tisdag 3 september 2013

Finns nollvisionen för alla?

Nollvisionen har kommit till genom ett riksdagsbeslut och sägs vara grunden för allt trafiksäkerhetsarbete. Men lever trafikverket, transportstyrelsen, riksdag och regering som dom lär? Det var en fråga jag kände att jag behövde ställa mig efter gårdagens inlägg om den dåliga återväxten bland motorcyklister.

Jag har fått en hel del respons på gårdagens inlägg och det gemensamma anledning som framfördes för minskad återväxt bland motorcyklister var att kostnaderna för att ta mc-kort har skjutit i höjden. Någon påstod att kostnaderna för kortet blivit så höga att det till och med blivit en klassfråga. Med andra ord många som kanske skulle vilja ta mc-kort har inte råd att göra det. Det som slog mig var denna tanka. Är detta en produkt av nollvisionen?

Under de senaste årtiondena har kraven på de som skall ta mc-kort skruvats upp i olika omgångar. Inget fel i det jag tycker givet vis att vi skall ha duktiga och välutbildade motorcyklister och det gäller även alla slags trafikanter. Det jag funderar över är ifall man från trafikverkets sida funderat över att ökade kostnader för körkortstagarna medför att färre skaffar sig körkort. Minskad återväxt gäller inte bara motorcyklister utan antalet unga människor som tar bilkörkort minskar också. Jag är inte den som brukar odla konspirationsteorier men i detta fallet kan man ju undra. Finns det en medveten strategi i att minska återväxten bland motorcyklisterna och på så vis bättre på olycksstatistiken?

En stor post i kostnaden för körkortsutbildningarna är riskutbildningarna. Kostnaderna för båda dessa ligger kring från ca 3500kr och uppåt beroende på vilken körskola du väljer. Om vi nu antar att riskutbildningarna kommit till som ett led att nå nollvisionen varför är dom då så dyra att det skrämmer bort elever från trafikskolorna. Som jag skrev igår. Ifall trafikverket tillsammans med transportstyrelsen, riksdag och regering verkligen har ambitionen att uppnå nollvisionen.

Borde inte alla som vistas i vår trafikmiljö ha denna utbildning oavsett ifall du kör bil, motorcykel, promenerar, cyklar etc. Vore det inte lämpligt att alla fick riskutbildningarna när man gick i gymnasiet? Då hade vi antagligen kunnat ta ett rejält kliv närmre nollvisionen samtidigt som vi tryggat återväxten bland hojåkarna och detta utan att tumma på säkerheten.

Vill du läsa om hur Trafikverket beskriver nollvisionen klicka här

Ha en bra dag och gasa lugnt!

2 kommentarer:

  1. Riskutbildningarna är väl som jag förstått en produkt av nollvisionen, och motsvarar 1/4 till 1/2
    av kostnaderna för kortet beroende på hur mycket du behöver ta hjälp av körskolan själva.

    Jag tror däremot inte att körskolorna gör någon hiskelig vinst på sina priser.
    Där jag körde hade de nya fräscha bmw hojar, egna asfalterade banor o dyl tsm med en otroligt hög kompetens!

    Det som är oskäligt är att inte Trafikverket i sin strävan efter en nollvision direkt arbetar för den genom att subventionera kostnaderna för just riskutbildningarna samt att de slutar upp med de hiskeligt dyra uppkörningarna.
    Det torde vara fel av en statlig inrättning att börja ta betalt baserat på tillgång och efterfrågan.

    Enl min uppkörningsförättare så var det så dåligt med uppkörningstider i år mycket pga av de nya behörigheterna (B utökad osv osv).
    Vore det då inte riktigt att Trafikverket sökte sig fler uppkörningsförättare då efterfrågan på en uppkörning efter deras behörighetsvandalism blivit högre ?

    Det går att jämföra med vad som helst.. ta Ica som ett exempel.
    ICA släpper en kampanj att alla som kommer med ICA kortet får ett paket mjölk gratis.
    In kommer 5000 kunder mer än vanligt den dagen så de bestämmer sig för att stänga alla kassor utom en.. det saknar logik.

    Det är värt att ventilera och diskutera, hojkortet borde i närmast premieras då utbildningen idag håller en hög nivå och innehåller en hel del "Aha" upplevelser för oss som haft B-kort i några år.

    Kortfattat:
    Jag är efter genomgången MC-kortsutbildning en tryggare, bättre och uppmärksammare förare.
    Det är synd att det ska va så sinnesjukt dyrt bara =/

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Jag tror inte heller att det är körskolorna som är boven i dramat. Jag tror som du att det faktiskt är trafikverket som skjutit sig själv i foten i strävan mot nollvisionen om det inte är så att det i nollvisonstanken ligger en strävan efter att minska antalet körkortsinnehavare i landet för att få ner olyckstalen. Håller också med om att fler uppkörnings inspektörer borde anställas. Idag finns det nästan ingen som lyckas hitta en ny tid inom två månader efter man blivit kuggad så att det gamla teoriprovet gäller.

    //magnus

    SvaraRadera