fredag 3 oktober 2014

Vad händer nu med ny regering?

Idag presenterades en ny regering. Inga formella frågor kring trafik har ännu väckts. Jag tänker ändå ta mig friheten att sia lite om framtiden. Om det sedan blir som jag tror och tycker får framtiden utvisa.

Även om regeringen med socialdemokraterna i spetsen  vissa läger anses som radikal är jag ändå övertygad som att det finns ett ganska stort mått av värdekonservatism i den nya regeringen. Jag hoppas att detta kommer att vara till fördel för oss som idkar någon form av fordonshobby. På de området är Sverige ganska unikt. Vi lever i ett land där det av tradition varit mycket förmånligt med entusiastfordon, i alla fall i jämförelse med många andra länder.

Det jag räds över är att det på något vis skulle komma ett beslut i bakvattnet av den så kallade gröna skatteväxlingen som med för ökade kostnader och försämrade villkor för oss som ägnar oss åt någon form av fordonshobby. När man hör framför allt miljöpartiet tala om sina visioner upplever jag att det finns en risk att det kommer politiska beslut som i förlängningen kommer att fördyra mc-hobbyn. Ur MP och nya miljöministern Åsa Romsons synvinkel är antagligen motorcyklar en miljöbov. Nöjesåkning med maskiner som släpper ut onödigt mycket koldioxid och andra avgaser. Någon stans hoppas jag innerligt att miljödepartementet inser att en strypning av mc-hobbyn endast skulle ge marginella miljöeffekter. I Sverige har vi någon ca 400 000 registrerade motorcyklar. De flesta rullar ganska få mil under en säsong. Om jag inte minns fel handlar de om ca 350 mil per mc och säsong. Det är således någon annan stans i infrastrukturen de stora miljövinsterna går att göra.

Jag sätter mitt hopp till Infrasrukturminister Anna Johansson. Att tänka miljöpolitik är stort att tänka infrastruktur är större. Jag hoppas att här kommer att tas beslut som är kloka och som kommer att överskugga MP:s inskränkta trafikpolitiska tänk. Som jag skrev tidigare motorcyklarna är inte så många och de körs förhållandevis få mil i jämförelse med landets långtradare, lastbilar, personbilar och fraktfartyg. Ur miljösynpunkt är motorcykeln ett ganska bra fordon som belastar miljön mindre än bilar.

Jag hoppas att landets nya regering kommer att inse att vi kan göra en miljövinst om vi uppmuntrar motorcykelåkande till förmån för privatbilism. Om vi leker med tanken att de av landets motorcyklister som jobbpendlar i bil skulle ställa bilen och istället ta motorcykeln till jobbet under den del av året då detta är möjligt. Då skulle vi minska koldioxidutsläppen med uppåt 40% för denna trafikantgrupp. Detta vore en miljövinst som dessutom skulle förena nytta med nöje. En vad man brukar kalla win / win situation. Om vi sedan i förlängningen skulle kunna få miljöklassade motorcyklar, vilket inte borde vara någon omöjlighet så skulle detta antagligen öka benägenheten att använda motorcykel som pendlarfordon.

Skulle vi precis som när det gäller miljöbilar också få subventionerade nypriser, lägre skatt och billigare försäkringar är jag säker på att denna försäljning skulle ta fart. Skulle man sedan se till att reseavdragen blev förmånligare för den som pendlar med motorcykel kunde man antagligen styra över en ganska stor grupp från bil till mc-pendling. Förmånsbilar finns det gott om, om man även inför förmåns-mc med generösa skatteregler skulle detta antagligen minska koldioxidutsläppen ytterligare.

Jag hoppas innerligt att Åsa Romson med stöd av Anna Johansson kommer att inse motorcykelns fördel ur miljöperspektiv. Det gäller att se möjligheterna istället för att måla fan på väggen. Åsa och Anna jag tror och hoppas på er att ni tillsammans kan ta kloka och bra beslut som gynnar vår miljö samtidigt som det gynnar mc-hobbyn.

Ha en underbar lördag och må väl vi hörs i morgon.

torsdag 2 oktober 2014

En liten undran och efterlysning!

