lördag 7 september 2013

Än finns det många vägar kvar att åka

”So many roads so little time” har en av mina bästa vänner som ett sånt där smart litet talessätt under sin signatur när han skriver på vårt gemensamma Amerikanska hojforum.

I går eftermiddag/kväll då jag befann mig i bilen på väg upp till sommarstugan i Nyköping kom jag att fundera över dessa små ord och vad det egentligen står för. Såhär på sensommaren infinner det sig nästan alltid lite vemod när det kommer till hojåkning. 

Kanske är det så att de vemod man känner under senare delen av säsongen är det pris man får betala för den eufori man upplever de första turerna på vårkanten. Dessbättre lovar SMHI en lång varm höst. Det är bara att hålla tummarna och hoppas att den prognosen stämmer. Gör den det så kanske man kan hålla vemodet borta ett tag till. 

Denna helgen är jag tyvärr hojlös eftersom vi valde att köra bil till Nyköping. Däremot så mötte vi många motorcyklar på väg söder ut. Det händer fortfarande en hel del aktiviteter runt om i landet Det finns både träffar att åka på och rallyn att köra denna och de kommande helgerna. Nu har jag ju fördelen av att bo långt söder ut i Sverige. 

Här är säsongen lång och den sista körningen för min del brukar bli SKMC:s luciakortege den 12 december. En tillställning som brukar samla mer än 400 hojar. Det dröjer ännu ganska länge innan det blir december. Än finns många vägar som väntar på att bli åkta. Skall du åka några av dom vägarna i helgen, så glöm inte bort att köra med insidan.


Ha en trevlig helg och gasa lugnt

fredag 6 september 2013

Crooker är inte bara jeans

Det finns en drös gamla kända Amerikansk hojmärken. Harley Davidson och Indian har väl knappast gått någon hojåkare förbi. Henderson och Exelsior kanske någon har hört talas om Cleveland inte så många. Crooker är inte heller speciellt många som hört talas om

Crooker är kanske bara en parantes i Amerikansk mc-historia Företaget fanns bara under en 10 års period Tillverkningen började på Venice Boulevard i Los Angeles i Californien 1932 och de sisata hojarna tillverkades 1942. Under dessa tio år han ändå Crooker skapa hojar som var långt före sin tid. Detta var muskelmaskiner med ett effektuttag som ingen annan dåtida tillverkare kom i närheten av. Firman grundades av Albert Crooker. Han hade börjat sin bana hos Carl Oscar Hedström på Indian fabriken i Springfield Massahuchetts. Tillsammans med Paul Bigsby fick han ta över Agenturen för Indian i californien. På lediga stunder tänkte ritade och konstruerade Albert och Paul. 1932 kunde dom lansera en egenkonstruerad flat track racer. Flat track körs på en jordbaneoval precis som speedway fast banan är större och man har både bromsar och växellådor precis som på en gatcykel. Under att 30 flat track racers byggdes funderade Al och Paul om de kanske kulle bygga en stor V-twin.


Så introducerades en 1000cc V-twin med 60hk vilket kan jämföras med dåtida Harley och Indian som hade ett effektuttag på 38hk Motorerna var för sin tid mycket moderna cylindrarna hade hemisfäriska  förbränningsrum precis som en modern högprestanda motor från Mopar som man hittar moderna Chrysler och Dodge bilar. Hos Crooker kunde man specialbeställa fabrikstrimmade motorer så maskinerna fick både större cylindervolym och större kraftuttag. Den största maskinen man tillverkade var på 91 kubiktum eller 1491cc om man så vill.

Det var den största luftkylda V-twin som fabrikstillverkats ända fram till 1998 då Yamaha introducerade sin Wildstar på 98 kubiktum eller 1602cc. Under kriget fick inte Croocker något kontrakt på att utrusta US Army med motorcyklar. Detta kontrakt gick istället till Harley och Indian. Istället började Al Crooker att tillverka flygplansdelar på Douglas Aircraft. Detta visade sig ge så bra avkastning att man 1942 lade ner tillverkningen av motorcyklar. Paul Bigsby började att designa elgitarrer gitarrdelar.

Han är konstruktör och uppfinnare av det så kallade Bigsby svajstallet som idag sitter på alla rockabilly gitarrer men även på en massa Les Paul och Telecasters. Croocker motorcycles blev en kort men intensiv period i mc-historien men som ändå lyckades att sätta ett rejält avtryck i historien. För mig som som också är gitarrnörd var det kanske tur att Paul Bigsby bytte bransch.

Ha en underbar fredag. I helgen har dom lovat fint väder. Kanske är det dags att köra ett "Höstrally" Jag vet att det är flera å gång. Gasa Lugnt!

torsdag 5 september 2013

Dags att ge skinnkläderna en omgång.

Såhär i slutet av sommaren kan det vara dags att ge skinnkläderna lite omvårdnad innan höstsäsongen kommer igång och risken för regnskurar i allmänhet ökar.

Handen på hjärtat. När gjorde du något åt dina skinnkläder senast? Nu har du antagligen svettats i dem hela sommaren. Dom har blivit utsatta för omväxlande regn och solsken. Denna oömma behandling gör att skinnkläderna torkar ut och blir både stela och spröda. Det där att hållfastheten blir sämre låter ju inte så kul om det mot förmodan skulle bli en marksyning. Dessbättre finns det mycket man kan göra för att återställa sina mc-kläder i bra skick.
Förutom i mc-butiker så är hästbutiker ett bra ställa att handla lädervårdsprodukter

Fläckar kan tvättas bort med sadelsåpa eller galltvål. Då tar man såpa eller tvål på en tvättlapp och gnuggar på fläcken sedan torkar man rent med en fuktig trasa.
Galltvål är ett klassikt rengöringsmedel. En bra fläckborttagare.

Skulle skinnkläderna vara mycket smutsiga eller fodret ingrott med gammal svett kan man faktiskt tro det eller ej tvätta dem i tvättmaskinen. 30 grader och sedan kör du ulltvätt eller handtvätt programmet utan centrifugering. Sedan är det viktigt att låta skinnet får dropptorka långsamt helst liggande. sträck plaggen försiktigt när dom är blöta. Efter rengöring och när kläderna är helt torra, är det dags att återfetta. Har man tvättat i tvättmaskin är det lämpligt att börja med läderolja.
Läderolja finns i många olika fabrikat. Biltema har en sort som är både billig och bra

Den flyter ut bra och kan snabbt täcka stora ytor. Mätta skinnet med olja och låt den torka in någon dag. Sedan kan du ge kläderna en omgång läderbalsam eller läderfett. Lägg på med en svamp i cirkelrörelser precis som när  du vaxar hojen. Vill du bättra på egenskaperna mot regn ytterligare så smörj på extra tjockt med fett på sömmarna. Sedan tar du en hårtork och värmer så att fettet smälter. När tråden i sömmen blir varm suger den åt sig av fettet och sömmen blir tätare.
Läderbalsam finns i olika fabrikat.

Låt de nyinfettade kläderna torka något dygn sedan kan du torka av eventuellt överflöd med en microfiberduk. Nu har du mjuka och sköna skinkläder som i alla fall står emot ett mindre regnväder. Tycker du att skinnkläderna ser slitna och gråa ut kan man använda vanlig skokräm för att färga in dem igen. Gör då detta innan du lägger på läderolja eller läderblalsam.

Lycka till och njut av torsdagen snart är det helg i gen. Tiden går fort när man har roligt.

onsdag 4 september 2013

Hur vet man om hojen spårar?

Det är en fråga man kanske ställer sig när man bytt drivpaket eller justerat beltremmen. Idag skall jag försöka ge några enkla tips om detta.

Först och främst använd ögonen.  Ser det snett ut är det i allmänhet snett och också för så uselt ögonmått har du väl inte. Börja med att titta på infästningen av bakaxeln på justerskruvarna för kedjespänningen, eller på svingen eller på bakaxelns brickor kan det finnas justeringmärken av något slag.Har du fått dit bakhjulet rätt skall det se lika dant u på både höger och vänster sida. litar man inte på sina ögon och sin intuition finns det verktyg att ta till. Ett sådant verktyg köper du hos din lokala mc-handlare eller på Biltma.
82663 är artikelnumret på Biltema och den kostar en hundring.
Med den stor skruven klämmer du fast mätverktyget på det bakre drevet så att stålpinnen löper längs med kedjan. Nu är det dags att justera kedjan så att den löper parallellt med stålpinnen. En spårande och väljusterad kedjar ökar dess livslängd betydligt. Hur hårt du skall spänna bakaxelns mutter hittar du i verkstadshandboken eller i instruktionsboken. tänk också på att inte sträcka kedjan för hårt. Den skall bara vara precis sträckt inte mer annars kortar du dess livslängd. Har du beltrem istället för kedja så funkar inte verktyget ovan eftersom belthjulet ocg remmen är för grovt. Då kan du istället lägga en planka på garage golvet. Sitt på hojen och håll den rakt. låt en kompis lägga plankan parallellt med hjulen så ser man ifall hojen spårar.  Åker man hoj med kardan har man inte detta problem eftersom bakhjulet då inte behöver någon justermån.

Ha en bra onsdag och gasa lugnt

tisdag 3 september 2013

Finns nollvisionen för alla?

