lördag 11 maj 2013

Fråga den som kan och vet


Jag gillar att lära mig saker. Det är inte så att jag har kontrollbehov och jämt skall vara med att styra och ställa. Jag gillar helt enkelt att försöka förstå hur saker och ting hänger ihop och fungerar. En del sätter ära i att fundera och komma på saker själv. Jag tycker inte att det finns någon anledning att försöka uppfinna hjulet en gång till. En sak livet har lärt mig är att snabbaste vägen till kunskap är att fråga den som kan. Jag har några stycken i min vänkrets som jag betraktar som mina mekaniska gurus. Vänner som har ett mekaniskt kunnande och erfarenhet som vida överskrider min kunskapsnivå. Det är till dom jag hör av mig när jag stöter på patrull eller stött på ett problem med hojen som jag inte själv kan lösa. Att känna den sortens personer är en oerhörd tillgång. Dels sparar det ganska många kronor som man annars hade behövt lägga på verkstadsbesök. Sedan är det också ett sätt att förkovra sig själv och utvidga sitt eget kunnande. Har man tur förstår dessa människor som äger särintressen och specialkunskaper att utmana sin omgivning. Detta av ren medmänsklighet och vilja av att dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper. 

När min fru köpt sin Harley åkte vi ut och hälsade på min gamle gode vän Micke Palm som driver LMD Motorcycles i Vollsjö. När Lotta pratat men honom sa hon. Bra nu kan jag lämna min hoj till dig så du kan serva den. Micke tittade förvånat på henne och sa. Aldrig i livet jag tänker inte röra den hojen. Innan Lotta hunnit plocka upp sin tappade haka från verkstadsgolvet sa han. Du kan göra det själv, kom hit är och låna en lyft så kan jag tala om hur du skall göra men jobbet kan du göra själv. 

Lotta växte minst en decimeter efter att ha gjort service på sin egen hoj. Vid detta första servicetillfälle gjorde Micke något som fick mig att tappa hakan. Han sa till Lotta. Innan du börjar skall jag bara kolla om avtappningen till växellådan sitter på sidan eller undersidan. Nu skall han kolla på växellådan tänkte jag. Istället går Micke fram och tittar på ramnumret sedan säger han. Den sitter på sidan. Nördigt? Absolut men visst är det helt fantastiskt med folk som har specialkompetenser. När dessa kunniga och kompetenta personer för övrigt vill dela med sig av sina erfarenheter och specialkunskaper underlättar det inlärningen för alla inblandade. Det är aldrig för sent att lära sig något nytt och lättaste vägen till kunskap är som sagt att lyssna på den som kan och vet.

Gasa lugnt i vårsolen

fredag 10 maj 2013

Motorvägsfilosofi


Det går bra att tänka och fundera när man kör bil också. Igår tillbringade jag 5 timmar i bilen och förbannade att jag inte satt på motorcykeln istället. Jag och min älskade hustru var på väg upp till vårt sommarställe för att öppna upp det för säsongen. Då är det alltid en massa saker man skall ha med sig. Motorcyklarnas packmöjligheter är långt ifrån tillräckligt för de saker som varit hemma i Limhamn och vänt under vintern. Vädret var fint hela vägen och det kändes lite trumpet att ha bytt Harleyn mot en V70.

Jag tittade suktande och längtande varenda gång jag mötte en motorcykel. När vi stannade till efter halva vägen för att ta en kopp kaffe funderade jag över varför det var så lite hojar ute. Det var säkert inte alls lite hojar ute igår det var jag som gjorde ett tankefel. De flesta av oss som gillar att köra motorcykel undviker ju gärna motorväg. I min värld är motorväg den tråkigaste vägen att köra motorcykel på, även om det är där man får köra fortast. Jag tycker att det är så att motorväg är den vägtyp som ger sämst fartkänsla hastigheten till trots. Motorväg är praktiskt och bra för att transportera sig på men någon stor upplevelse är det sällan. Det finns dock några motorvägsbitar som är mycket vackra att åka på till exempel E4:an längs Vättern. Kör jag hoj till sommarstugan blir det aldrig motorvägen. Då snirklar jag mig upp på småvägar genom Småland och Östergötland. 

Jag tar vägfärjan över Slätbaken vid Stegeborg och sedan över Vikbolandet för att ta vägfärjan över Bråviken. Det är kvalitetsväg för en motorcyklist. Väl inne i Nyköping såg och hörde man att det varit fler hojar ute än vad som synts på motorvägen. Att köra in med Volvon i stan och höra lite V-twin muller och radfyresurr kändes både trevligt och välkomnande. 

I går kväll kollade jag en stund på facebook och kunde konstatera att många av mina motorcykelvänner fått en hel del kvalitetstid på sina järnhästar. Härligt att kompisarna fått komma ut och åka även om det lämnade en lätt förnimmelse av avundsjuka hos mig. Var sak har dock sin tid jag fick kvalitetstid i stugan som plåster på såret.
Ha en fantastisk fredag. Skall du ut och köra hoj, så kör inte snabbare än vad din Skyddsängel kan flyga.

onsdag 8 maj 2013

En gammal tradition

För mig har alltid Kristihimmelsfärdsdagen varit intimt förknippad med motocross. Detta beroende på att jag är född och uppväxt i Varberg. Varbergs MK har sedan urminnes tider eller i alla fall sedan 1952 då Annebergsbanan invigdes arrangerat motocrosstävlingar på just Kristihimmelsfärdsdagen.Jag tro att jag var 3 eller 4 år första gången farsan tog med mig dit. Jag minns inte så mycket av själva tävlingen mer än att färgglade motorcyklar åkte förbi innanför nätstaketet.

Jag minns ljudet och lukten från metanol och ricinolja. Sedan dess har jag tillbringat många kristiflygare på Annebergsbanan tills jag flyttade från Varberg i början av 80 talet. Det har sedan dess har jag besökt en del crossbanor Sturup och Svampabanan bland annat. Det är trevligt och spännande på alla sätt och vis men det är Annebergsbanan som ligger närmast hjärtat. Jag har hört att grannarna klagat över motorljudet. Detta trots att de fick köpa sina tomter extra billigt just med tanke på crossbanan. Ett i mina ögon småaktigt beteende. Hjälp till att bevara sveriges motocrossbanor det är en fin gammal sport där Sverige under årens lopp producerat en stor mängd världsstjärnor. Bill Nilsson. Sten " Storken" Lundin. Ove Lundell. Håkan Carlqvist, Jörgen Nilsson och många många fler. Bor du i närheten av Varberg passa på att åka till Annebergsbanan idag  Där åker man Veteran RM både solo och med sidovagn

Kolla in Annebergsbanan

Miljötänk för motorcyklister

Som motorcyklist får man ta en del skit från miljövännerna som ondgör sig över hobbyfordon i allmänhet. Jag kan till viss del förstå deras argument även om jag är övertygad om att det finns större miljövinster att hämta hem på andra ställen än just hos motorcyklister. Det var inte detta jag skulle skriva om idag utan istället vända på saken och visa på lite miljöargument som talar för motorcykelåkning. Ni som har följt min blogg ett tag har säkert märkt att jag gillar statistik och jämförelser och det är precis vad det skall handla om idag.

Vi har i Sverige ca 300 000 registrerade motorcyklar. Om vi leker med tanken att 200 000 av dessa motorcyklister äger vars en bil. Om vi antar att dessa 200 000 personer kör 2 mil fram och tillbaks till jobbet varje dag och att bilarna tar 1 liter bensin/mil i snitt Förbrukar dessa fordon på en dag 400 000 liter bensin. Om dessa personer ställde bilen och körde motorcykel till jobbet en dag och man räknar med att motorcykeln i snitt drar 0,5 liter/mil. Då skulle motorcyklarna förbruka 200 000 liter bensin. En besparing på 50%. Tittar vi på mängden utsläppt koldioxid skulle denna minska med 472 ton då 1 liter bensin efter förbränning ger 2.36 kg koldioxid. Ifall vi då tänker vidare och antar att dessa 200 000 motorcyklister körde hoj till jobbet 10 dagar / år istället för att ta bilen. Så skulle koldioxidutsläppen minska med 4 720 ton. Den totala bensinförbrukningen skulle minska med 2 miljoner liter. vilket skulle medföra en sammanlagd besparing  för dessa motorcyklister med 28 miljoner kronor om vi räknar på ett bensinpris på 14 kronor litern. Gör en insats för miljön och ta hojen till jobbet 10 dagar om året det tjänar vi alla på, utom möjligen staten som förlorar 16,8 miljoner i skatteintäkter.

I USA har man under flera år drivit en kampanj som kallats "Ride to work" som är en kampanjdag som infaller den tredje onsdagen i Juli. Kanske lite oturligt för oss då många har semester denna tid.

Så nu har du fått flera bra miljöargument för att åka motorcykel. Nu är det bara att rulla ut den ur garaget och åka till jobbet med gott samvete.För övrigt är det roligare att köra motorcykel än bil så turen till jobbet blir trevligare på två än fyra hjul. Håll med visst är det en extra bonus att få ha så kul och samtidigt bidra till att spara på miljön. Ha en underbar onsdag och kör snyggt.

tisdag 7 maj 2013

Hojkulturen lika trendkänslig som allt annat

Inget är var det har varit allt är föränderligt. Det gäller motorcyklar och motorcyklister precis som allt annat i samhället. Visst finns det värdekonservatism här också och visst är vi många som vurmar för gamla saker men allt förändras. Det som ansågs tufft och modernt för 20 år sedan upplevs ofta idag som hjälplöst föråldrat.

Jo jag vet att det finns många som vurmar för veteranhojar och gamla chopperbyggstilar men det finns trender även här. Ena året skall veteranerna vara "överrenoverade" och se bättre ut än vad de gjorde när de lämnade fabriken. Nästa år skall dom vara i "patinerat" orginalskick.

Ställ en ny  "Frisco chopper" eller en "Bobber" bredvid en som har 40 år på nacken så ser man skillnad även om skicket skulle vara det samma. Allt förändras och hela tiden skaffar vi oss nya referensramar.

Sedan kan man ju fundera över hur gamla hojarna skall bli innan GPZ Kawor och Suzuki GS från 80 talet blir samlarobjekt.

Som sagt allt förändras även vi själva även om vi inte alltid har lust att erkänna detta. Ha en underbar tisdag och njut av vårsolen.

måndag 6 maj 2013

Plötsligt blev det måndag igen

Ibland kan jag förbanna att dygnet bara har 24 timmar. Särskilt en helg som denna. Solen har skinit från klarblå himmel och temperaturen har tangerat 20 graders strecket. Detta till trots så har det inte blivit en meter hojåkning. Jag har varit inomhus nästan hela helgen. Jag har varit instängd i en studio och spelat in med mitt Blues Band. Utanför kunde man höra en och annan hoj och V8 bil mullra förbi. Det gjorde lite ont i själen men det är kanske de det skall göra när man skall leverera som blues gitarrist och sångare.


Studion låg  i Malmös utkant i närheten av rangerbangården. Från studiofönstret kunde man se hur godstågen rullade förbi. Det kändes på något sätt genuint och passande till musiken vi spelar. Inspelningarna har gått bra så nu väntar vi bara på att låtarna skall mixas och mastras innan vi kan börja skicka ut skivor till arrangörer, hojklubbar  musikfestivaler och bokningsbolag som skulle kunna vara intresserade av att boka in en spelning med oss.

Många av mina lokala hojpolare har däremot varit ute och kört igår arrangerade HOG Malmoe sitt årligen återkommande välgörenhetsrally. Årets deltagarantal var 251 personer som samlade ihop 51 516kr som i år donerades till Barndiabetesfondens Lokalförening i Skåne.

Bra gjort av er som ställde upp för ett behjärtansvärt ändamål En eloge till HOG Malmoe Chapter som varje år kör detta välgörenhetsrally. Det brukar oftast vara mycket välordnat och trevligt. Är du sugen på att komma ut och åka så håll koll i SMC boken där finns de flesta av landets rallyn inskrivna.,

Ha en underbar måndag. Snart är det helg igen.

söndag 5 maj 2013

Mediabilden haltar

Varför har det blivit så att den bild som målas upp i media om motorcyklister och motorcyklar så dåligt stämmer med verkligheten? Jag har en viss förståelse att nyheter skall bidra till att sälja lösnummer. Men varför uppmärksammas bara de dåliga delarna av hoj och hojåkning. Det handlar oftast om extrembeteende, dåligt uppförande i trafiken eller kriminalitet.

Jag påstår inte att detta skulle vara osant men den bild som förmedlas till "Svensson" är bara ett litet hörn av hojåkarkollektivets verklighet. Det finns dock en liten ljuspunkt och det är att tidningarna faktiskt börjat skriva om den förbättrade olycksstatistiken. Sedan är det kanske så att TV och tidningar inte gör några sensationer eller scoop genom att skriva om allt det som är bra och fungerar. Vi är i runda slängar 200 000 aktiva motorcyklister i landet. Statistik visar att de allra flesta har hög säkerhetsmedvetenhet, följer trafikreglerna, håller hastighetsbegränsningarna och håller sig i övrigt inom lagens råmärke.

Mediebilden haltar således i jämförelse med verkligheten. Det är sällan man ser kopplingar mellan andra fritidsintressen och dåligt beteende. Vi läser sällan rubriker typ. Golfkriminaliteten ökar eller Medlemmar i Tennisklubb granskade för skattebrott eller Landets innebandyspelare är notoriska fortkörare.  Detta trots att ett tvärsnitt av de som ägnar sig åt dessa sporter antagligen skulle se lika dant ut som det bland hojåkarna. Man undrar ju varför denna koppling då alltid skall göras till motorcyklister men mer sällan till de grupper i samhället som har andra fritidsintressen  Ha en underbar söndag och ta det försiktigt ute på vägarna. Kom ihåg att bilar är hårda och Bikers är mjuka.

Kör med insidan