söndag 3 november 2013

Vinterförvaring VI Oljebytet

Oljebyte är inte så svårt som man kan inbilla sig. Det handlar mest om att du skall våga göra det. Det behövs bara några enkla verktyg och en plats att vara på.

Samtidigt som du byter olja skal du också passa på att byta oljefilter. Oljefilter finns av två olika typer antingen som "spin on" eller som ett löst filterelement. 
Spin on filter finns också i kromad burk ifall man vill att hojen skall blänka lite extra

För att demontera spin on filtret behöver du en filteravdragare Det fins lite olika varianter och det gäller att hitta en variant som fungerar till din hoj. Titta efter först hur filtret sitter så att du inte springer iväg och köper första bästa avdragare som sedan inte passar.  


Har du sedan tillgång till en mc-lyft så underlättar det arbetet och du slipper att kräla runt på garagegolvet. Såhär går oljebytet till. Börja med att titta i din instruktionsbok där står det vilken oljespec som gäller för just din hoj. Givet vis går det bra att hälla i bättre olja än vad tillverkaren rekommenderar  Sedan går du till din lokala mc-handlar och införskaffar olja av rätt kvalitet och ett filter. Har din hoj ett löst filterelement kan du behöva en ny o-ring som som tätning till filterlocket. Du kan också behöva en o-ring eller packning till din oljeplugg, kolla i instruktionsboken. Plocka fram de verktyg du behöver. Filteravdragare, hylsa eller blocknyckel som passar till oljepluggen samt ett spilloljefat. Insex eller torx som passar till filterlocket ifall du har ett löst filter.
Ett spin on filter skall alltid monteras med handkraft använd inga verktyg

Börja med att varmköra motorn. Detta skall du göra för att en varm olja rinner lättare och då följer det med mer slagg avlagringar och annat skräp som bildats i motorn. När du tagit din lilla tur så motorn är varm så är det bara att sätta upp hojen på lyften. Har du sporthoj kan det vara nödvändigt att demontera underdelen av kåpan för att kommat åt, konsultera instruktionsboken där bör stå hur du skall göra. Om du inte hittar svaret där sök på youtube där brukar man hitta "tutorials" för det mesta. Börja med att öppna oljpåfyllningslocket på motorn eller oljetanken. sedan tar du fram spilloljetråget och placerar under motorn.

Nu lossar du oljepluggen  och tömmer motorn på olja. Använd gärna handskar. Jag brukar använda kirurghandskar. Man slipper få spillolja på händerna och man slipper att bränna sig. Oljan kan vara mycket het så ta det försiktigt. När motorn är så gott som tom på olja är det dags att demontera filtret. Har du spin on filter tar du fram din avdragare och lossar det. Skulle det sitta fast vilket det kan göra ibland så kan du slå en skruvmejsel rakt igenom filtret och på så vis bända loss det. Har du ett löst filter lossar du filterlocket på motorn och plockar ut filtret. Titta nog på hur det satt och på vilket håll det skall sitta så det blir rätt när du skall montera det nya. Tänk på att det finns nästan alltid någon dl olja i filtret så var noga med att hålla spilloljetråget under när du demonterar. Låt motorn stå och droppa ett tag innan du börjar att återmontera och fylla på ny olja. När motorn verkar vara tom börjar du med att montera det nya filtret. Smörj packningen på spin on filteret med olja. Sedan skruvar du dit filtret med handkraft. Du skall inte använda någon filteravdragare. Har du löstfilter så stoppar du i det i "filterhuset" smörjer den nya oringen  med olja och sätter i den i spåret i filterlocket. Sätt tillbaka locket och monter skruvarna dra dom korsvis så att du får ett jämt tryck på o-ringen annars riskerar du att locket blir otätt. När filtret är på plats är det dags att återmontera oljepluggen. På med den nya o-ringen eller packningen om sådan behövs och dra fast oljepluggen. Denna kan du dra ganska hårt.

Nu fyller du på oljan. använd en tratt och ha inte för bråttom det tar tid för oljan att rinna ner i motorn. Har du en hoj med torrsump och separat oljetank kan man på en del hojar behöva starta motorn när du fyllt på hälften av oljan för att pumpa ut lite i motorn så att inte oljetanken blir överfull. När du fyllt på rätt oljemängd sätter du på locket till oljepåfyllningen och startar motorn och ser att oljetryckslampan slocknar. Sedan kollar du oljenivån, är den låg så fyll på till rätt nivå. Nu har du ny fin olja i maskineriet och motorn kommer förhoppningsvis att tuffa igång lätt och fint när det är dags för uppstart i vår. Detta är inte ett svårt jobb har du inte fem tummar på varje hand så kommer du att klara detta utan problem. Lycka till!

Ha en trevlig söndag.







4 kommentarer:

  1. Japp, detta fick man gjort igår så nu är VZan nästan lite obekvämt välservad och ren, får se om jag vågar ta ut den igen :))

    SvaraRadera
  2. Det är alltid en risk det där att avgöra ifall hojen är ett utställningsobjekt eller ett bruksfordon. Dessbättre är det sällan man träffar på någon som säger
    - Ska du verkligen köra på den som är så fin och välputsad ;-). Fördelen med att ha en välservad och välskött hoj är ju att man sällan råkar ut för något strul utan det rullar på och går som det ska. Jag ser inget fel i att man tar väl hand om sina saker
    //magnus

    SvaraRadera
  3. Jag råder till försiktighet när man drar åt oljepluggen. Jag har lyckats spräcka ett oljetråg (aluminium) och kvadda gängorna på ett annat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. En viktig påminnelse. Korta spärrhandtag kan vara bra att använda så blir inte momentet så högt när man drar åt oljepluggen
      //magnus

      Radera