Ett tag har jag märkt att jag tappat en del läsare. Det får mig att fundera kring vad som hänt och vad det beror på att intresset för min blogg minskat. Är det så att jag skriver om fel ämnen eller presenterar mina tankar och idéer på fel sätt?

Att det blir en dipp under sommaren när folk är ute och åker hoj är förståligt. Något har dock hänt som gör att läsarna inte hittar tillbaka i samma utsträckning som tidigare. Det är ju trots allt så att det är ni som läser och delar som är en stor del i inspiration och motivation. Visst är det så att skriva MC-blogg är lite samma som att skriva artiklar i MC-tidning. Det blir lätt lite kaka på kaka som man brukar säga, det är svårt att undvika upprepningar. Jag försöker dock se till att mina upprepningar blir ur lite olika perspektiv.

Ni som brukar läsa här lämna gärna en kommentar och tala om vad just du skulle vilja läsa om här. Det är ju trots allt så att det är för er jag skriver. Som bloggare måste man ha en ödmjuk inställning till sina läsare. Det måste vara så att just du tilltalas av det jag skriver annars ter ju sig bloggandet ganska meningslöst. Jag kan också tänka mig att ta in gästbloggare. Är det så att du sitter på en spännande reseberättelse, ett bra tekniktips, en kul berättelse eller någon annan historia som är MC-relaterad så är det bara att höra av sig jag delar gärna med mig av utrymmet och min läsekrets. Det är bara att höra av sig så löser vi det. Även mina tankar funderingar, tankar och kunskaper har begränsningar så jag skulle vara tacksam för lite tillskott till idébanken.

Marknadsföring är inte så lätt. Du som brukar läsa här och gillar vad jag skriver dela gärna min blogg. Posta gärna i facebookgrupper, på klubbsidor eller länka från dig egen sida. Det är fritt fram jag har inget emot att det jag skriver sprids. Har du inte varit inne på min facebooksida för bloggen och klickat på "gilla knappen" så gör det så får du mina uppdateringar direkt i ditt facebookflöde, det skulle jag uppskatta.

Som sagt har du förslag på saker jag kan skriva om eller ifall du skulle vilja vara gästskribent och dela med dig av något du upplevt eller brinner för så hör av dig. Det kan vara texter, bildberättelser, youtubeklipp mm. Alla tips mottages med största tacksamhet.


Min facebooksida hittar du på länken här. I huvudet på Hojåkaren

Vill du maila mig kan du gör det på magnus.json.johansson@gmail.com


Ha det världsbäst och jag önskar dig en angenäm fredag vi hörs i morgon.
//magnus

onsdag 1 oktober 2014

Ducati hakar på nostalgivågen

Som flera av japsfirmorna  hakar Ducati på nostalgitrenden. Italienarna har åter tagit upp tillverkningen av en scrambler. Förra gången en sådan var på tapeten för deras del var mellan 1962 och 1975.

Den ny scramblerna har kanske inte så mycket gemensamt med den gamla. Motorn är en som sig bör luftkyld L-Twin som den har gemensamt med Monster och Hyper Motard. Hojen har låg sitthöjd. Formspråket är klassiskt men ändå modernt.

Det syns tydligt att det inte är en replika av en "gammelhoj" utan en modern motorcykel med inspiration från flydda tider. Jag tycker Ducati lyckats väl och tror att detta kommer att bli en storsäljare i deras modellprogram. Blir du nyfiken så så kolla filmklippet nedan. Jag tycker att Ducati scrambler verkar vara en kalashoj och hoppas verkligen att jag får möjlighet att provköra den. Stilen och designen tilltalar mig det är nästan så jag skulle kunna tänka mig en själv.
För dig som inte har flash i din smartphone klicka på youtubelänken här.

Ha en trevlig torsdag. Höstrusket är på gång så det kanske är dags för ärtsoppa, det är ju ändå torsdag.
Gasa Lugnt!

Tjejer kan vara snabbast också

Som jag hävdade igår det finns massor med tjejer som är kompetenta och duktiga motorcyklister. Detta bevisas inte minst av en svensk förare som heter Eva Håkansson. Hon är nämligen innehavare av flera hastighetsrekord satta under Speedweek på Bonneville salt flats i Utah USA.

Säkert har du sett filmen Worlds Fastest Indian eller Citronträd och motorolja som den hette på Svenska. Där gestaltade Antony Hopkins Nya Zeeländaren Burt Munroe som satte världsrekord för hojar under 750cc med sin hembyggda gamla Indian. Nu har vi en Svensk tjej som gjort om nästan samma bedrift.

Eva Håkansson kan nu titulera sig världens snabbaste kvinna. I samma veva skaffade hon också sig rekorden för världens snabbaste elmotorcykel och dessutom världens snabbaste sidovagnsekipage. Detta utfördes med en cigarrliknande eldriven sidovagnsmaskin som levererar ungefär 400 hästkrafter. Snitthastigheten på flygande kilometern noterades till 387,4 km/h. Djupt imponerad lyfter jag på hatten och Gratulerar Eva Håkansson till världsrekorden och hoppas att hon får inneha dessa lika länge som Bill Munroe fick ha sina. På bifogat youtubeklipp kan du se hennes rekordlopp.

Ha en underbar onsdag och är det så att du sitter på en 400 hästars hoj och är sugen på att slå Evas rekord säger jag bara "Don't try this at home"

måndag 29 september 2014

Tjejer kör inte sämre än killar!

Nu är jag tillbaka i cyberrymden efter ett par dagars frånvaro. Jag har varit lite krasslig och medan jag var konvalescent tillät jag mig att ta lite paus i skrivandet. Nu är jag på benen igen och har fått tillbaka det mesta av orken.

Åter till ämnet. Idag gäller det tjejer och hojåkning. Jag känner många tjejer som kör motorcykel och jag vet att de flesta av dessa är mycket kompetenta motorcyklister som hanterar sina motorcyklar lika bra och i flera fall även bättre än många killar. Med detta i bagaget blir jag minst sagt förvånad när man tittar på statistiken för uppkörning och märker att långt fler tjejer än killar blir kuggade.

Om vi nu antar att mitt påstående stämmer, dvs tjejer är inte sämre motorcyklister än killar, då är det ju mycket märkligt att fler tjejer än killar blir underkända på förarproven. Jag misstänker att det finns flera bakomliggande orsaker till detta. En sak är dock säkert något måste göras för detta är inte rättvist. Jag tror inte att inspektörerna bedömer tjejerna på något annat vis än killarna, jag tror snarare att det är vad de bedömer man skall titta på.

Enligt min uppfattning så skiljer det generellt en del i körstil mellan tjejer och killar och detta är som jag ser det ofta till tjejernas fördel. Ofta har tjejerna en mer defensiv körstil långt ifrån lika aggressiv som många killar. En mer defensiv körstil borde ju ur trafiksäkerhetssynpunkt och i nollvisionens namn appellera till trafikverket och deras inspektörer.

Istället verkar det som om en mer aggressiv körstil är det som trafikverket har som måttstock för vad som är en duglig motorcyklist. Givet vis generaliserar jag hårt här man kan inte dra alla manliga eller kvinnliga motorcyklister över en kam och detsamma gäller även trafikverkets inspektörer. Statistiken har under många år talat sitt tydliga språk och pekat på att något inte stämmer. Ändå har man valt att ignorera detta trots påtryckningar från SMC med Maria Nordqvist i spetsen. På SMC:s hemsida kan du läsa en fördjupning i ämnet och vad SMC anser att man skall göra åt denna orättvisa. Länken hittar du här

Såhär i jämställdhetens tidevarv när det talas om att vi skall ha genusperspektiv på det mesta är det kanske hög tid att även Trafikverket tar på sig genusglasögonen och gör något åt de orättvisa bedömning som tydligen råder när det gäller tjejer som avlägger körprov. När det dessutom visar sig att ju äldre kvinnan som avlägger körprov är dess då svårare är det att bli godkänd så borde det ringa ytterligare varningsklockor hos trafikverket. För inte kan det väl vara så att man på Trafikverket tycker att tjejer har sämre förutsättningar än killar att bli bra motorcyklister?