torsdag 7 november 2013

Yamaha utökar modellprogrammet på customsidan

För ett tag sedan skrev jag om Yamahas nya "sportster dödare" 950 bolt. Nu viskas det om att det är ytterligare två nya custom hojar från Yamaha på Ingång.

Läste på facebook idag att Presidenten i YCC ( Yamaha Custom Club ) Hade fått info från England och Holland att XVS 1300 och Stratoliner XV 1900 CFD är på ingång för försäljning i Europa. Dessa nya maskiner tror jag är efterlängtade. I Sverige har Yamaha tappat en ganska stor marknadsandel lite grann beroende på modellbrist. Efter Att Yamaha legat i topp på customsidan störtdök försäljningen när flera modeller togs bort eller slutade att tillverkas.
Virago 1100

Yamahas första succé  och storsäljare var Virago både som 750 och 1100. Den fick snabbt rykte om sig att vara mycket lättkörd och blev en favorit bland framför allt återfallskuttarna. När sedan Dragstar lanserades blev den snabbt Sveriges mest säljande motorcykel.
Dragstar 1100 Classic en storsäljare

Här kom något som designmässigt inte stod Harley lång efter. När man sedan introducerade Wildstar 1600  som vid introduktionen var världens största serietillverkade luftkylda V-Twin, hade Harley fått en reell konkurrent.
XV 1600 A Wildstar

När Wildstar togs bort från europamarknaden tätt följd av Dragstar 650 och 1100 tappade man snabbt stora marknadsandelar. XV 1900 och XVS 950 har inte lyckats fylla tomrummet. Nu är dom då på gång hojarna som har chans att ta tillbaka en del av Yamahas förlorade marknadsandelar.
XVS 1300

XVS 1300 är en powercruiser med en vätskekyld v-twin på 1304cc och 72 hk. Motorn har överliggande kamaxel och 4 ventiler per cylinder. Motorn har fått bränsleinsprutning och drivningen sker med rem från en 5 växlad låda.

Designmässigt har den flera likheter med Yamaha Raider som aldrig såldes i Europa.  Stratoliner XV 1900 CFD Är Yamahas variant av Electra Glide, med batwing kåpa och hårda packväskor.
Yamahas nya långfärds lokomotiv

denna maskin är i övrigt lik den vanliga xv 1900 som ha hängt med ett tag men som under senare år varit den Yamaha cutom som sålt bäst i Sverige. Nu återstår att se om dessa modeller kan hjälpa Yamaha att få till baka sina förlorade marknadsandelar.

Ha en underbar torsdag. I morgon är det fredag och endast en dag kvar till helgen :-)

2 kommentarer:

  1. skönt att se att flera tillverkare vågar satsa....
    den gamla klassikern "stillasittande är tillbakagång",
    den håller fortfarande......

    SvaraRadera
  2. Äntligen Stryker! Tror att den kommer att sälja bra!
    Mer info om strykern: http://www.starmotorcycles.com/star/products/modelhome/653/0/home.aspx

    SvaraRadera