söndag 1 september 2013

Har du tänkt på fjäderförspänningen?

Fjäderförspänning vad sjutton är det? Har du ställt dig den frågan någon gång? Eller är detta kanske helt klart? I vilket fall som helst så är det bra att ha koll på stötdämparnas och framgaffelns funktion.

Det man vanligtvis behöver justera är bakfjädringen. Detta lite beroende på ifall man kör med packning eller skjuts eller båda delar. Hur fjädringen är justerad har stor betydelse för hur din motorcykel uppträder. Har du rätt justerad fjädring blir din motorcykel mycket mer lätthanterad och du blir inte lika uttröttad som förare. Håll med om att det är jobbigt när dämparna bak slår i botten. Man kommer åkande på en fin asfalterad väg och plötsligt säger det pang och det känns som om minst fem diskar i ryggraden fick sig en smäll.
Det är ringen under den gula fjädern som justeras med haknyckel för att få rätt förspänning

När jag förra lördagen träffade min gode vän Lasse i Smygehuk och vi stod och beundrade alla gamla vackra veteranmaskiner som deltog i Skåne runt rallyt. Då berättade han om en släkting som hade kört på en gammal stelbenare. På frågan om inte släktingen tyckte det var jobbigt hade han svarat med undantag för att min fick stanna och pissa blod var femte mil var det inga problem. Så vill man inte ha det med undantag för en och annan harcore chopperåkare som kör stelbenare och gjort blodpissandet till en ädel konst. Om man nu som jag inte äter taggtråd till frukost utan är den där lite vanligare mesigare hojåkare som känner att man kan tänka sig att åka bekvämt på bekostnad av minskad coolhetsfaktor hur gör man då? Man justerar förspänningen på dämparna. Om man som jag, har lite tur så har man luft assisterade dämpare. Då finns det luftnipplar någon stans där man kan fylla på eller släppa ut luft både i bakdämpare och framgaffel beroende på förarens vikt och belastningen på hojen. ( läs packning och passagerare ) Det är bara att läsa i instruktionsboken så finns det tabeller för vilket tryck du skall ha i förhållande till belastningen på motorcykeln.
En sådan här pump används för luftassisterade dämpare. 500 spänn på BikeLine

Jag måste här rikta ett varningens ord. Var försiktig ifall du pumpar med tryckluft. trycket i dämparna skall i allmänhet vara mycket lägre än när du pumpar dina däck. För mycket tryck i dämpare och gaffel så riskerar du att smälla packboxarna vilket är både onödigt och dyrt. Glöm inte att kolla vilket tryck du skall ha innan du fyller på luft i dämpare och gaffel. Kan man inte justera med hjälp av lufttryck får man göra detta mekaniskt. Till det behöver man antingen en haknyckel  ( den brukar ingå i verktygssatsen som skickas med hojen. Har den kommit bort finns det haknycklar som egentligen är avsedda att lossa cykelvevar med.
Haknyckel 39kr på Biltema

En sådan brukar funka bra. En del andra dämpare har hål där man kan sticka in en skruvmejsel för att justera  dämparna. Man brukar säga att en mm justering på dämparen gör 3mm på hojens höjd. Vill man ha närmre instruktioner om hur det hela går till, så kan man alltid konsultera sin instruktionsbok. Vill man fördjupa sina kunskaper ytterligare kan an läsa en artikel hos MC Nytt som du hittar på denna länken

Ha en underbar söndag. Jag och frun skall ge oss ut på en tur i den skånska landsbygden. Skall du ut och köra så tänk på förspänningen så får du en behagligare resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar