fredag 28 februari 2014

Dags att skaffa ny hjälm?

Handen på hjärtat när bytte du hjälm senas? MC-hjälmarnas livslängd är begränsad. Man brukar säga att en plasthjälm hänger med i 3 säsonger och en glasfiber eller carbonhjälm i 5 år.

Det finns ett gigantiskt utbud av massor med olika stilar och material. Utbudet är så stort att det till och med kan vara svårt att välja. Idag skall jag försöka ge några konkreta råd till dig som går i hjälmbytartankar.

Råd nr 1. och kanske det viktigaste. Köp aldrig en begagnad hjälm! Du kan aldrig veta var den varit med om även om säljaren påstår att den bara använts av en äldre dam på finare söndagar då det var högmässa i sockenkyrkan. Gå inte på det där. en använd hjälm är en förbrukad hjälm. Du kan aldrig veta ifall den varit tappad eller på något annat vis utsatt för stötar. Ny hjälm är det som gäller.

Råd nummer 2. Köp inte en hjälm på postorder ifall du inte provat en exakt lika dan och vet att den passar. Det är lätt att hänföras när man surfar runt på nätet och plötsligt hittar den där hjälmen som bara signalerar en sån där måste jag ha. Alla har vi våra ideal när det gäller design och utseende och jag tror att de flesta av oss har ganska klart för oss vilken typ av hjälm vi vill ha.

Råd nummer 3. Köp en hjälm som passar. När du väl kommer till din handlare och skall prova den där hjälmen du hittade på nätet som signalerade köp mig kan du lugnt räkan med att just den kommer inte att passa. Tyvärr är det sällan man lyckas köpa hjälm efter utseende, i alla fall så länge man vill ha en hjälm som passar.

Råd numer 4. Köp en hjälm som är CE godkänd. CE_märkningen innebär att hjälmen uppfyller de krav EU ställer på säkerhetsutrustning. Ifall du använder en hjälm som inte är CE-märkt innebär det att du i en poliskontroll kan komma att jämställas med en förare som saknar hjälm.

Hur vet man vilken hjälm som passar? Det handla om känsla. Alla tillverkare har olika form på sina skal. Några är ovala medan andra är rundare. Lika dant är det med våra skallar ingen är den andra lik även om hattnumret skulle vara de samma. En ny hjälm skall sitta stadigt och fast utan att klämma. Som ny skall den "nästan" sitta lite för tight. den blir större, en ny hjälm skall ha liten inkörningsperiod. Man behöver ha den på sig ett tag innan den sitter som den skall. Du skall däremot inte köpa en för liten hjälm, då riskerar du att göra de kommande MC-turerna plågsamma.

När du provar hjälmen i butiken skall du känna att den sitter tight men bekvämt och att den passar ditt huvud. När du tagit på hjälmen och konstaterat att hjälmen sitter bra skall du med hjälmen fortfarande oknäppt skaka på huvudet. Skulle hjälmen röra sig, prova en storlek mindre. Skulle den kännas för trång prova ett annat märke.

Ta dig tid när du provar. Testa många, olika modeller och olika fabrikat. Ha inte för bråttom utan prova många innan du bestämmer dig. Nöj dig inte med något som bara är OK de skall kännas bra. Lycka till med hjälmköpet. När du sedan kommer hem med din nya hjälm så ha den på dig lite då och då så att den formar till sig efter ditt huvud innan det är dags att ge sig ut. Ha den på dig när du tittar på TV eller när du dammsuger, så kan du förena nytta med nöje.

torsdag 27 februari 2014

Fler rykten om utvidgning och expansion i MC-branschen

För ett tag sedan blev det bekräftat att ProBike öppnar i Malmö i MC-Husets gamla lokaler i Malmö, men nu är det fler rykten om nyetablering som surrar.

Vincents Bikehop i Varberg har under senare år varit mycket expansiva på begagnatmarknaden. Man har sedan start utarbetat ett välfungerande koncept för MC-förmedling som varit mycket framgångsrikt. Man har på några år blivit en av de firmor i Sverige som säljer flest begagnade HD. Nu stoppar det inte här utan man handlar med all märken och man har också nyförsäljning.

De flesta kunder verkar nöjda och läser man kundernas kommentarer på "Rejta" ser man att de allra flesta kunderna är mycket nöjda både med sina köp och bemötandet från företaget. Vincents har nu börjat att försöka expandera. Nyligen öppnades en Vincents MC-Depot i Örebro.

Nu ryktas det att en liknande lösning är på gång för Malmö. Jag misstänker att man har för avsikt att samarbeta med någon redan existerande firma frågan är bara vilken? I vilket fall som helst tror jag att en firma som aktivt arbetar med MC-förmedling här nere i vårt sydvästra hörna skulle vara mycket välkommet. Här har funnits några mindre handlare som har försökt och MC-Huset gjorde en satsning på förmedling innan dom kursade.

Nu finns här ett tomrum att fylla och jag hoppas att någon tar chansen att göra det. Är det någon av er som läser som sitter inne på mer information så lämna gärna en komentar. Av Vincents hemsida verkar det som om det är på gång att öppna förutom i Malmö även i Göteborg, Jönköping, Sundsvall och Stockholm. Hur det blir med detta får framtiden utvisa men ja tror att Vincents har alla möjlighet att lyckas

Vincents BikeShop

Vincents MC_Depot Örebro

Ny statistik dödar ryktet om motorcyklister som fartdårar

Både media och de oinvigda målar upp en bild av motorcyklister som fartglada "dare devils" med dödslängtan. Stollar som med gasrullen i botten hela tiden utmanar sitt öde och är en fara för sin omgivning.

Jag har länge hävdat att denna bild inte stämmer för hojåkare i allmänhet. Visst finns det en och anan som är extra gasglad och som kanske tycker att livet börjar vid 200 knyck. Dess bättre utgör dessa en minoritet. Jag är helt övertygad om att förbättrad riskutbildning och ökade krav på de som tagit körkort under senare år faktiskt haft en god effekt. Det finns många som gillar att gasa men som har slutat tokgasa i trafiken till förmån för bankörning. Här tror jag SMC:s kurser haft stor betydelse för denna utveckling.

Åter till statistiken. Om vi börjar med att hälsa på hos statistiska centralbyrån kan man konstatera att vi har 4,4 miljoner personbilar registrerade i Sverige och drygt 300 000 motorcyklar då kan man lätt räkna ut att fördelningen i procent mellan bilar och motorcyklar utgör 93% bilar och 7% motorcyklar. Nu skall vi jämföra dessa siffror med den nya statistiken polisen nyligen släppt kring fartkameror och hur många fordon som registrerats för fortkörning där. Nästan 230 000 fordon registrerades för fortkörning i polisens fartkameror. Antalet motorcyklar som registrerades utgjorde 4,7% bilarna motsvarar således 95,3%.

Jämför vi dessa siffror med antalet registrerade fordon kan vi se en överrepresentation hos bilisterna när det gäller att köra fort förbi fartkamerorna. Av dessa 230 000 fordon som passerade fartkamerorna i för hög hastighet kunde man bötfälla 60 000. Det innebär att 26% av de som körde för fort förbi landets fartkameror kunde bötfällas. Det bötfällda bilarna utgör således 5 gånger fler än de motorcyklar som registrerats i fartkamerorna. Jämför vi antalet motorcyklar som åkt för fort med de bilar som inte bötfällts är dessa 15 gånger fler.

Motorcyklisterna uppför sig i jämförelse med landets bilister väl i trafiken. En registreringsskylt fram på motorcykel som med jämna mellanrum kommer på tal för att kunna fälla motorcyklister i fartkamerorna skulle således endast få en marginell effekt.

Gasa lugnt i vårsolen och se upp för rullgrus!

tisdag 25 februari 2014

Idag började det att brumma

I trädgården står snödroppar och vintergäck i full blom, det brukar vara de första vårtecknen hemma i Limhamn. Meteorologiskt har våren kommit till Skåne. För en del hojåkare också verkar det som.

Från klassrummet där jag arbetar kunde jag genom fönstret titta ut på en klarblå himmel. Grenarna på träden på skolgården skvallrade om att det var nästan vindstilla vilket är ganska ovanligt i Malmö. Under eftermiddagen då ungarna var ute på skolgården och lekte och jag själv njöt av vårsolen lutad mot en södervägg hörde jag den första. Ljudet från en radfyra förmedlade sitt karakteristiska surr.

Denna skönsång hann knappt dö ut innan jag hörde det välbekanta lätt haltande dunkandet från en Harley. Solen värmde i ansiktet och jag drömde mig hem till garaget och längtade efter att få dra på mig hojkläderna och trycka på startknappen för att köra ut en runda. det kom inte längre än till en dröm.

