fredag 10 maj 2013

Motorvägsfilosofi


Det går bra att tänka och fundera när man kör bil också. Igår tillbringade jag 5 timmar i bilen och förbannade att jag inte satt på motorcykeln istället. Jag och min älskade hustru var på väg upp till vårt sommarställe för att öppna upp det för säsongen. Då är det alltid en massa saker man skall ha med sig. Motorcyklarnas packmöjligheter är långt ifrån tillräckligt för de saker som varit hemma i Limhamn och vänt under vintern. Vädret var fint hela vägen och det kändes lite trumpet att ha bytt Harleyn mot en V70.

Jag tittade suktande och längtande varenda gång jag mötte en motorcykel. När vi stannade till efter halva vägen för att ta en kopp kaffe funderade jag över varför det var så lite hojar ute. Det var säkert inte alls lite hojar ute igår det var jag som gjorde ett tankefel. De flesta av oss som gillar att köra motorcykel undviker ju gärna motorväg. I min värld är motorväg den tråkigaste vägen att köra motorcykel på, även om det är där man får köra fortast. Jag tycker att det är så att motorväg är den vägtyp som ger sämst fartkänsla hastigheten till trots. Motorväg är praktiskt och bra för att transportera sig på men någon stor upplevelse är det sällan. Det finns dock några motorvägsbitar som är mycket vackra att åka på till exempel E4:an längs Vättern. Kör jag hoj till sommarstugan blir det aldrig motorvägen. Då snirklar jag mig upp på småvägar genom Småland och Östergötland. 

Jag tar vägfärjan över Slätbaken vid Stegeborg och sedan över Vikbolandet för att ta vägfärjan över Bråviken. Det är kvalitetsväg för en motorcyklist. Väl inne i Nyköping såg och hörde man att det varit fler hojar ute än vad som synts på motorvägen. Att köra in med Volvon i stan och höra lite V-twin muller och radfyresurr kändes både trevligt och välkomnande. 

I går kväll kollade jag en stund på facebook och kunde konstatera att många av mina motorcykelvänner fått en hel del kvalitetstid på sina järnhästar. Härligt att kompisarna fått komma ut och åka även om det lämnade en lätt förnimmelse av avundsjuka hos mig. Var sak har dock sin tid jag fick kvalitetstid i stugan som plåster på såret.
Ha en fantastisk fredag. Skall du ut och köra hoj, så kör inte snabbare än vad din Skyddsängel kan flyga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar