tisdag 26 februari 2013

Tvätta hojen riktigt ren

Nu när premiärturen närmar sig är det snart dags att lägga grunden för att hojen skall bli lättskött i sommar. Ett bra grundjobb gör att hojen blir lätt att hålla ren hela säsongen.

Börja med en okulär besiktning av maskinen, eller som det heter på begriplig svenska. Titta på hojen. Har du mycket asfalt och oljefläckar kan du börja med att spraya dessa med oljespray typ WD 40, 5/56 eller liknande. När du löst dessa fläckar torka rent med trasa eller trassel.

Sedan tar du fram kallavfettning och sprayar nav fälgar och sving. Låt det hela verka en stund sedan tar du en diskborste eller en lite styvare pensel och gnuggar runt medlet. Har du kedja kan du också passa på att skrubba rent den. Bra verktyg till kedjerengöring är en nagelborste. Sedan är det dags att spola av med högtryckstvätten. Var inte rädd för att använda högtryckstvätt men undvik att spola nära lager och skarvar.

Tryckspruta är bra när man skall lägga på avfettning
Nu är det dags för microavfettning. Spraya hela hojen börja nerifrån och upp för att undvika att du får "rinn" på krom och lack. Låt avfettningen sitta på några minuter för att lösa smuts och fett. Sedan spolar du av med högtryckstvätten.

Nu är det dags att ta fram en hink med varmt vatten. Bil/Mc schampo en ny svamp och en "flugsvamp" Använd inte diskmedel ifall du inte har avsikten att vaxa hojen. Diskmedel löser vaxet på lacken. Men om man använder "supertvätt" då blir ju hojen vaxad samtidigt som den blir ren eller? Tänk om det vore så bra. Man tror ju nästan att det är så, när man använt medlet. Hojen ser blank ut och vattnet pärlar sig. Anledningen till denna illusion heter högaromatisk lacknafta som är en av beståndsdelarna i supertvätt. Löser smuts bra och ser snyggt ut för stunden men ger inget långvarigt lackskydd.

Häll schampo i hinken. Doppa svampen ofta du skall använda rikligt med vatten. Inget rengöringsmedel kan ersätta mycket vatten. Precis som med microavfettningen så jobba nerifrån och upp.  På gaffelben, backspeglar, lampa, mm sitter antagligen rester av det som förra sommaren var insekter. Gnugga bort likdelarna med flugsvampen. När du gått över hela hojen med svamp och schampo så spola av den en sista gång. Torka sedan hojen med sämskskinn. Om du först doppar sämskskinnet i varmt vatten och vrider ur det så blir det mjukt och suger upp vatten bättre än när det är torrt. Har du tillgång till tryckluft så kan man blåsa torrt på de ställen som är svårtorkade. Nu har du en ren motorcykel klar att poleras och vaxas om man så önskar. Hur det går till tar vi en annan dag.

Kom också ihåg vad Sickan i Jönssonligan sa. Finska sämskskinn det sämsta som finns.
Hade du kedjedrift på hojen? Glöm inte att smörja in den med kedjefett efter tvätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar