fredag 4 juli 2014

Full koll inför långresan

På måndag bär det av, det blir en vecka i hojåkningens tecken. Jag räknar med att jag och hustrun skall lägga till ett par hundra mil på mätaren. Helgen som kommer skall hojarna tittas igenom så att det är klara för långtur. Det finns ett antal punkter som är bra att kolla innan man ger sig ut på touring.

En sak man bör göra är att tvätta av motorcykeln. Det är betydligt trevligare att köra på en blank och fin motorcykel än en skitig ingrodd. Både jag och hustrun kör för tillfället Harley men när det gäller kontroll inför långresa skiljer det sig inte så mycket ifrån andra maskiner. Det som skiljer är drivningen. Våra Harleys har tandrem medan andra hojar kan ha kedja eller kardan. Här kommer min lista på kontrollpunkter.

Kontrollpunkter inför långresa.


  • Däck och mönsterdjup. Kontrollera att dina däck har tillräckligt med mönsterdjup kvar. Ett däck som börjar närma sig slutet slits mycket snabbt och det är inte vare sig kul eller tillrådigt att tillbringa halva semestern körandes på corden ( trådarna däcken är armerade med )
  • Lufttryck. Detta är en sak vi ofta missar att kontrollera. Med fel lufttryck blir hojen instabil och däcken slits både fortare och felaktigt. Skall du ha mycket packning och kanske även skjutsa någon så behövs antagligen lite extra tryck i däcket. Konsultera din instruktionsbok.
  • Luftassisterade dämpare. Har du det, kontrollera trycket i dessa. Rätt värde hittar du i instruktionsboken. Med rätt tryck känns hojen stadigare. Har du inte luftdämpare så kanske du behöver justera fjäderförspänningen speciellt om du skall ha mycket packning och skjuts. Konsultera din instruktionsbok. Haknycke för att justera förspänningen brukar finnas med i verktygsrullen som tillhör hojen.
  • Fälgar och ekrar. kolla så att du inte har sprickor i dina fälgar. Du kan knacka på dem med en plasthammare då skall du höra ett "klingande ljud. Har du ekerfälgar kontrollera att alla ekrar är spända. Dra åt vi behov dock inte så mycket att du gör fälgen skev.
  • Oljenivå och status. Kolla oljenivån och titta på hur den ser ut. Ser den svart ut och verkar vattnig i koncistencen byt. Ny olja kostar bara några hundralappar och gör motorcykeln glad. Ser oljan OK ut men nivån är låg fyll på. Se dock till att du inte överfyller då kommer motorn att börja kasta ut olja via vevhusventilationen.
  • Drivning Kontrollera drivbälten eller Kedjan. Har du kardan kan du möjligen kontrollera oljenivån i kardanklumpen men där är det sällan några problem. Kontrollera spänningen på belt eller kedja. När du sitter på din motorcykel skall din kompis kunna vrida beltremmen 90 grade om man tar tag i mitten på undersidan. Spänn inte belten för hårt det är ett av de vanligaste misstagen Harleyåkare gör. Har du kedja kontrollera slitage och spänning. Ta tag om kedjan längst bak på dre3vet. kan du dra ut så mycket att du kan peta in en blyertspänna mellan drevet och kedjan är den utsliten och skall bytas. Är den ok justera spänningen om det behövs och smörj med kedjespray.
  • Bromsledningar och bromsvätska. Kolla bromsvätskernivån och att denna inte är grumlig. Är den det så byt. Kontrollera bromsledningarna att de är hela och inte har några sprickor. kontrollera så att inte bromshandtag eller bromspedal sjunker vid fullt bromstryck. Gör den det har du fel på bromscylindern.
  • Bromsbelägg. Kontrollera att du har gott om belägg kvar. Det brukar finnas "slitagevarnare" i fom av frästa spår så länge du kan se dessa spår är beläggen OK. Är beläggen slitna så byt till nya.
  • Kopplingsvajer och kopplingsspel. Kontrollerar att du har ett lagom spel i kopplingshandraget spelet skall vara 2-3mm om inte justera med någon av justerskruvarna på vajern. Känn att vajern går mjukt och fint. Behöver du smörja använd kedjespray inte 5.56, WD40 eller liknande det tvättar bort fettet i vajern.
  • Lampor. Kolla att dina lampor fungerar. Det kan vara bra att ha med sig några reservlampor och säkringar när man kör.

Nu är det bara att packa och tanka sedan är du klar för att dra ut på nya äventyr. Det finns många platser att besöka och det finns änu många nya vägar att åka. Komihåg på hojtur är inte målet viktigt resan är allt Njut!

torsdag 3 juli 2014

Krånglig väg till körkortet skrämmer

Idag handlar det om våra politikers inställning till körkortsregler och utbildning av motorcyklister. Körkortsregler och förfandet när du skall ta MC-kort är en enda röra. Både vad gäller körkortsklasser utbildning provfordon och förarprov. Tittar vi i backspegeln kan vi konstatera att onormalt många som omkommer i MC-olyckor saknar körkort för motorcykel. Här borde det ringa en stor varningsklocka för landets politiker.

Jag menar absolut inte att man skall sänka kunskapskraven. En lägre utbildningsnivå vinner inte någon på. De nya motorcyklister som kommer ut på vägarna skall givet vis ha en bra utbildning och vara väl rustade vad gäller riskmedvetenhet och säkerhetstänk. Under tid har svaren från landets politiker varit svävande och de gömmer sig bakom EU-direktiv och talar om anpassning till övriga Europa. Det håller inte något måste göras vi kan inte gömma oss bakom EU-direktiv och se på hur körkortslösa vettvillingar kör ihjäl sig samtidigt som återväxten bland landets motorcyklister verkar ha intagit snigelfart.

SMC har föreslagit att Sverige skall försöka bli testland för ett alternativt körkortsutbildningssystem. För ett par dagar sedan ställde SMC frågan om mc-körkort till ett antal politiker som specialicerat sig på trafikpolitik. Svaren var som vanligt svävande och man sa varken bu eller bä. Tyvärr så tror jag inte att just körkortsfrågan för motorcyklister kommer att få någon större uppmärksamhet i valrörelsen. Om du däremot har tankar idéer eller påpekande när det gäller körkortsregler och utbildning går det utmärkt att kontakta någon av de riksdagsledamöter som sitter i trafikutskottet. Namn telefonnummer och e-postadresser hittar du på länken här. Riksdagens Trafikutskott.

Har du på något sätt kommit i kläm när det gäller körkortsregler, provfordon eller liknande så ta kontakt med ledamöterna i trafikutskottet. Det samma gäller även om du har idéer på hur utbildning eller regler kan förändras fär att bättre anpassas till verkligheten. Med ett jämnt flöde av frågor och förslag på hur körkortsreglerna för mc-skall anpassas för att öka trafiksäkerheten och förbättra utbildningen så kan våra folkvalda i längden inte fortsätta att ignorera detta problem. Det du skriver och sänder till Trafikutskottet är inget de bara kan ignorera och slängas i papperskorgen. All inkommen post skall diarieföras och arkiveras. Var med och påverka skriv en rad till våra Trafikutskottsledamöter i riksdagen.

Är du nyfiken på vad några av våra folkvalda svarade på SMC:s frågor kan du läsa det på länken här. Frågor inför valet MC-kort

onsdag 2 juli 2014

Hojåkaren gör nerslag på spontanträff

Igår efter jobbet gränslade jag min gamla Road King och styrde kosan till Högs industriby belägen mellan Löddeköpinge och Kävlinge. Där är det fordonsträff varje tisdag. Detta sägs vara Sveriges största spontanträff. En riktigt välbesökt kväll kan locka flera tusen fordon.

Tisdagsträffarna startade för mer än tio år sedan på initiativ från Lanthandlaren i Dösjebro. Då höll man till på en stor gräsplan mitt emot Lanthandeln. När denna mark skulle bebyggas tog Vikingatider i Hög över verksamheten. Här har man under de år man arbetat med motorträffen utvecklat konceptet till att bli ett väloljat maskineri som fungerar mycket bra.

Ganska trångt på hojparkeringen

Enda invändningen är väl möjligen att det ibland kan bli långa köer till mat och fika. Träffen är uppdelad på tre fält. Ett för motorcyklar,  ett för Amerikanska bilar och ett för Europeiska bilar. Igår var det några svarta moln som hängde i skyn och jag misstänker att det var detta som minskade ner på antalet besökare. Det var på intet sätt tomt på fälten utan det var gott om fordon av alla de slag. Allt från veteranmopeder till Hotrods.
Yama TRX en lite udda men kul Ducati kopia. Skulle gärna ha en sådan i garaget

Jag rullade in och parkerade på hojfältet vid 18,30 tiden plockade av hjälmen och ryggskyddert och började att storsa runt bland hojarna. Jag konstaterade att det verkar som om byggtrenden håller på att ändras. Under en lång period har det varit bobbers som varit det vanligaste hemmabyggena. Igår var det inte många bobbers på plat däremot ovanligt många Caféracers. Just denna hojtypen verkar vara den senaste byggtrenden. Ytterligare en sak som överraskade var att flera av dessa Caféracers var byggda på BMW.

Caféracer på BMW K100 är antagligen mycket ovanligt men resultatet blev fränt.
Det har aldrig varit ett hojmärke som varit poppis bland folk som bygger eget eller bygger om. På Europaparkeringen var det som vanligt gott om nostalgi allt ifrån folkliga morris minor via Lotus Cortina till >Värstingracern Ford GT40.

Här kunde man så och dräggla och drömma sig tillbaka till när man var 15år och såg filmen Le Mans med Steve McQueen

På USA parkeringen fanns det mesta från Ratrods till Dodge Viper. Och slutligen till nostalgispaningen. Under den gångna veckan Har Peter Petersson ( Fd, ägare av MC-Huset ) Dela bilder på "nostalgihojar" Kawa 750 två taktare. Honda CB 750 med och utan ombyggnadskit. Igår fanns dessa maskiner att beskåda på riktigt.
Kawasaki 750 Mach IV bättre än myskick
 
Honda CB 750 i patinerat orginalskick
 
Honda CB 750 med MM (Muscle Machine) Kaross Ett svensktillverkat kit för att tuffa till sin CB750

 

Det var lite saker man kan uppleva på tisdagsträff i Hög. Har du inte varit där kan jag rekomendera ett besök. Denna träffens styrka är att den samlas så många olika sorters fordon. Det är alltid extra kul när "motornördar" av alla de sorter samlas på en plats.  Allt ifrån Veteranbilsentusiaster i tidsenlig klädsel via Rockabilly raggare till Hardcore Bikers med väst och ryggmärke. En skön blandning och komihåg, tröttnar man på att glo på krom och motorer kan man titta på folk istället det är nästan lika kul.
 
Ha De vi hörs!



 


tisdag 1 juli 2014

Jag är så trött på hur MC-folk framställs i media.

Jag känner massor med folk som kör motorcykel. Allt ifrån chopperåkare med väst och ryggmärken till raceputtar i färgglada skinnställ. Ingen av dessa liknar den bild av motorcyklister som målas upp i media. Landets motorcyklister får ofta ta onödigt mycket skit för att kvällstidningarna skall hålla kvar sin försäljningsnivå.

Så fort det händer något där man på något sätt i alla fall perifert kan påstå att det finns en koppling till motorcyklar så slår man på stora trumman och kör stora rubriker med MC i fetstil. Det skrivs om MC-kriminalitet, MC-relaterad brottslighet och man braskar åstad med stora rubriker om något de kallar MC-döden. Granskar man dessa artiklar upptäcker man att det ytterst sällan har något med motorcyklister att göra. När det gäller det som media kallar MC-kriminalitet så har denna verksamhet sällan något med vare sig motorcyklar eller motorcyklister att göra. Kalla det organiserad brottslighet, kriminella nätverk eller något annat lämpligt.

Att köra upp löpsedlar med MC-kriminalitet är ett effektivt sätt att slå in kilar mellan landets motorcyklister och övriga medborgare. Visst många av oss vill "leka" rebeller och tycker att "the Biker lifestyle" är ball, men det innebär inte per automatik att man också blir farlig och ägnar sig åt brottslighet och annan kriminell verksamhet. Den som kan sin MC-historia vet att begreppet 1% Biker kommer från ett uttalande AMA (American Motorcycle Association ) gjorde efter det av Life magazine tillrättalagda repotaget kring det så kallade MC-upploppet i Hollister i Californien 1947. AMA svarade  på detta genom att publicera en artikel där de menade att 99% av motorcyklisterna sköter sig. Jag är helt övertygad om att detta uttalande fortfande gäller.

Det gör ju också att man blir minst sagt förvånad när man i tidningarna får läsa om MC-Döden. Oftast handlar den så kallade MC-döden om vettvillingar som utan mc-körkort ofta berusade eller påverkade utav andra droger och ibland utan hjälm eller annan skyddsutrustning fått för sig att nu jä..ar är det dags att testa att köra motorcykel. Detta framgår nästan aldrig i media. Folk som begår brott och råkar ha motorcykel eller berusade vettvillingar som kör ihjäl sig blir således mediabilden av hur motorcyklister är och beter sig. Denna bild som målas upp har väldigt lite med verkligheten att göra.

Tittar vi på den statistik som finns tillgänglig så ser vi en helt annan bild. Antalet mc-olyckor har de senaste 20 åren minskat trots att antalet registrerade motorcyklar ökat. I flera undersökningar visar det sig att trafikmoral, säkerhetsmedvetenhet och uppträdande i trafiken är bättre hos landets motorcyklister än övriga trafikantgrupper. Detta resultatet når vi trots att de berusade stollarna utan mc-kort som kör ihäl sig finns inräknade i statistiken. Nästa gång du läser en artikel som du tycker ger en skev bild eller är negativ för landets motorcyklister. Skicka ett mail till författaren och berätta att det inte stämmer. Vi är en bit över 300 000 motorcyklister i landet hjälps vi åt kan vi skapa en förändring. Det är inga andra än vi själva som kan ändra mediebilden av motorcyklisterna. Vi måste se om vårt eget hus ingen annan gör det åt oss. SMC gör ett bra jobb på detta område, landets mc-tidningar och många motorskribenter hjälper till. Det är bra men skall vi få det genomslag vi vill måste vi alla hjälpas åt. Nästa gång du läser något i lokaltidningen, kvällstidningarna eller de stora dagstidningarna som inte stämmer skicka ett mail till författaren och påtala felaktigheten. Det är vår störta möjlighet att skapa förändring.

måndag 30 juni 2014

Att få åka hoj där bussen kör!

Förra året avslog transportstyrelsen SMC:s begäran om att motorcyklisterna skulle få köra i bussfilerna. På många håll finns det redan undantag där man släpper fram taxibilar och cyklister i dessa filer.

Fram till hösten 2012 hade det varit fritt fram att köra motorcykel i bussfil men detta fick ett abrupt slut utan att det gick ut någon närmre information. Trafikverket lämnade aldrig ut förslaget till denna förändring på remiss utan tog beslutet på eget bevåg. SMC överklagade både till länstyrelsen och slutligen till Transportstyrelsen. SMC fick avslag i alla instanser vilket var konstigt. Detta då transportstyrelsen i sitt utslag konstaterade att "både framkomlighet och säkerhet ökar för motorcyklisterna om de tillåts att köra i bussfilen". Varken säkerhet eller framkomlighet ansågs vara själ nog för att ge SMC rätt och bifalla den överklagan som framställts.

Håll med om att det är ett märkligt påstående. Här talar Transportstyrelsen emot sin egen "nollvision" och sin "miljöpolecy" Om inte ökad trafiksäkerhet är en anledning att ta ett beslut som desstom inte på något vis skulle anstränga Trafikverkets eller någon annans budget, vilka argument finns då kvar. Det samma gäller ökad framkomlighet. Ökad framkomlighet ger minskade utsläpp av avgaser i stadsmiljö vilket går hand i hand med landets miljömål. Inte heller här ansågs det vara en tillräcklig anledning att bifalla SMC:s begäran. I denna röra begriper jag inte vilka argument som skulle kunna bita på Transportstyrelsen. Det som återstår är att se till att landets folkvalda tar Transportstyrelsen i örat och ställer krav på hur de skall ta sina beslut.

Kom ihåg att det är valår i år och det finns alla möjligheter att skapa förändring.SMC har under Almedalsveckan ställt frågor till landets politiska partier. Ingen av dessa säger sig ha något emot motorcyklar i bussfilerna. Några anser däremot att det är beslut som skall tas på lokal nivå. Jag hoppas innerligt att de som kommer att ha makten efter höstens val kommer att se till att driva igenom möjligheten att få köra motorcykel i bussfilerna. Vi minskar olycksriskerna, vi minskar trängseln, och vi bidrar till minskad mängd utsläpp. Skulle det sedan visa sig att det skulle innebära att det går både snabbare och lättare att ta sig fram på motorcykel än att köra bil framför allt i våra större städer skulle kanske fler ställa bilen till förmån för motorcykeln.  Då skulle miljövinsterna bli ännu större . Här kan du läsa mer om hur våra politiska partier ställer sig i denna fråga.  Fråga om MC i bussfil