torsdag 31 oktober 2013

Vinterförvaring del III

Man skall smida medan järnet är varmt säger man så jag fortsätter på det inslagna spåret. Det finns ännu mer att fixa och dona med när det är dags att stalla in för säsongen.

Igår fick jag en bra kommentar av kamrat Albin Där han menade att ett bra sätt att hålla hojen i trim är att var 14 dag ta ut den på en liten runda och varmköra den. Det funkar jätte bra särskillt om man som jag och Albin har förmånen att bo i Skåne där säsongen är lång. Har man vinterförvaring enligt "Albin metoden" så klarar du dig antagligen utan batteriladdare också. Genom att få rulla var 14 dag får batteriet den motion och laddning det behöver.

Kanske måste jag ändå slänga in en brasklapp. Har du larm kanske du ska underhållsladda i alla fall. Det är inte säkert att varmkörningsturen orkar ladda batteriet fullt ut. En annan sak man kan passa på att kolla innan man ställer in hojen på vinterförvaring är hur det står till med luftfiltret. Man börjar med en okulärbesiktning som det så fint heter. På vanlig Svenska titta på luftfiltret. Börja med att pilla bort allt löst skräp som fastnat i filtervecken. Flugor, getingar, ekorrar och annat som kan ha kilat in sig i filtret.

Börja med att montera av luftfiltret, har du tillgång till tryckluft så blås rent. alltid inifrån och ut. Ifall du har ett vanligt engångsfilter så nöjer du dig med detta och återmonterar. Har du ett tvättbart filter typ KN eller Screaming Eagle så skall du också passa på att tvätta det. Handen på hjärtat hur noga är du med att hålla rent ditt luftfilter? Ett igensatt filter ger inte de där hästkrafterna extra som tanken var när du monterade ett öppnare filter. Fria andningsvägar så är hojen mer potent. Luftfilter oavsett sort sätts igen av sand, damm, flugor och annat skräp. Sedan händer det dessutom att hojen ibland kan kasta ut lite olja genom vevhusventilationen. Den olja som inte åker in genom förgasaren och förbränns i motorn. kletar igen luftfiltret och din hoj får astma.

Efter att ha blåst rent filtret går du in i köket och tappar upp vatten i diskhon. Har i diskmedel och lägger i filtret. Sedan sätter du på en kopp kaffe eller korkar upp en pilsner och väntar en stund. Töm ur vattnet ur diskhon. Har du ett skumgummifilter kan du försiktigt kram ur det. Ett styvt filter spolar du rent från diskmedel inifrån och ut. Ut i garaget och blås torrt med hjälp av tryckluft.

Sedan sprayar du filtret med luftfilterolja innan du återmonterar. Nu har du ett öppet och fint filter som gör att hojen kommer att andas fint på premiärturen i vår. Detta om luftfilter i morgon blir det oljesnack.

Ha en underbar torsdag. Kanske är det dags för ärtsoppa och pannkakor?

1 kommentar: