måndag 29 september 2014

Tjejer kör inte sämre än killar!

Nu är jag tillbaka i cyberrymden efter ett par dagars frånvaro. Jag har varit lite krasslig och medan jag var konvalescent tillät jag mig att ta lite paus i skrivandet. Nu är jag på benen igen och har fått tillbaka det mesta av orken.

Åter till ämnet. Idag gäller det tjejer och hojåkning. Jag känner många tjejer som kör motorcykel och jag vet att de flesta av dessa är mycket kompetenta motorcyklister som hanterar sina motorcyklar lika bra och i flera fall även bättre än många killar. Med detta i bagaget blir jag minst sagt förvånad när man tittar på statistiken för uppkörning och märker att långt fler tjejer än killar blir kuggade.

Om vi nu antar att mitt påstående stämmer, dvs tjejer är inte sämre motorcyklister än killar, då är det ju mycket märkligt att fler tjejer än killar blir underkända på förarproven. Jag misstänker att det finns flera bakomliggande orsaker till detta. En sak är dock säkert något måste göras för detta är inte rättvist. Jag tror inte att inspektörerna bedömer tjejerna på något annat vis än killarna, jag tror snarare att det är vad de bedömer man skall titta på.

Enligt min uppfattning så skiljer det generellt en del i körstil mellan tjejer och killar och detta är som jag ser det ofta till tjejernas fördel. Ofta har tjejerna en mer defensiv körstil långt ifrån lika aggressiv som många killar. En mer defensiv körstil borde ju ur trafiksäkerhetssynpunkt och i nollvisionens namn appellera till trafikverket och deras inspektörer.

Istället verkar det som om en mer aggressiv körstil är det som trafikverket har som måttstock för vad som är en duglig motorcyklist. Givet vis generaliserar jag hårt här man kan inte dra alla manliga eller kvinnliga motorcyklister över en kam och detsamma gäller även trafikverkets inspektörer. Statistiken har under många år talat sitt tydliga språk och pekat på att något inte stämmer. Ändå har man valt att ignorera detta trots påtryckningar från SMC med Maria Nordqvist i spetsen. På SMC:s hemsida kan du läsa en fördjupning i ämnet och vad SMC anser att man skall göra åt denna orättvisa. Länken hittar du här

Såhär i jämställdhetens tidevarv när det talas om att vi skall ha genusperspektiv på det mesta är det kanske hög tid att även Trafikverket tar på sig genusglasögonen och gör något åt de orättvisa bedömning som tydligen råder när det gäller tjejer som avlägger körprov. När det dessutom visar sig att ju äldre kvinnan som avlägger körprov är dess då svårare är det att bli godkänd så borde det ringa ytterligare varningsklockor hos trafikverket. För inte kan det väl vara så att man på Trafikverket tycker att tjejer har sämre förutsättningar än killar att bli bra motorcyklister?

2 kommentarer:

  1. Snyggt skrivet som alltid! Tog MC-kort för 9 år sedan och var då 47 år. Klarade kortet vid första uppkörningstillfället men saker under utbildningen har förbryllat mig. Under körlektion i trafik fick jag ständigt höra att jag skulle köra mera "agressivt". Att jag planerade min körning och i god tid agerade var inte intressant. Notera även att läraren var en kvinna! Även på uppkörningen kom en kommentar om att "det var ju inte den snabbaste tur han gjort". Riskmedvetenhet är det som borde vara ledord vid MC körning om man vill överleva. (Vilket inte är samma sak som att jag krypkör min hoj!)

    SvaraRadera
  2. tjejer kör bra....
    oftast mycke "lugnare" än killar...

    //albin

    SvaraRadera