Nollvisionen har kommit till genom ett riksdagsbeslut och sägs vara grunden för allt trafiksäkerhetsarbete. Men lever trafikverket, transportstyrelsen, riksdag och regering som dom lär? Det var en fråga jag kände att jag behövde ställa mig efter gårdagens inlägg om den dåliga återväxten bland motorcyklister.

Jag har fått en hel del respons på gårdagens inlägg och det gemensamma anledning som framfördes för minskad återväxt bland motorcyklister var att kostnaderna för att ta mc-kort har skjutit i höjden. Någon påstod att kostnaderna för kortet blivit så höga att det till och med blivit en klassfråga. Med andra ord många som kanske skulle vilja ta mc-kort har inte råd att göra det. Det som slog mig var denna tanka. Är detta en produkt av nollvisionen?

Under de senaste årtiondena har kraven på de som skall ta mc-kort skruvats upp i olika omgångar. Inget fel i det jag tycker givet vis att vi skall ha duktiga och välutbildade motorcyklister och det gäller även alla slags trafikanter. Det jag funderar över är ifall man från trafikverkets sida funderat över att ökade kostnader för körkortstagarna medför att färre skaffar sig körkort. Minskad återväxt gäller inte bara motorcyklister utan antalet unga människor som tar bilkörkort minskar också. Jag är inte den som brukar odla konspirationsteorier men i detta fallet kan man ju undra. Finns det en medveten strategi i att minska återväxten bland motorcyklisterna och på så vis bättre på olycksstatistiken?

En stor post i kostnaden för körkortsutbildningarna är riskutbildningarna. Kostnaderna för båda dessa ligger kring från ca 3500kr och uppåt beroende på vilken körskola du väljer. Om vi nu antar att riskutbildningarna kommit till som ett led att nå nollvisionen varför är dom då så dyra att det skrämmer bort elever från trafikskolorna. Som jag skrev igår. Ifall trafikverket tillsammans med transportstyrelsen, riksdag och regering verkligen har ambitionen att uppnå nollvisionen.

Borde inte alla som vistas i vår trafikmiljö ha denna utbildning oavsett ifall du kör bil, motorcykel, promenerar, cyklar etc. Vore det inte lämpligt att alla fick riskutbildningarna när man gick i gymnasiet? Då hade vi antagligen kunnat ta ett rejält kliv närmre nollvisionen samtidigt som vi tryggat återväxten bland hojåkarna och detta utan att tumma på säkerheten.

Vill du läsa om hur Trafikverket beskriver nollvisionen klicka här

Ha en bra dag och gasa lugnt!

måndag 2 september 2013

Återväxten är dålig

Antalet personer som kör upp och klarar provet för MC-kort minskar. Detta måste bero på något. Jag tror inte att det är önskan eller populariteten att ta MC-kort som minskat utan det finns andra faktorer som gör att återväxten inom hojåkarkollektivet är dålig.

För ett tag sedan presenterade SMC en artikel med rubriken "färre tog MC-körkort första halvåret". I jämförelse med 2012 var det 539 personer färre som tagit MC-körkort i år jämfört med samma period 2012. Håller tendensen i sig kommer detta att innebära att vi tappat 20% av återväxten i hojåkarkollektivet i jämförelse med året innan.

En märklig utveckling med tanke på tillgången på motorcyklar. Aldrig tidigare har det funnits så många motorcyklar till salu som det gör idag och aldrig har priserna på begagnade motorcyklar varit så låga. Idag finns det ca 400 000 motorcyklar registrerade på 300 000 hojåkare. Det innebär att det idag går 1,3 mc på varje hojåkare. Begagnaturbudet är enormt både på blocket och hos landets MC handlare. Här finns alla möjligheter att för dig som förstagångsköpare göra en bra eller i alla fall mindre dålig affär. Ändå minskar återväxten. Att äga eller köpa en motorcykel verkar inte vara det egentliga problemet då kostnaderna för många begagnade maskiner är låga både vad gäller inköpspris, försäkring och driftskostnader. Jag som arbetar i skolans värld vet att många barn drömmer om en framtid som motorcyklister men något händer under tiden innan de kommit upp i den ålder då det finns möjlighet att ta körkort.

I år räknar man med att ca 130 16-åringar kommer att ta körkort för lätt motorcykel. vilket är oerhört få i ett land med 9 miljoner invånare. Ca 2000 personer kommer att köra upp för tung obegränsad mc. Detta innebär att vi kommer att ha en återväxt i hojåkarkollektivet med 6 promille. Gissnngsvis är det fler som slutar att köra motorcykel än vad som kommer till. Något måste göras ifall det inte är så att man från riksdag och regering har ambitionen att på sikt utarma och avvecklar landets motorcyklister. Är det så att vi i allt säkerhetsivrande och implementering av riskmedvetenhet skrämt bort ett antal "blivande motorcyklister" som tror att hojåkning är oerhört riskfyllt? Räknar vi bort körkortstlösa och berusade från olycksstatistiken visar det sig att MC-åking är en förhållandevis riskfri hobby. Kanske är det så att vi som kör hoj måste hjälpas åt att missionera för att öka återväxten. Kanske är det så att transportstyrelsen måste göra något åt uppkörningarna. Inte så att jag tycker att kraven skall sänkas.

Det man däremot behöver se över är vad man som inspektör skall titta på och bedöma. Man bör också fundera över ifall kraven är rätt ställda eller skall bedömningen ske på helt andra grunder? Är det så att de faktorer vi idag bedömer är de rätta eller de bästa? En ökad tydlighet kring vad som gäller vid uppkörningarna är också viktigt för alla som skall ta MC-kort. Något måste göras om inte hojåkarkollektivet skall förvandlas till en intresseförening under PRO ( pensionärernas riksorganisation ). För visst vore det väl trevligt att se lite yngre killar och tjejer som kommer körande på motorcykel. Idag tenderar motorcyklismen att bli en 50+ företeelse och utdöende hobby. Något måste göras och det ganska omgående.

Här kan du läsa SMC:s artikel.

Ha en underbar måndag och en fantastisk vecka. Gasa lugnt.

söndag 1 september 2013

Har du tänkt på fjäderförspänningen?

Fjäderförspänning vad sjutton är det? Har du ställt dig den frågan någon gång? Eller är detta kanske helt klart? I vilket fall som helst så är det bra att ha koll på stötdämparnas och framgaffelns funktion.

Det man vanligtvis behöver justera är bakfjädringen. Detta lite beroende på ifall man kör med packning eller skjuts eller båda delar. Hur fjädringen är justerad har stor betydelse för hur din motorcykel uppträder. Har du rätt justerad fjädring blir din motorcykel mycket mer lätthanterad och du blir inte lika uttröttad som förare. Håll med om att det är jobbigt när dämparna bak slår i botten. Man kommer åkande på en fin asfalterad väg och plötsligt säger det pang och det känns som om minst fem diskar i ryggraden fick sig en smäll.
Det är ringen under den gula fjädern som justeras med haknyckel för att få rätt förspänning

När jag förra lördagen träffade min gode vän Lasse i Smygehuk och vi stod och beundrade alla gamla vackra veteranmaskiner som deltog i Skåne runt rallyt. Då berättade han om en släkting som hade kört på en gammal stelbenare. På frågan om inte släktingen tyckte det var jobbigt hade han svarat med undantag för att min fick stanna och pissa blod var femte mil var det inga problem. Så vill man inte ha det med undantag för en och annan harcore chopperåkare som kör stelbenare och gjort blodpissandet till en ädel konst. Om man nu som jag inte äter taggtråd till frukost utan är den där lite vanligare mesigare hojåkare som känner att man kan tänka sig att åka bekvämt på bekostnad av minskad coolhetsfaktor hur gör man då? Man justerar förspänningen på dämparna. Om man som jag, har lite tur så har man luft assisterade dämpare. Då finns det luftnipplar någon stans där man kan fylla på eller släppa ut luft både i bakdämpare och framgaffel beroende på förarens vikt och belastningen på hojen. ( läs packning och passagerare ) Det är bara att läsa i instruktionsboken så finns det tabeller för vilket tryck du skall ha i förhållande till belastningen på motorcykeln.
En sådan här pump används för luftassisterade dämpare. 500 spänn på BikeLine

Jag måste här rikta ett varningens ord. Var försiktig ifall du pumpar med tryckluft. trycket i dämparna skall i allmänhet vara mycket lägre än när du pumpar dina däck. För mycket tryck i dämpare och gaffel så riskerar du att smälla packboxarna vilket är både onödigt och dyrt. Glöm inte att kolla vilket tryck du skall ha innan du fyller på luft i dämpare och gaffel. Kan man inte justera med hjälp av lufttryck får man göra detta mekaniskt. Till det behöver man antingen en haknyckel  ( den brukar ingå i verktygssatsen som skickas med hojen. Har den kommit bort finns det haknycklar som egentligen är avsedda att lossa cykelvevar med.
Haknyckel 39kr på Biltema

En sådan brukar funka bra. En del andra dämpare har hål där man kan sticka in en skruvmejsel för att justera  dämparna. Man brukar säga att en mm justering på dämparen gör 3mm på hojens höjd. Vill man ha närmre instruktioner om hur det hela går till, så kan man alltid konsultera sin instruktionsbok. Vill man fördjupa sina kunskaper ytterligare kan an läsa en artikel hos MC Nytt som du hittar på denna länken

Ha en underbar söndag. Jag och frun skall ge oss ut på en tur i den skånska landsbygden. Skall du ut och köra så tänk på förspänningen så får du en behagligare resa.