en så länge man kan hantera alkoholen. Däremot så är jag absolut emot att man kör berusad och detta oavsett vilket fordon det handlar om. Försök inte att stila inför dina kompisar genom att åka i 200knyck i stan även om du skulle vara nykter. Vill du åka fort så se till att göra det på bana under kontrollerade former och inte mitt i ett bostadsområde, mitt i natten i början av november. Inte någon annan månad heller för den delen.

Ha en trevlig dag och gasa lugnt.

måndag 4 november 2013

Hojåkare är inte så inskränkta som folk tror

I går kväll var jag och hustrun hembjuden på middag till goda vänner och hojkamrater. Vi var 8 personer alla Harleåkare. Nu fanns det alla möjligheter att nörda ner sig skrammelmaskinerna från Milwaukee.

Bordsplaceringen gick ut på att leta upp en bild på sin egen hoj. När alla hittat sin plats och man frågat runt vilken hoj de andra personerna körde gled samtalet snabbt in på annat än just motorcyklar.

Mycket var det som avhandlades under kvällen. Visst talades det en del om olika hojturer som företagits men kvällens huvuddiskussioner handlade om helt annat än motorcyklar. Diskussioner kring livet i allmänhet, relationer och förhållningssätt till andra människor. Stämningen var god och det var högt till tak. Det skämtades om egna tillkortakommanden och brister. Vi diskuterade hur det är att ha vuxna barn och hur det hade varit för dessa barn att försöka göra revolt i en familj med hojåkande föräldrar. Vi diskuterade resor, mat, böcker, film, antikviteter och konst. Ja men då var det väl en samling överklass människor tänker du kanske nu ifall du är lite fördomsfull. Absolut inte det var vanliga människor med vanliga jobb. Fastighetsskötare, en grönsakdistrubutör, sjuksköterskor, en IT-pedagog en systemvetare och en förskollärare.

Dessa vanliga människor har vanliga intressen och kan föra vanliga diskussioner om allt mellan himmel och jord och detta trots att man åker Harley Davidson. Jag tror att det är med Harleynördar som med alla andra hojåkare vi är ett ganska bra tvärsnitt av samhället i stort. Här finns alla sorter och det är just det som är så fantastiskt med att vara hojåkare. Det blir spännande möten och ingången till dessa möten är ett gemensamt intresse. Hojåkning.

Tusen tack till mina goda vänner Suzanne och Albin för ett gott intiativ och en trevlig kväll. Det finns hopp inför den stundande vintern, vi kommer inte att gå under även om älsklingshojen får tillbringa några veckor i garaget. Än finns det mycket att tala om och än finns det mycket att avhandla.

Ha en underbar måndag vi står inför en helt ny helt ograverad vecka. Njut snart är det helg igen ;-)

söndag 3 november 2013

Vinterförvaring VI Oljebytet

Oljebyte är inte så svårt som man kan inbilla sig. Det handlar mest om att du skall våga göra det. Det behövs bara några enkla verktyg och en plats att vara på.

Samtidigt som du byter olja skal du också passa på att byta oljefilter. Oljefilter finns av två olika typer antingen som "spin on" eller som ett löst filterelement. 
Spin on filter finns också i kromad burk ifall man vill att hojen skall blänka lite extra

För att demontera spin on filtret behöver du en filteravdragare Det fins lite olika varianter och det gäller att hitta en variant som fungerar till din hoj. Titta efter först hur filtret sitter så att du inte springer iväg och köper första bästa avdragare som sedan inte passar.  


Har du sedan tillgång till en mc-lyft så underlättar det arbetet och du slipper att kräla runt på garagegolvet. Såhär går oljebytet till. Börja med att titta i din instruktionsbok där står det vilken oljespec som gäller för just din hoj. Givet vis går det bra att hälla i bättre olja än vad tillverkaren rekommenderar  Sedan går du till din lokala mc-handlar och införskaffar olja av rätt kvalitet och ett filter. Har din hoj ett löst filterelement kan du behöva en ny o-ring som som tätning till filterlocket. Du kan också behöva en o-ring eller packning till din oljeplugg, kolla i instruktionsboken. Plocka fram de verktyg du behöver. Filteravdragare, hylsa eller blocknyckel som passar till oljepluggen samt ett spilloljefat. Insex eller torx som passar till filterlocket ifall du har ett löst filter.
Ett spin on filter skall alltid monteras med handkraft använd inga verktyg

Börja med att varmköra motorn. Detta skall du göra för att en varm olja rinner lättare och då följer det med mer slagg avlagringar och annat skräp som bildats i motorn. När du tagit din lilla tur så motorn är varm så är det bara att sätta upp hojen på lyften. Har du sporthoj kan det vara nödvändigt att demontera underdelen av kåpan för att kommat åt, konsultera instruktionsboken där bör stå hur du skall göra. Om du inte hittar svaret där sök på youtube där brukar man hitta "tutorials" för det mesta. Börja med att öppna oljpåfyllningslocket på motorn eller oljetanken. sedan tar du fram spilloljetråget och placerar under motorn.

Nu lossar du oljepluggen  och tömmer motorn på olja. Använd gärna handskar. Jag brukar använda kirurghandskar. Man slipper få spillolja på händerna och man slipper att bränna sig. Oljan kan vara mycket het så ta det försiktigt. När motorn är så gott som tom på olja är det dags att demontera filtret. Har du spin on filter tar du fram din avdragare och lossar det. Skulle det sitta fast vilket det kan göra ibland så kan du slå en skruvmejsel rakt igenom filtret och på så vis bända loss det. Har du ett löst filter lossar du filterlocket på motorn och plockar ut filtret. Titta nog på hur det satt och på vilket håll det skall sitta så det blir rätt när du skall montera det nya. Tänk på att det finns nästan alltid någon dl olja i filtret så var noga med att hålla spilloljetråget under när du demonterar. Låt motorn stå och droppa ett tag innan du börjar att återmontera och fylla på ny olja. När motorn verkar vara tom börjar du med att montera det nya filtret. Smörj packningen på spin on filteret med olja. Sedan skruvar du dit filtret med handkraft. Du skall inte använda någon filteravdragare. Har du löstfilter så stoppar du i det i "filterhuset" smörjer den nya oringen  med olja och sätter i den i spåret i filterlocket. Sätt tillbaka locket och monter skruvarna dra dom korsvis så att du får ett jämt tryck på o-ringen annars riskerar du att locket blir otätt. När filtret är på plats är det dags att återmontera oljepluggen. På med den nya o-ringen eller packningen om sådan behövs och dra fast oljepluggen. Denna kan du dra ganska hårt.

Nu fyller du på oljan. använd en tratt och ha inte för bråttom det tar tid för oljan att rinna ner i motorn. Har du en hoj med torrsump och separat oljetank kan man på en del hojar behöva starta motorn när du fyllt på hälften av oljan för att pumpa ut lite i motorn så att inte oljetanken blir överfull. När du fyllt på rätt oljemängd sätter du på locket till oljepåfyllningen och startar motorn och ser att oljetryckslampan slocknar. Sedan kollar du oljenivån, är den låg så fyll på till rätt nivå. Nu har du ny fin olja i maskineriet och motorn kommer förhoppningsvis att tuffa igång lätt och fint när det är dags för uppstart i vår. Detta är inte ett svårt jobb har du inte fem tummar på varje hand så kommer du att klara detta utan problem. Lycka till!

Ha en trevlig söndag.