fredag 7 november 2014

Konsten att ta ett steg till

Under senare år har det skett en stor förändring både inom motocross och enduro. I motocross har hoppen blivit mer spektakulära och det hela har utvecklats via stadioncross till freestyle motocross. Nu börjar vi att se en förändring även bland enduroåkarna.

Reklampengar är viktigt för att kunna hålla igång ett motorsport-team. För att få in pengar krävs sponsorer. För att få sponsorer krävs publik. Det är kanske inte så lätt att locka ut publik i skogen för att titta folk som tar sig fram i mörkret på senhösten. Något annat krävs för att göra enduro till en publiksport. Den nya generationen som tagit cross och enduro hojarna i besittning har en helt annan bakgrund.

Dessa förare är uppväxta på skateboard och BMX cyklar. Det har åkts och ramlats i skateparker och ramper. Ett hinder ses inte längre som just ett hinder utan som en möjlighet till att göra något spektakulärt. Något som man kan göra något häftigt av, kan man sedan få motta folkets jubel samtidigt som man får lite adrenalinrus blir det ännu bättre.

Jag tror att extrem / gatusporternas Olympiad X-Games har bidragit till denna utveckling. Denna sortens tävlingar har genererat både pengar till sporten samtidigt som den också attraherat ett stort antal nya utövare.
Novemberkåsan är spektakulärt men lite svårtillgängligt för publiken

En av de nya grenarna som jag tror kommer att vinna mark framöver är City-Enduro Banor mitt i städer. Genom trånga gränder, upp för trappor, på kajer över staket och byggda hinder. Titta på dagens lilla videoklipp så kommer du att förstå precis vad jag menar. Dagens lilla youtubeklipp heter Extrem Enduro och har på tre veckor fått mer än 400 000 visningar. Spektakulärt, spännande och imponerande. Har du inte hunnit att titta på det så klicka och njut.

För dig som äger en endurohoj "Don't try this at home" det kräver mycket träning börja med mindre hopp lägre stockar och inte så branta trappor. Ha en trevlig helg

Gasa Lugnt!

torsdag 6 november 2014

Tydligen trampade jag på en öm tå

När jag öppnade min mailbox i går eftermiddag hade det kommit in några mail med kommentarer på gårdagens blogginlägg. Kommentarer var det kanske inte utan snarare påhopp på mig som person utifrån vad jag skrivet om motorcyklar med mer än 200hp

Jag skrev inte någonstans att de borde förbjudas eller att det inte skulle importeras eller att de skulle effektbegränsas. Det enda jag gjorde var att påstå att det är väldigt få motorcyklister som kan hantera en sådan hoj och att de flesta av oss skulle kunna åka precis lika fort på en 15 år gammal Yamaha R1.

Ändå var det tillräckligt provocerande för att man skulle ta sig tid och skriva mail till mig där jag upplystes om vilken feg jävla idiot jag är som antagligen är helt jävla oförmögen att njuta av mc-åkning utan bara är ute och fegkör på min klumpiga jävla HD. Det kan man gärna tycka och tro det bekymrar mig inte. Det jag förundras över är att man blir så upprörd över att jag ifrågasätter nyttan med motorcyklar på mer än 200hp att man måste skicka ett ilsket mail där man förklarar att det antagligen är något fel i huvudet på mig. Är så fallet är jag i så fall tacksam för detta fel.

Jag har absolut inget emot sportmotorcyklar jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en. Jag har kört både supersporthojar och sporttourers med långt över 100 hästar och tyckt att upplevelsen ar angenäm på många sätt och vis. Mitt egen slutsats är att jag är tveksam till att upplevelsen hade varit bättre och roligare ifall dessa hojar hade haft 25 eller 50 hästkrafter ytterligare. Eftersom jag inte besitter kunskapen att gasa på max med en hoj med 150 hästar så skulle jag ju knappast kunna utnyttja resurserna mer i en hoj med  200 kusar.

Nu är jag förvisso en gammal gubbe som inte har problem med vare sig manlighet eller potens kanske är det därför jag känner att jag inte behöver en motorcykel med 210 hästkrafter. Sedan är ju valet fritt känner du att det viktigaste i livet är att ha den hoj som på pappret är snabbast så visst köp en sådan, men tro inte at hojlivet blir roligare eller att du blir den som kan åka fortast bara för det. Det är inte alltid den med snabbaste hojen som vinner, det är den skickligaste föraren som gör det. Som någon av mina Amerikanska hojpolare uttryckte det. It's not the ride that makes the biker!

Ha en trevlig fredag. Snöslask och elände har lagt sig över delar av Sverige men snart är det Jul och sedan är det inte så länge kvar till nästa säsong. Gasa Lugnt

onsdag 5 november 2014

Hur många hästkrafter behöver man?

De senaste inläggen har handlat om hojar med mer än 200hk. Reaktionerna har varit många och samstämmiga. Det känns som om tillverkarna tagit i mer än vad som behövs.

Frågan man måste ställa sig är: Vem behöver en motorcykel med 200 pållar som är god för 350km/h? Jag har svårt att hitta något annat svar än ingen. Bland oss vanliga dödliga hojåkare är det få om ens någon som kan utnyttja en sådan motorcykels potential.
Husqvarna mod 24 1946 3,5hp toppfart 70km/h

Gör en sådan kraftfull mc att hojåkningen blir roligare? Svaret är antagligen nej, bara farligare. Finns det någon anledning att skaffa sig en stirrig racehoj som man näppeligen kan hantera? Antagligen inte. Ja men för banåkning, kan den inte passa till det tänker du kanske? Det gör den säkert men den gör oss inte till racingstjärnor bara för att den har prestanda som liknar en MotoGP hoj.
Triumph Bonneville T120 1968 46hp toppfart 185km/h

Som glad amatör hade man antagligen åkt minst lika snabbt ( eller långsamt ) på en 15 år gammal Yamaha R1. Få motorcyklister har förmågan att utnyttja en motorcykel med mer än 200hp fullt ut. Visst jag har fattat det där med fartens tjusning och jag förstår det där med utmaningar och viljan kunna hantera en potent racehoj. Alla dessa +200hk maskiner som verkar vara på gång ligger dock långt över vad vi som glada amatörer behöver för att få fartupplevelse och utveckla vår åkning.
Honda CBX 1000 1978  100hp ansågs på sin tid vara mer än de flesta kunde klara av att hantera

På något sätt känns det som om hojtillverkarna är på väg åt fel håll. I min värld vore det bättre att man jobbade på att utveckla bromssystem, anti spinn och andra säkerhetssystem. De flesta hojar som finns idag har den kraft som behövs för att åka i vanlig trafik och till ock med gasa iväg i mer en dubbla tillåtna hastigheten.
Kawasaki Ninja år 2000 161hp och 299km/h redan då mer än nödvändigt

Alla sporthojar på marknaden är tillräckligt potenta för en amatör att hantera på bana. Ännu fler hästkrafter gör motorcykelåkningen varken säkrare eller roligare. Det enda som den med säkerhet ökar, är risken för att köra ihjäl sig.

Nu har den gamla politiskt korrekta gubben uttalat sig och än en gång sagt att "lagom är bäst" och det står jag för. Glöm inte bort att äta ärtsoppa det är ju trots allt torsdag. Gasa Lugnt!

tisdag 4 november 2014

Nu är tävlingen igång.

Här om dagen skrev jag om MV Agustas nya värstinghoj som kommer som åermodell 2015. 175kg och 210hk. I det inlägget ställde jag mig frågan vilka utmanarna skulle bli. Ganska snabbt började utmanarna att dyka upp.

Skulle inte Honda eller Suzuki slå till med något alldeles i hästväg verkar det som om MV Agusta kommer att lyckas att roffa åt första priset, värstingprestanda 2015. Först fick jag syn på nya modellen av Yamaha R1

Här hade Yamahas utvecklingsingenjörer precis som MV:s laborerat med titanprylar och kolfiber för att få ner vikten samtidigt som man sett till att ge motorn lite mer pulver. Vikten stannade på 199kg och motoreffekten sattes till 200hk. Nu började man ana varför MV hamnade på just 210kh. Knappt hade jag hunnit tänka tanken innan jag snubblade över information från en annan Italiensk tillverkare Aprillia.

Deras RSV4 RR med en 1000cc V4 lämnar hela 201hk vid 13 000varv. Sedan dök information från Ducati upp och även dom hade försökt att knipa åt sig ledartröjan genom att släppa Ducati 1299 Panigale.

Deras värstingmaskin leverera 205hk på en vikt av 179kg. MV verkar som sagt ha gjort sin läxa väl och skaffat den information som behövdes för att knipa åt sig förstaplatsen som värstingarnas konung och sprida lite skimmer över märket.

För inte kan det väl vara bara tur att deras F4RC hamnade på 210hk och 175kg.

Ha en trevlig Onsdag och Gasa Lugnt!

måndag 3 november 2014

Teknikstrul

Hej alla mina läsare!

Min blogg ligger för tillfället nere på grund av strul med min internetuppkoppling. Jag återkommer i cyberrymden så fort problemet är löst

//magnus