fredag 1 mars 2013

Snack om lack.

När jag gick på högstadiet - det var mellan Krita och Jura perioden, strax innan dinosaurierna dog ut. Då fanns en tidning som hette Colorod. På 70-talet var det den enda svenska tidningen där man kunde läsa om chopperbyggen och custombilar. Det var här jag första gången kom i kontakt med motivlack och custompaint.

Det var antagligen Colorods förtjänst att jag lärde mig gilla flake, candylack och flames. Det går trender i allt och det som var coolt 1975 skulle antagligen anses vara sjukt föråldrat och omodernt i dag. Sedan är det väl med motivlack precis som med så mycket annat, det är upp till betraktaren vad som är snyggt eller inte. Det jag skulle kunna tänka mig att måla på min moppe, skulle antagligen någon annan tycka va patetiskt och fult. Det är som man säger i Göteborg. -Smaken e som röven - klöven. Trenderna kommer och går. Ena året är det vikingamotiv, nästa år är det Von Dutch´s flygande ögon medan det nästa säsong blir poppis med flake-lack i Friscochopperstyle.


Som jag tidigare skrev tycker alla inte likadant. Det gamla talessättet "av barn får man höra sanningen" stämmer. Det har jag bevis på. När min dotter gick i 8:e klass skulle hon ha Prao plats. Min kompis Micke jobbade då på customverkstan på MC huset. Hos honom PRAOade dottern. In på verkstan kommer en motivlackad HD. På tanken är det målat en lättklädd pinuppa som utmanande fläker ut sin lekamen. Vad tycker du om den där? undrar ägaren och tittar uppfodrande på min dotter.

Denna lilla hårt blonderade 15-åring med attityd tuff som en AGA-spis, studerar motorcykeln och säger sedan. -Gillar man att ha något på tanken som ser ut som en Polsk hora så är det säkert jättesnyggt. Alla i verkstan, förutom ägaren till hojen, fick bita sig i läppen eller gå ut en stund. Smaken är som sagt olika.

En Svensk Världsmästare

Idag handlar bloggen om Ove Lundell. Varbergs okrönte motocross kung. Ove Vilmer Lundell föddes 1930 i Möklinta i Västmanland. Han började sin karriär som 15 åring. Då som "dödsryttare" på motorcirkus tillsammans med sin far Under artistnamnet Ove Vilmer. Ove började träna som dödsryttare med trampcykel vilket enligt honom var betydligt svårare än att köra på pappas gamla Indian. Som 25åring flyttade han till Varberg och blev fabriksförare för Monark.
Ove Lundell in action på Knutstorp 1958

Han blev Svensk mästare i motocross tre gånger 1955, 1958 och 1960. Han blev blev lagvärldsmästare för Sverige 1958, 1960 och 1962. År 1955 blev han tilldelad Stora Grabbars märke av SVEMO Svenska motorcykel förbundet. Ove hade också stora framgångar i Enduro, trail och TT. Som fabriksförare på Monark var han mycket uppskattad och man tog även tillvara hans tekniska kunnande. Hans maskiner var oftast bestyckade med Hedlund motorer. Tittar man noga kan man se likheterna med Oves 50-tals maskin och Monark ISDT 125 som kom på 70 talet och hade många cross och enduroframgångar.
Monark ISDT med 125 cc Sachs motor

Ove var Monark trogen under hela sitt yrkesverksamma liv. 1984 gjorde Ove comeback och började tävla i veterancross. Sin vana trogen vann han många priser både nationellt och internationellt.

Det finns idag tävlingar i Holland som heter Ove Lundell Memorial och Ove Lundell Trophy som vittnar om hans storhet. Tyvärr avled Ove Lundell i cancer 2001. Hojen på bilden ovan ägs idag av hans son Michel.

torsdag 28 februari 2013

Kan man polera en hjälm?

Svaret på den frågan är både ja och nej. En plasthjälm (polycarbonat) skulle jag personligen inte testa att polera och vaxa. Där skulle jag nöja mig med vatten diskmedel och en supertrasa. Skulle du ha något som sitter hårt fast på den så använd en så kallad "flugsvamp"  Visiret går däremot bra att polera. På glasfiberjälmar är det dock fritt fram. Här gör du på samma vis som när du skall polera hojen Det finns dock ett undantag. Det är om du har en matt hjälm då får du nöja dig med att tvätta av den annars sabbar du den matta ytan.




Börja med att tvätta rent hjälmen med vatten och diskmedel. Demontera visiret om du har ett sådant. Är inredningen löstagbar så passa på att plocka ut den och tvätta.  Har hjälmen gummikanter så täck dessa med maskeringstape. Vax kan vara svårt att få bort från gummidetaljer. Nu är det dags för antingen polish eller flytande rubbing. Rubbing använder du ifall du behöver trolla bort några grövre repor. Använd polerduk eller en microfiberduk  Har du tillgång till en polermaskin modell mindre så går det säkert bra att använda den. Var försiktig med rubbingen så att du inte polerar igenom lacken När hjälmen är "rubbad" eller ifall du använt polish för rengöring så är det nu dags att vaxa. Lägg på flera tunna lager och polera mellan varje lager. Polerduk funkar bäst.


Nu har du visiret kvar. Mindre repor i plasten kan poleras bort med flytande rubbing eller autosol. Det finns också specialpolermedel på till exempel Kjell & Co som är avsett för displayen på mobiltelefoner men funkar bra även för mc-visir. Avsluta med att vaxa visiret. Funkar kalasbra när man kör i regn då räcker det med att vrida huvudet lite åt sidan så flyger vattendropparna av med fartvinden


onsdag 27 februari 2013

Harry "Professorn" Lundberger

Professorn håller hov
Idag handlar bloggen om en legendar och ett riktigt orginal inom svensk MC-sport. Harry "Professorn" Lundberger såg dagens ljus i Spånga 1918 och lämnade jordelivet i Tensta 2005. Har du någon gång varit på historisk racing, veteran marknad eller på ett möte med Motorcykelhistoriska klubben MCHK i Stockholm så har du säkert mött denna man. Alltid klädd i likadana kläder keps, skjorta, hängslebyxor och Graningekängor. Till denna rigg bars oftast även regnrock.

Professorn började tidigt sin tävlingskarriär och hade under sin aktiva period stora framgångar i flera discipliner. Isracing. Jordbanelopp Speedway, Backtävlingar och TT. Hedemora TT och Tävlingarna på Isle of man få väl betraktas som höjdpunkterna i hans karriär. Han kunde länge ses på sin egenbyggda maskin som i grund och botten var en Eiber men enligt Professorn själv bestod den av delar från 23 olika märken. Hojen byggdes om med jämna mellanrum för att passa till olika typer av lopp. Ena dagen var den en backracer och nästa månad anpassad för jordbanelopp.
Professorn gasar loss på sin Eiber för dagen klädd i gummistövlar och kavaj
Namnet Professorn var inte av akademisk natur utan detta förärades honom för gedigen utbildning i LHS (livets hårda skola) Det inte Harry visste om veteranhojar var inte värt att veta. Han var en självskriven auktoritet på området. Det påstods att han hade fotografiskt minne. Han kunde påpeka brister och felaktigheter vad gällde minsta lilla skruv. Dessa kunskaper tog man väl om hand då Professorn under flera år fick agera besiktningsman vid Historsk racing tävlingarna på Isle of Man. Han hade även goda kunskaper om trimning och om bränsleblandningar. Förutom motorcyklar var han också Jazz konnässör med Louis Armstrong som stora idolen. På äldre dar ställde han undan Eibern till förmån för en moped med rejält tilltagen packlåda. Eibern, HPD:n eller "20 frågor" som Professorn kallade den finns idag att beskåda på Lennart Magnusson Motorcykelmuseum.i Falköping


 Professorns packlåda med vidhängade moped
Gillar du min blogg och vill få inläggen i ditt nyhetsflöde på facebook
gå in och klicka på min facebooksida
I Huvudet på Hojåkaren


tisdag 26 februari 2013

Tvätta hojen riktigt ren

Nu när premiärturen närmar sig är det snart dags att lägga grunden för att hojen skall bli lättskött i sommar. Ett bra grundjobb gör att hojen blir lätt att hålla ren hela säsongen.

Börja med en okulär besiktning av maskinen, eller som det heter på begriplig svenska. Titta på hojen. Har du mycket asfalt och oljefläckar kan du börja med att spraya dessa med oljespray typ WD 40, 5/56 eller liknande. När du löst dessa fläckar torka rent med trasa eller trassel.

Sedan tar du fram kallavfettning och sprayar nav fälgar och sving. Låt det hela verka en stund sedan tar du en diskborste eller en lite styvare pensel och gnuggar runt medlet. Har du kedja kan du också passa på att skrubba rent den. Bra verktyg till kedjerengöring är en nagelborste. Sedan är det dags att spola av med högtryckstvätten. Var inte rädd för att använda högtryckstvätt men undvik att spola nära lager och skarvar.

Tryckspruta är bra när man skall lägga på avfettning
Nu är det dags för microavfettning. Spraya hela hojen börja nerifrån och upp för att undvika att du får "rinn" på krom och lack. Låt avfettningen sitta på några minuter för att lösa smuts och fett. Sedan spolar du av med högtryckstvätten.

Nu är det dags att ta fram en hink med varmt vatten. Bil/Mc schampo en ny svamp och en "flugsvamp" Använd inte diskmedel ifall du inte har avsikten att vaxa hojen. Diskmedel löser vaxet på lacken. Men om man använder "supertvätt" då blir ju hojen vaxad samtidigt som den blir ren eller? Tänk om det vore så bra. Man tror ju nästan att det är så, när man använt medlet. Hojen ser blank ut och vattnet pärlar sig. Anledningen till denna illusion heter högaromatisk lacknafta som är en av beståndsdelarna i supertvätt. Löser smuts bra och ser snyggt ut för stunden men ger inget långvarigt lackskydd.

Häll schampo i hinken. Doppa svampen ofta du skall använda rikligt med vatten. Inget rengöringsmedel kan ersätta mycket vatten. Precis som med microavfettningen så jobba nerifrån och upp.  På gaffelben, backspeglar, lampa, mm sitter antagligen rester av det som förra sommaren var insekter. Gnugga bort likdelarna med flugsvampen. När du gått över hela hojen med svamp och schampo så spola av den en sista gång. Torka sedan hojen med sämskskinn. Om du först doppar sämskskinnet i varmt vatten och vrider ur det så blir det mjukt och suger upp vatten bättre än när det är torrt. Har du tillgång till tryckluft så kan man blåsa torrt på de ställen som är svårtorkade. Nu har du en ren motorcykel klar att poleras och vaxas om man så önskar. Hur det går till tar vi en annan dag.

Kom också ihåg vad Sickan i Jönssonligan sa. Finska sämskskinn det sämsta som finns.
Hade du kedjedrift på hojen? Glöm inte att smörja in den med kedjefett efter tvätten.

måndag 25 februari 2013

Vem avgör vilken hoj som är tuff?

Indian Bobber
Det är en fråga jag funderat mycket över. Det enda svar jag kan komma fram till är allt ligger i betraktarens ögon. Det som jag gillar tycker säkert någon annan är fult som stryk. Detta är en insikt som tyvärr inte alla har. En del tycker att just deras val av motorcykel är det enda vettiga alternativet. Att välja en hoj av annat märke finns inte på kartan. Hos en del stackare har denna "märkesfanatism" gått så långt att man inte ens hälsa på hojåkare som kör annat märke.

Nu vet jag att ett stort antal av er där ute tänker Harleyåkare men dom är långt ifrån värst även om det gäller många av dom också. Det förekommer lika frekvent bland folk som kör Guldvingar, Ducati, Yamaha R1 mm.
Guldvinge

Det finns ju också andra grupperingar som föder fördomar. De som åker sporthoj kallar ibland customcyklar för kromslädar eller att åka gynekologstol. Medan customåkarna kallar sporthojarna för plastraketer och förarnas skinställe för läderpyjamas. De som kör Honda Goldwing kallas allmänt för lokförare. Så håller det på och alla försöker hävda eller rättfärdiga det egna valet genom att vara föraktfull mot den som väljer något annat.
MZ

Personligen struntar jag fullständigt i vilken hoj andra väljer att köra. Alla har väl sin randiga skäl och rutiga orsaker. I min värld är det viktigare att du åker än vad du åker. Jag byter lika gärna några ord med en "raceputte" som åker sporthoj såväl som med en "hardcore biker" på en Harley chopper. Vi är ju alla ute i samma ärende. Ta oss från punkt A till punkt B och under tiden njuta av resan. Nästa gång du rullar in på macken eller på rastplatsen. Strunta i vad som står på tanken eller hur han eller hon är Klädd. Byt ett par ord om väder, vind och hojåkning i allmänhet. Både du och din medtrafikant kommer att köra vidare på gott humör och ett personligt möte rikare.

söndag 24 februari 2013

Arto Nyqvist Legendarisk Stunt förare.

Jag satt och drömde mig tillbaka till sent 70-tal. I minnet bläddrade jag i gamla Teknikens Värld och Start & Speed. Då kom jag att tänka på Arto Nyqvist. Legendarisk stuntförare som gjorde de mest häpnadsväckande uppvisningar på en Kawasaki Z 1300. Ja, men många gör ju samma stunts idag tänker ni kanske. Visst, så är det men då på hojar som är minst 100kg lättare än en 1300 Kawa.

Det går många rykten och det berättas många skrönor om Arto Nyqvist. Han lär har börjat sin karriär som Motocross förare. Det påstås att han fått sin tävlingslicens indragen då han hoppat över en av sina medtävlande istället för att köra om. Det var efter detta hans karriär som stuntåkare tog fart på riktigt. Jag hade förmånen att få uppleva honom live. Jag har för mig att det var på Anderstorp. Att se denna "galning" dra upp 1300 Kawan på bakhjulet så långt att han knäckte baklampan, efter detta hoppade han av hojen och åkte på trätofflor bakom i 200 km/h. När han sedan klättrade runt på hojen och körde baklänges i 200 hade han för länge sedan passerat det möjliga.

Jag minns att han blev intervjuad i trafikmagasinet och Carl-Ingmar Perstad frågade Arto ifall han någonsin var rädd. Arto svarade.
- Det skulle i så fall vara att jag är rädd för att Polisen tar mig när jag kör hem eftersom jag har en trasig baklampa.

En annan legendarisk stuntförare, Eddie Kidd lär ha utmanat Arto i att hoppa med Motorcykel i en backhoppningsbacke. Arto lär ha svarat Eddie med frågan.
-Skall vi sitta framlänges eller baklänges på motorcykeln? Efter denna motfråga lär Eddie Kidd inte varit anträffbar. Arto beslöt att ändå genomföra hoppet. Han fick inte tillstånd att göra detta med motorcykel. Istället gjordes hoppet i en Citroen CV2. Arto var nöjd med hoppet eftersom han i en intervju från sjuksängen meddelade bara bröt några ben i kroppen.

Vad gör han nu för tiden? Har han slagit ihjäl sig kanske du undrar? Tydligen slutade han i tid och lär idag driva en MC-firma i Helsingfors. Här kan hu titta på några av Artos stunts, filmade på Santa Pod Raceway.