lördag 2 november 2013

Vinterförvaring V. Motorolja

Jag sa igår att jag skulle berätta lite om olja och oljekvalitéer. Det finns många teorier  och många gör sig till uttolkare av den sanna läran när det gäller motorolja och vilken sort man skall använda eller rata.

Svaret på frågan är egentligen enklare än vad man tror. Välj en olja som uppfyller tillverkarens specifikationer. Få motorer har så snävt ställda oljespecar att det är svårt att hitta olja som passar. Oljor klassificeras antingen enligt API eller JASO. API står för American Petrolium Institut medan JASO står för Japanese Automotive Standard Oil. De flesta oljorna är klassade både enligt API och JASO.

Vilken oljespec som krävs för din hoj framgår av instruktionsboken om du inte kör Harley Davidson, men mer om Harleyolja senare.  De flesta motorcyklar har ganska lågt .ställda oljespecar. När jag åkte Yamaha Wildstar så uppfyllde Biltemas billigaste mc-olja - en mineralolja för under 60kr litern - specarna med råge.  Jag använde denna olja från och till. När jag sålde hojen hade den nästan 8000 mil på mätaren utan några som helst maskinära brister.

Men vad skall man välja? Mineral, delsyntet eller syntet? Här finns det olika skolor. Mitt råd är välj själv så länge oljan uppfyller oljans specar. Välj det du tycker verkar bra och kom ihåg att du kan alltid blanda mineraloljor med syntet och kan på så vis tillverka din egen delsyntet. Det spelar ingen roll vad det står på flaskorna men kom ihåg att oljan blir aldrig bättre än de specar den enklaste oljan du blandar i har. Det finns ingen motorcykel som rasat på grund av att den blivit körd med en olja som inte uppfyller tillverkarens specifikationer. Det florerar så många rykten om hojar som rasat eftersom man kört Biltemaolja, Castrol, Elf, eller något annat märke. Glöm detta. Det är bara sagor som inte innehåller någon sanning över huvud taget. Däremot finns det säkert en och annan hoj som rasat på grund av för lite olja eller att man struntat i att byta olja.

Men bilolja då? Det finns ju massor med API-klassade biloljor som uppfyller den oljeklass som tillverkaren av min hoj kräver. Har din hoj lameller som badar i samma olja som resten av motorn så skall du inte använda bilolja. Denna olja innehåller ofta friktionshämmande additiver som har till uppgift att minska friktionen mellan kolvringar och cylinderväggar. Denna friktionshämmande tillsats gör att kopplingen riskerar att börjar att slira ifall du häller den i en mc-motor. Har du en hoj där kopplingen plaskar runt i samma oljebad som resten av motorn, använd en mc-olja utan friktionstillsatser så slipper du problem. Oavsett vad du väljer så kommer din hoj att må bra så länge nya oljan uppfyller de specar som finns i instruktionsboken. Sedan kan man kanske titta utifrån motorkonstruktion ifall man skall ha syntet eller mineral. Generellt kan man säga att mineralolja ger ett högre oljetryck medan syntetolja har bättre kallstartegenskaper.

När det gäller Harley så har en Harleymotor (om det inte är en sportster eller V-rod) tre olika oljor. Motor, trans och växellåda. Harleymotorer skall i allmänhet även om det inte står i instruktionsboken ha en 20-50 olja. Det finns många olika fabrikat som uppfyller detta. Förutom Harleys egen olja finns det till exempel, Revtec, Penzoil, Motorfactory eller Biltema Classic. Oavsett vad du häller i motorn kommer inte din hoj att rasa så länge du häller i olja som är lika eller bättre gentemot hojtillverkarens önskemål. Det var lite om olja och hur man förhoppningsvis kan hitta rätt i den djungeln. I morgon handlar det om själva oljebytet som är lätt att fixa själv. Ha en trevlig Lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar