lördag 10 januari 2015

Förbättra din vinterföraving

Visst är det möjligt att rulla in maskinen i garaget ta ur startnyckeln stänga dörren och låta hojen sova en halvtaskig törnrosasömn tills våren och nästa säsong infinner sig. Jag kommer under några dagar framöver dela med mig av lite tips och egna erfarenheter när det gäller just vinterförvaring.

Idag handlar det om hur man skall bära sig åt om man vinterförvarar i kallgarage eller i värsta fall under kapell utomhus. Största boven i detta drama är kondens. Med kondens så kommer också rost som ett brev på posten. Rost är tråkigt om det inte är så att man har eller vill ha en Rat-Bike.
Sovrummet kan förvisso vara ett alternativ men tänk i så fall på att tömma bensintanken och förgasare på soppa så du inte har massa brandfarlig vätska i lägenheten.

Det finns dock ett enkelt sätt att bättre på rostskyddet om man förvarar i kallgarage eller under kapell. Förhoppningsvis tvättade du och vaxade din ögonsten innan du ställde in den för vinterförvaring. Redan här har du skapat en miljö som gör det lite svårare för rosten att få fäste. Nästa grej blir att åka ner till macken och införskaffa en burk multispray typ 5/56, WD40 eller liknande.

När du sedan kommer hem ser du till att täcka hojen med multispray ( sadel och handtag kan du låta bli att spraya ) Multispray har vad man kallar god krypförmåga det letar sig in i skrymslen och vrår där det bildar en tunn fet hinna som håller fukten borta. Det fungerar lika bra på elektronik och kopplingsdosor som på metalldelarna. Men är det inte dumt att spraya ner sin nytvättade fint vaxade motorcykel med oljespray? Det kan man så klart fråga sig. Multispray är lätt att tvätta bort. När det är dags att starta upp för säsongen så är det bara att tvätta med bilchampo och vatten så har du en ren och fin hoj igen. Vaxytan du lade på i höstas finns fortfarande kvar

Spraya Lugnt!

torsdag 8 januari 2015

2014 vände det äntligen

Under förra året kunde Sveriges MC och tillbehörshandlare äntligen känna att de åter igen fick lite vind i seglen. 2014 blev säsongen då det vände. Inte bara vad gäller nyförsäljningen utan även på flera andra plan.

Vad gäller körkortstagare så kunde man under 2014 se en tydlig ökning av antalet nya körkotstagare. Samtidigt kunde vi också se ett minskande olyckstal trots att det naggades i kanten av ett antal dödsolyckor där motorcyklister stött ihop med de för motorcyklister så förhatliga vajerräckena.

Vi har med andra ord fått ut fler motorcyklister på vägarna samtidigt som olyckstalet minskat. Helt klart ett steg i rätt riktning även om det fortfarande finns en hel del att önska när det gäller säkerhetsfrämjande åtgärder för motorcyklister. Dessa tankar kommer jag att utveckla längre fram i vår. Åter till handlarna och försäljningen. Under 2014 kunde ni som jag skrev i ingressen se en rejäl ökning av nyregistrerade motorcyklar.

Även mopedförsäljningen tog fart vilket också kan tydas som ett gott tecken. Jag tror nämligen att mopedeismen är en bra plantskola för framtida motorcyklister. Begagnatförsäljningen av motorcyklar verkar att ha hankat sig fram hyggligt även om handlarnas marginaler minskat något då prisbilden har fått anpassas till den prisnivå som råder på blocket. Bra för oss konsumenter men det försvårar för den som försökt leva på att sälja motorcyklar.

Nyregistreringen av motorcyklar ökade med 7,4% i jämförelse med året innan. Det innebär i siffror att det såldes 700 nya MC fler än under 2013. Totalt under 2014 registrerades 8 227 nya motorcyklar vilket är en ganska bra siffra för ett så litet land som Sverige. Det innebär en ökning av Sveriges MC-park med drygt 3%. Detta bådar gott inför framtiden. Det är bara att hålla tummarna för att denna trend skall hålla i sig. Ju fler handlare som kan hålla liv i sina firmor dess då bättre blir det för oss som konsumenter. Som jag skrivit så många gånger förr "Support your local MC-Handlare"

Vill du göra en djupdykning i körkorts eller olycksstatistiken finns två utmärkta artiklar att läsa på SMC:s hemsida länkarna hittar du här.

Körkortstagare 2014

Olycksstatistik 2014


Skulle någon sedan vara sugen på en begagnad hoj med lite kultstatus kan jag rekommendera Rock'nRoll legenden Jerry Lee Lewis gamla Harley Davidson DuoGlide från 1959 som nu är till salu. Länken till annonsen hittar du här.

1959 HD DuoGlide

Ha en trevlig fredag vi hörs i morgon!

onsdag 7 januari 2015

Att åka hoj året runt

För mig som bor i sydvästra Skåne är det kanske ingen större utmaning då vi i princip brukar ha barmark nästan hela året. Temperaturen håller sig vanligtvis ett par grader över nollan. Om man nu kan åka snöskoter i Norrland när det är -25 så borde det ju inte vara någon större utmaning att köra motorcykel i +5.

Ändå gnäller vi och det ofta helt obefogat. Som motorcyklist är man ofta helt kass på att klä sig. Man försöker krångla på sig skinnbrallorna ovanpå ett par jeans och på överkroppen drar man på en gammal huvtröja under skinnjackan. Med denna rissling så är det så gott som garanterat att man fryser. Det blir trångt och dåligt med luft under skinstället. Bomullsfiber blir också kall så fort den blir blöt. Skall man hålla värmen så behövs ett riktigt bra underställ-

Antingen ett i syntet som transporterar bort kroppsvärmen och fukten eller ett underställ i ull. Ull har nämligen förmågan att värma även om fibern är fuktig eller till och med blöt. Ull är den enda fiber som har denna funktion. Ju kallare det blir ju fler tunna lager behövs. Mellan varje tunt plagg bildas ett luftlager som kroppen värmer upp och detta hjälper till att hålla oss varma. Är det riktigt kallt kan det vara bra att ha ett lager fleece med windstopper.

Då stannar luftlagren mellan dina underplagg kvar och du håller värmen. Ett problem brukar vara händer och fötter, men även här finns det en rad olika sätt att hålla värmen. Värmehandtag är kanske det första man kommer att tänka på och det fungerar bra, men för det finns alltid ett men. Värmehandtag värmer bara insidan av handen. Har man vindavvisare vid handtagen så funkar det ännu bättre.  Sedan finns såklart Hippohands.

Stora neoprenvantar man monterar över handtag och reglage. Funkar också bra men har den nackdelen att du inte ser regalgen på styret, det gäller att känna sin hoj väl. Slutligen finns det handskar med elslingor i.vantarna drivs antingen av egna batterier eller så kopplar man dem till ett tolvvolts uttag.

Fötterna blir ofta kalla och blir man kall om fötterna så fryser man. Thermosockar hjälper till en viss gräns men ibland behöver man ta till det tunga artilleriet. Då finns det eluppvämda sulor och strumpor med elvärme.

En halskrage i neopren och en väpnarhuva under hjälmen så du redo för vintertur. Om man nu bor i en anna del av landet där det inte är barmark på vintern så finns det ju dessutom möjlighet att montera dubbdäck på hojen. Tänk bara på att det gäller samma ska för dubbade motorcykeldäck som för bildäck.

Dom behöver ca 50 mil lugn körning innan du kan gasa på som vanligt, detta för att dubben skall sätta sig. Visst sjutton kan man åka hoj på vintern, det trista är kanske att man efter en timmas  körning så krävs två timmars tvätt. Det är kanske det som är medaljens baksida som man brukar säga. Ha en alldeles underbar Onsdag vi hörs i morgon.

tisdag 6 januari 2015

Förväntningar på 2015

Såhär i början av det nya året så finns det många tankar som snurrar i skallen. Tankar kring vad det nya året kommer att medföra och vilka drömmar och idéer man vill förverkliga.

Skåne ligger inbäddat i en grå fuktig filt. Vi hade några dagar med snö efter att man vaknat och tittat ut juldagsmorgon. Nu är vi tillbaka i den skånska vintern med blåst regn, barmark och några plusgrader. Blir det bara torrväg så går det i och för sig att ge sig ut på en runda men den riktiga hojsäsongen känns ändå avlägsen. Februari brukar nämligen vara den kallaste och vintrigaste månaden här nere i Skåne. Dessutom påstår alla långtidsprognoser att vi skall få en sen men mycket kall vinter. Hur det blir med det får framtiden utvisa.

Kanske är det så att många av er redan börjat fundera över kommande säsongens mc-turer, själv är jag inte där riktigt än. Det jag funderar på är att eventuellt sälja min Sportster för att istället köpa en supermotard eller en off-road hoj. Jag känner att jag är lite sugen på att leka och en Sportster inbjuder inte till det på samma sätt. Det hela tåler att fundera på en stund och ännu är inget bestämt. I övrigt så hoppas jag att jag får möjlighet att köra en och annan väg jag inte tidigare har åkte, att jag får träffa både nya och gamla hojvänner.

Jag hoppas att vi står inför en hojsäsong där antalet olyckor och skador kommer att minska. Jag hoppas på en säsong där Trafikverket, Transportstyrelsen och dess entreprenörer kommer att ta större hänsyn till oss som åker på två hjul. Jag hoppas att man skrotar planerna på att sätta vajerräcken på ännu smalare vägar och jag hoppas att man inte låter snålheten bedra visheten och belägger våra vägar med undermålig asfalt som blöder i sommarsolen. Jag hoppas att landets bilister under detta år kommer att inse att det finns motorcyklar på våra vägar. Kan vi få bilförarna att titta efter motorcyklar kommer de också att se motorcyklar vilket kommer att hjälpa till att minska antalet olyckor.

Jag hoppas att det kommer att drivas någon form av kampanj där bilisterna uppmanas att vara uppmärksamma och titta efter andra tvåhjuliga fordon än cyklar och mopeder. Jag vet att sådana kampanjer varit framgångsrika i andra länder så nu tycker jag att det är dags för en sådan här i Sverige också. Jag är helt övertygad om att utbildning av landets bilister är ett av de bästa sätten att förbättra statistiken för mc-olyckor. Jag hoppas också att fler av oss som kör motorcykel kommer att engagera sig i SMC jag tror att ju fler vi blir som kan göra vår röst hörd ju större möjlighet har vi att påverka våra politiker och beslutsfattare

Det är bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa. Ha en trevlig dag!