måndag 2 september 2013

Återväxten är dålig

Antalet personer som kör upp och klarar provet för MC-kort minskar. Detta måste bero på något. Jag tror inte att det är önskan eller populariteten att ta MC-kort som minskat utan det finns andra faktorer som gör att återväxten inom hojåkarkollektivet är dålig.

För ett tag sedan presenterade SMC en artikel med rubriken "färre tog MC-körkort första halvåret". I jämförelse med 2012 var det 539 personer färre som tagit MC-körkort i år jämfört med samma period 2012. Håller tendensen i sig kommer detta att innebära att vi tappat 20% av återväxten i hojåkarkollektivet i jämförelse med året innan.

En märklig utveckling med tanke på tillgången på motorcyklar. Aldrig tidigare har det funnits så många motorcyklar till salu som det gör idag och aldrig har priserna på begagnade motorcyklar varit så låga. Idag finns det ca 400 000 motorcyklar registrerade på 300 000 hojåkare. Det innebär att det idag går 1,3 mc på varje hojåkare. Begagnaturbudet är enormt både på blocket och hos landets MC handlare. Här finns alla möjligheter att för dig som förstagångsköpare göra en bra eller i alla fall mindre dålig affär. Ändå minskar återväxten. Att äga eller köpa en motorcykel verkar inte vara det egentliga problemet då kostnaderna för många begagnade maskiner är låga både vad gäller inköpspris, försäkring och driftskostnader. Jag som arbetar i skolans värld vet att många barn drömmer om en framtid som motorcyklister men något händer under tiden innan de kommit upp i den ålder då det finns möjlighet att ta körkort.

I år räknar man med att ca 130 16-åringar kommer att ta körkort för lätt motorcykel. vilket är oerhört få i ett land med 9 miljoner invånare. Ca 2000 personer kommer att köra upp för tung obegränsad mc. Detta innebär att vi kommer att ha en återväxt i hojåkarkollektivet med 6 promille. Gissnngsvis är det fler som slutar att köra motorcykel än vad som kommer till. Något måste göras ifall det inte är så att man från riksdag och regering har ambitionen att på sikt utarma och avvecklar landets motorcyklister. Är det så att vi i allt säkerhetsivrande och implementering av riskmedvetenhet skrämt bort ett antal "blivande motorcyklister" som tror att hojåkning är oerhört riskfyllt? Räknar vi bort körkortstlösa och berusade från olycksstatistiken visar det sig att MC-åking är en förhållandevis riskfri hobby. Kanske är det så att vi som kör hoj måste hjälpas åt att missionera för att öka återväxten. Kanske är det så att transportstyrelsen måste göra något åt uppkörningarna. Inte så att jag tycker att kraven skall sänkas.

Det man däremot behöver se över är vad man som inspektör skall titta på och bedöma. Man bör också fundera över ifall kraven är rätt ställda eller skall bedömningen ske på helt andra grunder? Är det så att de faktorer vi idag bedömer är de rätta eller de bästa? En ökad tydlighet kring vad som gäller vid uppkörningarna är också viktigt för alla som skall ta MC-kort. Något måste göras om inte hojåkarkollektivet skall förvandlas till en intresseförening under PRO ( pensionärernas riksorganisation ). För visst vore det väl trevligt att se lite yngre killar och tjejer som kommer körande på motorcykel. Idag tenderar motorcyklismen att bli en 50+ företeelse och utdöende hobby. Något måste göras och det ganska omgående.

Här kan du läsa SMC:s artikel.

Ha en underbar måndag och en fantastisk vecka. Gasa lugnt.

4 kommentarer:

  1. Ämnet är väldigt intressant och som nybliven motorcyklist kan jag i första hand beröra en sak som jag upplever kan vara avgörande för många.

    Kostnaderna.. (Ja det har blivit liiite dyrare..)

    Jag hade begränsad möjlighet att köra privat så likt många andra får jag förlita mig på körskolan.

    Startpaket på körskola:
    5 körlektioner
    Riskettan + 2an
    Teoripaket, böcker etc.
    =
    10.000:-

    Ytterligare 5 körlektioner
    (Mest för att jag tvingades vänta 2 månader på uppkörningstid!!!)
    =
    5000:-

    Uppkörning + uppskrivning + lån av hoj på körskolan.
    =
    2200:- till körskolan
    1950:- till Trafikverket.

    == 19.000:- (ish)

    Lägg till ytterligare 20.000:- för en vettig förstahoj och ordentliga skydd.

    Min slutsatts är att möjligheten att ta mckort har blivit mer och mer en klassfråga, då en vanlig medelsvensson i regel får låna till sitt körkort, något inte alla har möjlighet till heller..

    Och skrämmer inte priset bort dig så gör alla hemska bilder man utsätts för på riskettan det he he he...

    SvaraRadera
  2. Håller med om att kostnaderna är för höga. Kanske är det så att transportstyrelsen borde ta på sig kostnaderna för riskutbildningarna. Med deras tanke om nollvision och ökad trafiksäkerhet så borde det ju faktiskt ligga i deras intresse att ha koll på säkerhetsutbildningarna och hur dessa genomförs. Den borde ingå i Gymnasieskolan som en obligatorisk del så skulle vi på sikt "riskutbilda" alla medborgare som vistas i vår trafikmiljö oavsett om du är gångtrafikant, cyklist, busschaufför etc.

    //magnus

    SvaraRadera
  3. Ja färre tar kanske MC-kort, men även färre tar ju vanligt B-kort, och det är nog så att om man ska prioritera en körkortsbehörighet så vinner nog B före A. Inte för att jag vet vad mitt B-kort hade kostat idag eftersom det är över 13 år sen jag tog det, men det känns nästan som att man då kunde tagit både A- och B-kort till samma pris som man tar en av behörigheterna idag.. inte för att jag har någon som helst fakta att backa upp detta med. Men det bara känns så.. En annan sak som kan ha minskat antalet nya mc-förare kan ju vara de nya reglerna som gäller med åldrar och så. Ungdomarna kanske väntar med att ta kortet till den dag de får ta obegränsat med en gång...

    SvaraRadera
  4. Hur åldersgränserna för de olika mc-korten äe satta verkar ha liten inverkan på om och när man tar sitt mc-kort. Jag läste någon stans att redan innan man höjde körkortsåldern för obegränsad hoj var snittåldern för de som tog mc-kort för tung motorcykel 27år det vill säga att höjningen av körkortsåldern kommer att ha väldigt lite påverkan på trafiksäkerheten och olycksstatistiken.

    //magnus

    SvaraRadera