lördag 6 juli 2013

Varför kuggas fler tjejer på körprovet

Det är en konstig värld vi lever i. I Sverige 2013 vill vi gärna tro att vi kommit långt när det gäller jämnlikhet och likabehandling. Då kan man fundera över vad det beror på att långt fler tjejer blir kuggade på uppkörningen än vad som gäller för killar.

Jag vägrar att tro att det skulle vara någon genetisk skillnad mellan kvinnor och män när det gäller förmågan att lära sig att hantera en motorcykel. De tjejer jag känner som åker hoj kör minst lika bra som killarna gör. Tittar man vidare så är det absolut fler män än kvinnor som har de vi kallar extrembeteende i trafiken. SMC publicerade i dagarna en artikel kring detta. SMC ställer sig också mycket frågande till varför det är såhär.


Dyker man djupare i statistiken visar det sig dessutom att de kvinnor som avlägger körprov för motorcykel har kört fler körlektioner på körskola och övningskört fler mil privat än vad männen gjort. Då blir det ännu mer förvånande att fler tjejer kuggas, i min tankevärld borde det vara precis tvärt om. Det borde ringa stora varningsklockor hos trafikverket och transportstyrelsen. Felet måste ligga i hur inspektörerna gör bedömningen på körprovet. Bedömningsgrunderna verkar vara felaktiga för jag vägrar att köpa påståendet att kvinnor skulle vara sämre motorcyklister eller ha svårare att lära sig än män. Vad jag tyckt mig märka är däremot att kvinliga motorcyklister i allmänhet har en mer deffensiv körstil än männen. Detta borde snarare bidra till ökad säkerhet och minskade olykor vilket inte verkar stämma överens med bedömningen man gör vid körproven.

Kör snyggt i det fina sommarvädret och behåll handskarna på!

fredag 5 juli 2013

LMD blev räddningen inför långturen

Idag var jag och hustrun ute hos Micke på LMD cycles i Vollsjö och gjorde service på våra hojar. Micke är en god vän som jag haft förmånen att känna i minst 30 år. Först som musiker och medmusikant. Idag som hojmek och mekanisk guru.
Min mekaniska guru i egen hög person

Att ha honom i vänkretsen är en bonus. Att både jag och hustrun åker Harley nu för tiden är mycket beroende på honom. Inte så att han på något vis dissar dom som åker andra märken. Han skruvar alla slags hojar. Men han är och förblir i grund och botten Harleyspecialist. Det Micke inte vet och kan om Harley är knappt värt att veta och det finns säkert dom som skulle kalla honom Harleynörd. Nästan varje gång man träffar honom berättar han de mesta fantastiska saker om teknik mekanik och specialtrick för att lösa allehanda problem. Han gillar att prata och delar gärna med sig av sina erfarenheter. Instruerar med bravur gör han också. Han är nämligen pedagog. Under terminstid jobbar han som Fordonslärare på Agnesfridsgymnasiet i Malmö.

LMD som hans firma heter driver han på kvällar och helger. Idén är lika självklar som genialisk. Han har öppet måndag till fredag 17-21 samt lördagar 10-14. Firman är öppen när hojåkarna är lediga vilket visat sig vara en bra idé. Firman har funnits sedan 1997 på ett par olika platser i Skåne. Först i Lövestad och sedan i Vallarum och sedan första december förra året mitt på Torget i Vollsjö. I verkstan är det fullt upp så det rullar på bra. Här på gården bakom butiken rullade jag och hustrun in tillsammans med min gode vän och kamrat Patrik. Det var servicedags för honom också.
Lotta byter olja i transen på sin Softail Springer

Det gick smidigt och bra att serva hojarna och det känns alltid bra att veta att hojen mår gott med fin olja i både motor, växellåda och trans när man skall ut på långtur. Att kunna låna in sig i en riktig verkstad där det finns mc-lyft och alla tänkbara verktyg och där det dessutom finns en mekanisk guru att fråga är en fantastisk tillgång. Micke kan man fråga om allt från vätskemängder till ringtryck och avstånd på elektroden på tändstiften. Allt hasplar han ur sig som ett rinnande vatten. Det känns dessutom bra att veta att det finns hjälp att få om något skulle strula. Jag är mycket glad att ha Micke som vän det är en fantastisk förmån. Har du vägarna förbi så titta in i hans affär och kolla runt i hans butik där finns det mesta från begagnade mc-prylar, gamla Harleydelar i orginalförpackning, nya tillbehör från Custom Crome och Küriakin. T-shirts, muggar, skjortor och mycket mycket mer.
En gammal Shovel chopper till salu bland alla andra prylar

Väl inne i affären bjuder dom på en kopp kaffe ifall du blir fikasugen. Passa gärna på att köpa något så blir dom ännu gladare för besöket och du hjälper du till att hålla inte bara LMD utan hela Vollsjö vid liv. Vollsjö har under många år varit en avfolkningsbyggd utan tro på framtiden. Sedan Micke flyttade LMD till gamla järnhandeln så har det börjat hända saker i byn. Det verkar som om framtidstron börjat spira. Jag och Lotta körde hem tidigare innan Patrik var klar med sin hoj. Både han och Micke gillar att prata och då kan det ta tid. Har dom inte pratat färdigt så pratar dom väl än.

Ha en underbar fredag och gasa lugnt.

torsdag 4 juli 2013

Biltur i hojåkningens tjänst.

I går var jag ute och for runt med min kompis Patrik. Han är medlem i Wind & Fire vilket är en Mc-klubb för Harley-åkande brandmän. Varje år arrangerar dom ett välgörenhetsrally där avkastningen går till något behjärtansvärt ändamål. I år hade Det fallit på Patriks lott att bestämma rallyts sträckning. Det enda som var klart var att starten skulle vara på Brandstation Centrum i Malmö och målgång skulle bli på Brandstationen i Landskrona.

Wind & Fire Mc för Harleyåkandebrandmän
                                                                       
Det är en sträcka på 5 mil om man kör motorvägen. Patrik ringde mig i helgen och undrade om jag hade några bra idéer när det gällde småvägar mellan Malmö och Landskrona. Jag gjorde upp en rutt i huvudet som jag tänkte skulle bli bra. Vi bestämdes att vi skulle ses i går kväll. Vid halv 9 på kvällen svängde Patrick förbi med sin Audi och vi körde ner till Brandstationen där starten skall vara. Nollade trippmätaren och sedan bar det av. Patrik körde och jag skrev noter till Roadmappen. 1 timma och 45 minuter senare var vi framme vid Brandstationen i Landskrona efter en sträcka på ca 8,5 mil.
Brandstationen i Landskrona

Jag känner mig nöjd med upplägget av turen. Det kommer bli ett rally på småvägar, över slätter och ängar genom skog över åsar ner i dalar. Jag hoppas att de som kommer att åka rallyt blir nöjda med turen, om inte vet ni vem ni skall skylla på. Patrik skulle skriva rent, hoppas han kan tyda mina kråkfötter. Rallyt ligger som ett event på Facebook för mer info gå dit. Förhoppningsvis blir det både karta och roadmap. Detta rally arrangeras för 16 året i rad. Start på Brandstation Centrum på Drottningatan i Malmö den 3:e augusti mellan klockan 11 och 12

Ha en fantastisk torsdag. I kväll skall Lotta och jag köra ut och serva våra hojar innan semestern men mer om detta i morgon.                                                                                                    

onsdag 3 juli 2013

Håll andningsvägarna fria

Om man skulle lika en motorcykel vid en kropp skulle motorn vara dess hjärta och bensinen vara dess blod. Då skulle bränslesystemet vara motorcykelns andningsorgan. Förgasaren skulle vara motorcykelns lunga. Här syresätter vi bensinen, motorcykelns blod. Denna fina beskrivning hittade jag i en liten handbok för hemmamekare som Allt om MC gav ut för en massa år sedan. En i mitt tycke tydlig och lättförståelig beskrivning av hur det funkar. Idag skall jag försöka förklara vad som händer i förgasaren när du vrider på gasrullen. Jag kommer inte att beskriva direktinsprutning eftersom den är elektroniskt styrd och inte mekaniskt som förgasarna. Lite förenklat kan man säga att det finns två typer av förgasare mekanisk eller vakuum förgasare även kallad CV förgasare. Har du en mekanisk förgasare är det gasvajern som lyfter trotteln när du vrider på gashandtaget. Du får ett väldigt direkt svar på ditt gaspådrag.
CV förgasare i genomskärning

På en CV förgasare lyfter gasvajern ett spjäll som som reglerar luftflödet i förgasaren. Trotteln lyfter med hjälp av vakuum som bildas  när luftgenomströmningen ökar. När luften passerat trotteln blandas luften med en finfördelad bränsledimma som sprayas ut genom munstycket. Innan den skickas vidare genom insugningsrör och ventiler för att slutligen komprimeras och explodera när tändstiftet blixtrar till. Mängden bränsle som släpps ut genom munstycket regleras av trottelnålen.
Ju större hål i munstycket ju mer bensin släpps igenom när trotteln lyfter nålen

Ju högre trottellyft ju mer bensin i luftblandningen. Det är därför din hoj går fortare när du vrider på gasen. Fungerar allt som det ska är det mycket sällan man behöver göra något åt förgasaren. Har man hittat en inställning som funkar finns det ingen anledning att gå in och börja byta munstycken och hålla på att ändra på bränsle luftblandning. Det räcker oftast att med jämna mellanrum göra rent eller byta ut sitt luftfilter.
Mikuni 45:a vanligt val när man trimmar japscustom

Det finns dock undantag. Ifall du ändrar till ett öppnare avgassystem eller monterar ett öppnare luftfilter. Då har du rubbar balansen i luft/bränsle blandningen och då är det inte säkert att motorn går så bra som den ska. Resultatet kan bli både att den får för fet eller för mager blandning. Blir bränsleblandningen för fet finns risk att motorn sotar igen. Dessutom kommer den och dra mer bensin än nödvändigt. Man vill ju inte bidra med mer skatt än vad man behöver. För mager blandning är inte heller bra. Vid för mager blandning går motorn varmare viket kan orsaka flera tråkigheter. Ventiler kan bränna. Stiften kan smälta och du kan få missfärgade grenrör och ljuddämpare. Det är med förgasare som med allt annat. Lagom är bäst.
Hur vet man hur förgasaren skall justeras? Fråga en rutinerad MC-mek han vet oftast vika munstycken man skall ha till en viss kombination av luftfilter och ljuddämpare. Vill man ha papper på att hojen är rätt justerad så är en körning i dynojetbänk rätt metod. Då kan mekanikern optimera hojen och till och med ta hänsyn till din körstil när förgasaren justeras.

Ha en fantastisk onsdag och kör med insidan.

tisdag 2 juli 2013

Antalet omkomna i trafiken oroar

Nu har olycksstatistiken för maj månad kommit. Det var inte alls någon rolig läsning. Under maj månad omkom 9 motorcyklister i Sverige. Av statistiken kan man utläsa att 6 stycken fick sätta livet till i singelolyckor och 2 stycken dog i mötesolyckor. Detta är sorgliga siffror. Speciellt de 6 personer som avlidit i singelolyckor. Det är så fruktansvärt onödigt i denna kolumnen borde det stå en nolla. Tyvärr framgår det inte av transportstyrelsens rapport hur många av de som dog i singelolyckor som var berusade eller påverkade av narkotika.

Dessa brukar vara överrepresenterade och utgöra minst 60%. Ifall vi leker med tanken att 4 av de som omkommit i singelolyckor under maj var berusade eller påverkade, så är det en alldeles för stor grupp. När spriten går in går vettet ut brukar man säga. Jag tycker ändå inte att det är någon ursäkt. Jag är inte nykterist utan tar mig gärna ett glas. Däremot så skulle jag aldrig komma på tanken att köra bil eller mc onykter. Jag blir definitivt inte mer sugen på att köra ju fullare jag blir. Man undrar vad det är som gör att några ljushuvuden kommer på idén att "om man skulle testa att ut och köra motorcykel nu när man är lite lagom packad" Ett sådant beteende finns inte i min värld.

Jag begriper inte hur dom tänker och jag har ingen som helst förståelse för deras beteende. Man kan ju också undra över varför ingen i deras omgivning reagerat. Någon borde reagerat och sagt stopp och om så behövs brottat ner idioten och tagit hans nycklar. Jag har varit med och gjort det vid ett tillfälle och även om det var jobbigt just då så var det bättre att ge honom en smäll på käften och ta hans bilnycklar istället för att han av sig ut i trafiken och dödade sig själv eller någon annan. Att i berusat tillstånd ge sig ut och köra i trafiken är som att skjuta in i en folkmassa utan att sikta och hoppas man inte träffar någon som en kompis så fyndigt uttryckte det. Övriga singelolycklor beror till 99% på att man hållit högre fart än vad man kan hantera. Man har det SMC brukar kalla ett riskbeteende. 9 personer har fått sätta livet till helt i onödan.

Genom att tänka efter före hade de kunnat finnas kvar hos familj, släkt och vänner. På grund av felaktiga val har de istället lämnat sina närmaste med sorg saknad och kanske till och med ilska och besvikelse. All denna sorg och plåga dessa berusade självmordspiloter lämnat till sina anhöriga är inget de kommer över, det är något de måste lära sig att leva med. Snälla motorcyklist, biker, hojåkare eller vad du kallar dig. Gör din familj en välgärning låt hojen stå när du inte är nykter.

Ring en taxi istället den har ett billigare pris än döden även om dom kör på högsta taxan. Saknar du mc-kort? Då skall du inte köra hoj över huvud taget vare sig du är nykter eller berusad, glöm inte det. Är du den som gillar fart och tycker att livet börjar först vid 200km/h. Gå en kurs i bankörning, gå med i en motorklubb och kör säkert. Testa inte ute i den vanliga trafiken då blir du en fara både för dig själv och dina medtrafikanter. Tänk efter före så slipper vi att kommande statistik fortsätter att bli lika tråkig läsning som denna. Som trafikant ansvarar du inte bara för dig själv utan även för dina medtrafikanters säkerhet. Det är tillsammans vi skapar de vi kallar en god trafikmiljö

Kör aldrig fortare än vad din skyddsängel kan flyga.

måndag 1 juli 2013

Smuts efter skjuts

När man skjutsar folk som inte är vana att åka hoj händer det ibland att det kommer smet och kladd på ställen man inte vill ha det. Sakta i backarna låt inte tanken skena iväg nu. Jag pratar om sko och klädrester på ljuddämpare och avgasrör. Det är så lätt hänt när man inte tänker på att en ljuddämpare blir så varm att den kan smälta en skoklack eller ett allvädersställ. Så när man har sagt hejdå till "spättan" och så står man där med en svart fastbränd fläck på kromade ljuddämparen, vad gör man då?

Skrapa bort det fastbrända är ju knappast något alternativ, då lär det bli repigt. Autosol eller rubbing skulle funka men risken är stor att man polerar igenom kromet och får en gul fläck mitt i kromet, när mässingen börjar titta igenom. Man skulle kanske kunna ta en varmluftpistol smälta fläcken igen och torka bort med trassel, eller värma tills den förkolnar helt och ramlar loss som svart damm. Det har jag aldrig testat men teoretiskt borde det vara möjligt. Vet dock inte hur bra kromet skulle må av att bli uppvärmt utifrån det finns kanske risk för att det blir missfärgat. Det finns ett annat sätt som dessutom är ganska enkelt. Jag har skrivit om detta dundermedel innan och det heter ugnsrent.

Ugnsrent är oftast baserat på saltsyra, det är framtaget för att lösa hårt fastbränd smuts från emalj och krom. Spraya på gå ut i det vackra vädret, ta en kopp kaffe eller drick en pilsner. Sedan går du in och torkar rent med trassel eller en trasa. Skulle allt inte lossna är det bara att upprepa proceduren. Trägen viner och har du tur hinner du få i dig ett par pilsner innan fläcken är borta.

Kom ihåg en sak bara. Drack du nu några pilsner när fläcken togs bort? Vänta i så fall med att köra tills du är nykter. Alkohol och hojåkning är en oerhört dålig kombination

Gasa lugnt

söndag 30 juni 2013

Fransar till vilken nytta?

Inte alla men en och annan hojåkare har fransar på jackan. Tittar man på packväskor så är det lite vanligare ändå. På handtag och broms och kopplingsgrepp är det vanligare.

Är det bara ett fint pynt eller fyller det någon funktion? Själv har jag fransar på handtag och broms och kopplingsgreppen. Min fru har massor med fransar på sadel och packväskor. Om det är snyggt eller inte ligger väl i betraktarens ögon.

Det har däremot en praktisk funktion. Detta fattade redan de nordamerikanska indianerna för flera 100 år sedan. Skinn och väta är inte världens bästa kombination. Även om man smörjer jackor och väskor med läderfett så blir dom blöta i ett ösregn. När fransarna sedan fladdrar i fartvinden torkar dom, den torra fransen suger då ny vätska från det blöta skinnet och på så vis torkar lädret snabbare. En smart lösning från tiden då indianerna gick klädda i skinn.

Fransjackor ser man för övrigt också på gamla grånade fotografier av pälsjägare. Dom härmade indianerna av rent praktiska själ. Antar att de flesta idag har fransar för att dom vill att det skall se tufft ut. Skulle någon å andra sidan ifrågasätta dina fransar så har du nu ett argument som är nästan vattentätt.
Jag uppmanar ändå till försiktighet det kan bli för mycket av det goda


Ha en fantastisk söndag och kör försiktigt.