Plötsligt var det dags att gå in på Fritidshemmet och fixa mellanmål till ungarna. Eftermiddagen förflöt utan att jag egentligen ägnade hojar eller hojåkning en tanke. När jag slutade för dagen och gick ut för att låsa upp min trampcykel för att köra hem kom det en KTM supermotard och smattrade förbi.

Då slog åksuget till igen med full kraft. De kommande dagarna lär det tyvärr inte bli någon hojåkning ifall inte suget blir så starkt att jag ger mig ut och åker mörkerkörning, vilket nog inte är så troligt. Jag håller dock tummarna för att det vårlika vädret skall hålla i sig under helgen då kanske det kan bli en stund i sadeln. det är inte utan att man längtar.

Det händer saker med hoj-journalistiken

Förra året skrev jag om att den legendariska MC-tidningen MC-Nytt hade kastat in handduken efter att lönsamheten varit för dålig under en lång tid. Det jag funderade över var hur många MC-tidningar tål ett litet land som Sverige. Eller står vi inför något nytt?

Internet och sociala medier har skapat helt nya förutsättningar och informationskanaler för folk med särintressen som till exempel motorcyklar. När Bike:s katalog med alla ny årsmodeller kommer ut i handeln har de flesta av oss redan sett de nya hojar vi är intresserade av på nätet.

Det samma gäller resultat från MC tävlingar. Resultaten är ofta ute på nätet i samma stund som siste man passerat mållinjen. De flesta förare inom MC-sporten håller sig med egna hemsidor. Det samma gäller de flesta serier som speedway, motocross, road-racing, mm. Allt finns att läsa bara man orkar leta. Visst är det trevligt att få bläddra i en hojtidning men mycket av det som traditionellt varit hojnyheter är redan gammalt när det går i tryck.

Jämför vi dagens hojtidningar med hur de var för 20 år sedan så är den största skillnaden att reportagen i större utsträckning handlar om hojbyggare, tekniktips och resereportage medan nyhetsraporteringen minskat i takt med att informationsspridningen på nätet ökat. En allmän trend när det gäller nyhetsrapportering är nättidningar. Dessa har på senare tid konkurrerat ut det vi kallade portaler.

En ny lysande nättidning för oss hojåkare som jag absolut tycker att du skall ta en titt på är Braaap. Henning som driver sidan/nättidningen är mycket snabba att få ut nyheterna. Jag är helt övertygar om att Braap kommer att bli mycket konkurrenskraftig och den med råge kommer att fylla de tomrum vi saknar när det gäller nyhetsrapportering i hojvärlden.

Här hittar du nättidningen Braaap.

Klicka dig in och läs för att bilda dig en egen uppfattning, ett med djuplodande blogginlägg om Braap och Henning Svedberg som driver Braaap kommer en annan dag. Oavsett så tror jag att du kommer att finna Braap läsvärd.

söndag 23 februari 2014

Hojåkarens tankar är tillbak i cyberrymden

Nyss hemkommen efter en veckas välbehövlig skidsemester är det nu dags att ta tag i bloggen igen. Det har varit härligt med lite semester, det är alltid skönt att få ladda batterierna såhär på vintern innan hojsäsongen startar.

En veckas utförsåkning ger i alla fall lite vind i ansiktet och blir en bra påminnelse om vad som komma skall. Som jag skrev i föregående blogginlägg så finns det många likheter mellan utförsåkning och hojåkning, med undantak för snön och kylan.

Fast ibland kan man undra om vi som är hojåkare kanske är lite klent byggda. Här nere är det är sällan man ser hojåkare som trotsar vädergudarna och tar ut sina maskiner när temperaturen är under 10 plus. Uppåt landet verkar det dock som om folk var av lite hårdare virke. Där kan man fara fram på snöskoter och fyrhjulingar i 25 minusgrader.

Ibland kan jag bli lite avundsjuk på de som bor längre upp i landet där det finns riktig vinter. Jag skulle absolut kunna tänka mig att fara fram på snöskoter en vacker vinterdag eller kanske ännu hellre på detta monster jag hittade i Branäs. En vinterkonverterad fyrhjuling där hjulen bytts ut mot larvfötter. Hur coolt som allra helst.
Håll med om att man blir lite sugen på att få gränsla denna maskin och vrida lite på gasrullen. Antagligen skulle man ha överseende med att fartvinden skulle vara lite kylig. Vintersemestern är till ända och nu ser jag fram emot våren och nya mil och vägar på någon av hojarna. Snart är det dags, så håll ut vi hörs i morgon.