lördag 11 maj 2013

Fråga den som kan och vet


Jag gillar att lära mig saker. Det är inte så att jag har kontrollbehov och jämt skall vara med att styra och ställa. Jag gillar helt enkelt att försöka förstå hur saker och ting hänger ihop och fungerar. En del sätter ära i att fundera och komma på saker själv. Jag tycker inte att det finns någon anledning att försöka uppfinna hjulet en gång till. En sak livet har lärt mig är att snabbaste vägen till kunskap är att fråga den som kan. Jag har några stycken i min vänkrets som jag betraktar som mina mekaniska gurus. Vänner som har ett mekaniskt kunnande och erfarenhet som vida överskrider min kunskapsnivå. Det är till dom jag hör av mig när jag stöter på patrull eller stött på ett problem med hojen som jag inte själv kan lösa. Att känna den sortens personer är en oerhörd tillgång. Dels sparar det ganska många kronor som man annars hade behövt lägga på verkstadsbesök. Sedan är det också ett sätt att förkovra sig själv och utvidga sitt eget kunnande. Har man tur förstår dessa människor som äger särintressen och specialkunskaper att utmana sin omgivning. Detta av ren medmänsklighet och vilja av att dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper. 

När min fru köpt sin Harley åkte vi ut och hälsade på min gamle gode vän Micke Palm som driver LMD Motorcycles i Vollsjö. När Lotta pratat men honom sa hon. Bra nu kan jag lämna min hoj till dig så du kan serva den. Micke tittade förvånat på henne och sa. Aldrig i livet jag tänker inte röra den hojen. Innan Lotta hunnit plocka upp sin tappade haka från verkstadsgolvet sa han. Du kan göra det själv, kom hit är och låna en lyft så kan jag tala om hur du skall göra men jobbet kan du göra själv. 

Lotta växte minst en decimeter efter att ha gjort service på sin egen hoj. Vid detta första servicetillfälle gjorde Micke något som fick mig att tappa hakan. Han sa till Lotta. Innan du börjar skall jag bara kolla om avtappningen till växellådan sitter på sidan eller undersidan. Nu skall han kolla på växellådan tänkte jag. Istället går Micke fram och tittar på ramnumret sedan säger han. Den sitter på sidan. Nördigt? Absolut men visst är det helt fantastiskt med folk som har specialkompetenser. När dessa kunniga och kompetenta personer för övrigt vill dela med sig av sina erfarenheter och specialkunskaper underlättar det inlärningen för alla inblandade. Det är aldrig för sent att lära sig något nytt och lättaste vägen till kunskap är som sagt att lyssna på den som kan och vet.

Gasa lugnt i vårsolen

1 kommentar: