lördag 1 juni 2013

Skåne visar sig från sin bästa sida

I går hade både jag och min fru förmånen att slutat tidigt så vi hade hela eftermiddagen till vårt förfogande för att köra hoj. Vid 13 tiden rullade vi ut ur garaget och gav oss iväg ut på småvägarna. För första gången i år kändes det lite sommarvarmt. Tur att man inte var så påbylsad under skinnkläderna. När vi tagit oss en bit in i landskapet kom jag plötsligt att tänka på att den som myntade uttrycket att Skåne är platt som en pannkaka har aldrig varit här. Skåne är mycket kuperat och landskapet är böljande. Jag läste någon stans att Lund är den stad i Sverige som har störst höjdskillnad inom stadsgränsen. Ur hojåkarperspektiv är Skåne idealiskt. Här finns massor med små asfalterade vägar som slingrar fram i kuperad terräng. Vi åkte mot Häckeberga slott vidare ut mot Blentarp och Sövde.
Häckeberga

Detta måste vara bland de vackraste MC vägarna i Skåne. Här finns allt man kan önska sig som hojåkare härligt slingrande kurvor över backar och krön. Det hela ackompanjerat av vackra vyer. Man kan undra vad det beror på att Skåne inte är ännu populärare resmål för MC turister än vad det är. Det kanske är de där gamla ryktena om att här skulle vara platt som en pannkaka. Pannkakslandskapet gäller möjligen de området som kallas "Söder om landsvägen" Besjungen av Edvard Persson. Söder om Landsvägen eller Söder slätt om man så vill är området söder om väg 101 som en gång i tiden var huvudvägen mellan Malmö och Ystad. Där är det ganska platt men det finns vackra vägar och spännande platser att åka till, så även detta område fungerar bra för hojåkning. Efter Sövde körde vi vidare mot Sjöbo för at sedan passera Öveds kloster.
Övedskloster

Färden gick vidare genom Harlösa Revinge och Södra Sandby. Efter Sandby klättrade vi upp på Rommelåsen igen och tog oss vi Dalby ner mot Esarp innan vi via Torup tog oss hem till Limhamn igen.
Sommaren är på gång rapsfälten var nästan överblommade

Det blev en sån där behaglig MC tur där man kommer in i något slags nästan meditativt lugn. Man kände att man blir ett med hojen och man är tillfreds med att bara åka fram i lugn takt och verkligen njuta av åkturen. Väl hemma efter 16 mil i sadeln var det med ett stort leende på läpparna man stallade in hojarna. Skåne hade visat sig från sin bästa sida. Jag försökte logga turen i SMC appen. Telefonen och GPS satelliterna var inte bästa vänner idag så det sket sig. Jag gör ett nytt försök nästa gång. Jag håller tummarna för att det skall bli fint åkväder i helgen så ses vi kanske ut på vägarna. Har du inte planerat in din hojsemester ännu kan jag rekommendera en tur till Skåne. Mer info om att MC turista i Skåne hittar du på Bikers Stop

Ha en underbar lördag. Ta det försiktigt såhär på försäsongen finns det fortfarande en gel del bilister som ännu inte uppräckt att det finns motorcyklar på vägarna.

Kör snyggt!

fredag 31 maj 2013

Smarta funktioner i fickan.

Första färdiga versionen av SMC appen finns att ladda ner till Android  via Google Play Det finns även en Betaversion för Iphone. Tills den blivit godkänd att ladda ner via Appstore finns den att ta hem från SMC:s hemsida surfa in där och logga in med ditt medlemsnummer och personnummer så kan du tanka hem appen.

Du skall altså vara medlem i SMC för att kunna använda den men det är du väl? Är du inte med i SMC tycker jag absolut att du skall bli det. SMC är den organisation som bäst bevakar och tillvaratar hojåkarnas intresse.Vad skall man då ha denna app till? Den har flera funktioner.

Nu har jag inte ännu hunnit testa den fullt ut men flera funktioner verkar både praktiska och bra. Direkt från startsidan finner du ett elektroniskt medlemskort. Detta kan vara bra att visa upp på de ställen som ger rabatter till medlemmar. Det finns massor med rabatter man kan utnytja som medlem i SMC allt ifrån övernattningar och resor till matställen, däckfirmor och verkstäder. Roligaste funktionen är i mitt tycke att du kan spela in rutterna du åker. Du kan sedan spela upp dem på webben och du kan dela dem. Då kan andra hojåkare  hitta dina vägar och smultronställen. Givet vis gäller det omvända du kan kolla hur andra har åkt och få tips om turer och fina vägar. Jag ser med spänning fram emot att få testa denna funktion fullt ut.
Såhär beskriver SMC själv funktionerna.

SMC-appen i din smartphone gör MC-livet enklare och roligare. Med hjälp av appens innehåll kan du exempelvis:

  • Hitta caféer, restauranger och boenden med SMC-rabatt
  • Se verkstäder, MC-butiker andra företag som ger rabatt till SMC-medlemmar
  • Få info om kurser, träffar och mötesplatser för hojåkare
  • Hitta till närmaste MC-parkering
  • Se var MC-klubbarna finns
  • Spela in rutter när du åker och publicera dem som rutter som alla kan använda
  • Spela upp dina rutter på webben
  • Tipsa andra hojåkare om mötesplatser för motorcyklister
  • Varna andra för olycksdrabbade platser
  • Betygsätt och kommentera
  • Dela information via E-post, Facebook, Twitter och Google Plus
Testa du också ju fler vi är som kommer igång att använda den ju mer kommer den att innehålla. Jag tror att detta kommer att bli ett både spännande och användbart verktyg för oss som gillar att hitta lite nya vägar och nya resmål. Logga några turer du också så ses vi kanske både på vägarna och i cyberrymden.

Ha en underbar fredag  och gasa lugnt.

Snabblänk till appen för dig som har androidtelefon. Scanna QR koden så kommer du direkt till nerladdningen



torsdag 30 maj 2013

Vetgirighet vinner i längden

En reparationshandbok borde finnas i varje hojåkares hem. Ja men jag skruvar ju inte kanske du tänker nu. Det är möjligt men jag tycker ändå du borde ha en reparationshandbok till din hoj. Den kostar ett par hundralappar och finns att köpa på de flesta internetbokhandlar. Men om man inte skruvar själv vad skall man då ha den till? Du skall ha reparationshandboken för att lära känna din hoj och förstå hur den fungerar. Ofta har dessa reparationshandböcker mycket bra felsökningsguider.

Bra att ha lite koll på ifall man skulle få stopp när man är ute och kör. Du hittar också en massa annat matnyttigt som däcktryck oljemängder och oljetyp. Vad du skall använda för typ av bromsvätska mm. Du kan också läsa om hur du skall sköta om din hoj. allt ifrån hur du tvättar den till hur den skall servas. Du hittar också uppgifter om vilka glödlampor du skall ha och hur du byter dem. Här kan du läsa om vilka punkter som skall gås igenom vid olika servicetillfällen. 

Det är sådant som är bra att känna till då man kontaktar MC verkstan. Att känna till hur ens hoj är konstruerad och fungerar ger trygghet. Att ha koll på hur hojen är konstruerad ger en ytterligare dimension till  livet som hojåkare. Även ifall du väljer att lämna maskinen på verkstad då den skall servas eller ifall något behöver fixas. När du lär känna din hoj lite bättre så kommer du att upptäcka att det finns många småsaker du själv kan hålla koll på och till och med åtgärda. 

Justera kopplingsspel. Tvätta och olja luftfilter, justera lufttrycket i dina dämpare ( om du har luftassisterade ) Justera kedja eller drivrem. mm. Surfa gärna in hos någon internetbokhandel och beställ ett ex det är väl investerade pengar. Våga vara lite nyfiken köp dig en reparationshandbok och lär dig ta väl hand om din hoj.

Adlibris är en bokhandel här hittar du reparationshandböcker till de vanligaste hojarna. Har du en äldre eller lite mer udda hoj kan Bokbörsen vara ett alternativ här hittar du annonser både från antikvariat och privatpersoner.

 Njut av dagen det tänker jag göra. Gasa lugnt.

onsdag 29 maj 2013

Lyft blicken.

Nu har det på kort tid skett flera allvarliga MC olyckor ett par tyvärr med dödlig utgång. Att slå upp en kvällstidning och läsa om dödsolyckor på MC är alltid skrämmande. Detta trots att det statistiskt sett är ganska säkert att köra motorcykel. Ändå händer det ibland att motorcyklister omkommer eller skadas allvarligt.
Räddningstjänsten på plats. Oftast kommer brandkåren först till en olycksplats.
 Brandkåren åker på alla trafikolyckor som lamas via SOS 112

Jag brukar ibland fundera över vad man skulle kunna göra för att förbättra olycksstatistiken ytterligare. Förutom att ta bort extrembeteende och berusade idioter utan körkort så finns det saker att göra. Jag har flera gånger tidigare påstått att MC körning är 80% blick. Det vidhåller jag fortfarande. En stor del i att hålla balansen sitter i var du fäster blicken. Speciellt när man kör långsamt. Du skall alltid sträva efter att titta långt fram. Både i kurvor och på raksträckor. Du skall så långt det är möjligt titta igenom kurvorna. Är sikten i kurvan skymd föreställ dig att du kommer att få möte med en lastbil så tar du inga onödiga risker.
Var noga med varningsskyltarna. Det finns en anledning till att SVEVIA sätter ut  varningar.
Du skall följa varningen den är mer än ett fint pynt på vägkanten.

Att titta lång fram gör också att man upptäcker faror eller hinder tidigare. Du ser bilar som skall köra ut på vägen du upptäcker cyklister och bussar. Ju tidigare du upptäcker medtrafikanter eller andrar faror i trafiken ju mer tid har du att planera din körning. Upptäcker man eventuella faror tidigt har man en helt annan handligsberedskap än när dom plötsligt dyker upp.
Detta är en av de absolut vanligaste olyckorna mellan bil och MC va försiktig när du skall köra om.

 Handlingsberedskap kan innebära att du är färdig att bromsa att du synat av vägen och sett möjligheter att väja. Med att titta långt fram ser du skyltar tidigare och får bättre tid att planera sin körning. Man upptäcker rullgrus, hästar och lekande barn och kan anpassa farten till detta. Dagens uppmaning är således: Lyft blicken och titta långt fram. Det kommer att förbättra din MC åkning och du bättrar på dina odds att slippa olyckor. Lyft på huvudet så du ser vad som händer i trafiken. Du får uppleva mer, du förbättrar din balans och du upptäcker faror i tid..

Ta det lugnt i vårsolen bilar är hårda hojåkare är mjuka.

tisdag 28 maj 2013

Att åka motorcykel eller vara motorcyklist.

Det är en fråga man borde ställa sig lite då och då. Det ena utesluter inte det andra under förutsättning att du är motorcyklist i grunden. Det finns folk som ger sig ut på två hjul som inte är och aldrig kommer att bli motorcyklister. I begreppet att vara motorcyklist ligger inte bara körteknik och kunnande.
Att kunna hantera sin motorcykel är en sak att vara motorcyklist är något annat
Detta begrepp vilar på en gedigen värdegrund. Att vara motorcyklist innebär framför allt att vara en god och ansvarsfull trafikant kombinerat med en tydlig riskmedvetenhet och ett högt säkerhetstänk. Detta är saker som framför allt SMC arbetat med under många år och som har visat sig ge ett gott resultat vad gäller olycksstatistiken. Motorcykelkollektivet har i Sverige idag mycket bra siffror när det gäller omkomna i trafiken. Här kan vi tydligt se förbättringar från år till år. Detta trots att antalet registrerade motorcyklar fördubblats de senaste 20 åren. De stora flertalet av personer som är inblandade i olycksstatistiken är inte motorcyklister. Statistiken visar att en ganska stor del av de som omkommer i MC olyckor saknar MC-kort eller är påverkade av alkohol eller andra droger. En motorcyklist kör inte utan körkort och han kör inte berusad eller påtänd. I helgen skedde några svåra MC olyckor i landet varav minst en med dödlig utgång. Detta var en singelolycka. Visar utredningen att det inte var något tekniskt fel som var orsaken är olyckan tyvärr ett resultat av extrembeteende. Denna motorcykelåkare har i så fall missbedömt sin egen förmåga. Jag är inte ute efter att skuldbelägga de stackare som omkommer eller skadas i singelolyckor. Jag menar bara att många av dessa olyckor hade kunnat undvikas ifall man hade tänkt efter före.
Var inte en ögontjänare i trafiken det tjänar varken du eller någon annan på
Visst är det kul med fartupplevelse och när man får den där lilla adrenalinkicken, men man måste inse sina begränsningar. Kör man över sin förmåga så har man brister både vad gäller riskmedvetenhet och säkerhetstänk. Slutligen är det ju så att det är man själv som har störst möjlighet att påverka sin egen situation. Kör inte snabbare än vad din skyddsängel kan flyga som mina amerikanska hojvänner brukar säga. Fortsätt vara ansvarstagande riskmedvetna motorcyklister så kommer vi att få många härliga mil tillsammans ute på vägarna. Jag kan förstå det där med fartens tjusning och adrenalinet, men det gäller att välja rätt tillfälle när det är dags att vrida på gasrullen. Extrembeteende och risktagande hör inte hemma i trafiken.

Kör med insidan och kör snyggt. Ha en fantastisk tisdag.

måndag 27 maj 2013

Böhmerland vinner i längden

Det har genom åren byggts ett otal märkliga motorcyklar. Allt från udda och extrema monowheels till den tyska muskelmaskinen Münch Mammut. En av de mest udda skapelserna måste vara den Tjeckiska Böhmerland. Den första Böhmerland motorcykeln såg dagens ljus i Schönlinde 1924 där den byggdes fram till 1939. Konstruktören hette Albin Leibsich I fabriken arbetade ca 20 personer.
1937 års modell med två passagerare
 Hojens hade en svetsad rörram med bottenlänksgaffel. En gaffeltyp som idag används på speedwayhojar även om man här har gummiband som dämpare istället för Böhmerlandens stötdämpare. Motorn var en encylindrig 600 kubikare. Den hade dubbla överliggande kamaxlar vilket var mycket ovanligt för denna tid. Den hade också gjutna hjul vilket var unikt. Inte förän på 70talet togs detta upp av någon annan tillverkare.

Det som framför allt skiljer en Böhmerland från vanliga hojar är att den tillverkades i olika längder för två, tre eller fyra personer. Fyrapersoners maskinen togs fram för tjeckiska armen. Denna långskorpa eller Langtourer som modellen hette, var försedd med dubbla växellådor där den bakre lådan sköttes av en av passagerarna. Böhmerland är den längsta serieproducerade motorcykeln genom tiderna.
Langtouruer . Notera den extra växellådan

Fyrapersoners maskinen hade en hjulbas på hela 320cm eller 10,5 feet om man så vill. När man tittar på en Böhmerland hoj är det lätt att avfärda den som en parentes i MC historien men den har haft större inflytande på dagens motorcyklar än vad vi vid första anblicken kan tro.

Ha en fantastisk Måndag. Snart är det helg igen.

söndag 26 maj 2013

Övning ger färdighet

Det finns alltid saker i ens sätt att köra hoj som man kan utveckla och förbättra. Hur blir man bättre? Givet vis genom övning det finns inga genvägar till att bli en bättre  hojåkare. Man blir det med hjälp an övning rutin och erfarenhet. Grunden till att utvecklas till en duktig hojåkare och god trafikant ligger i att kunna hantera hojen väl i lågfart. Krypkörning är inte lätt men det är viktigt att kunna.

Det första som skall till är att man har full kontroll på kopplingen. ÄR du tillräckligt försiktig med kopplingshanden skall du kunna starta hojen utan att använda gasen. Låt motorn gå på tomgång släpp kopplingen så du hittar dragläget. Sedan är det bara att plocka upp fötterna på fotpinnarna och åka iväg. Nästa moment är att kunna reglera farten med kopplingen. När hojen rullar jobbar du med att dra kopplingen i och ur dragläget. Titta dit du skall köra.

Blicken skall alltid vara långt fram det gör underverk för balansen särskilt i låg fart.När du känner att det börjar att fungera att reglera farten med kopplingen kan du börja använda "ryckig" gas för att hålla motorn igång. När du känner att du kar koll på både koppling och gas kan du börja använda fotbromsen för att få ner farten ytterligare. Var noga med blicken så blir körningen ännu mer stabil. Ett tips. Se till att hålla fötterna på fotpinnar eller fotplattor så fort hojen är i rörelse. Ha inte heller för bråttom att sätta ner fötterna. Försök att hålla balansen Jag brukar ha som sport att få i fötterna i backen så sent som möjligt, Det är bra träning När behöver man kunna krypköra. Nästan över allt påstår jag. Det kan vara vid en gatukorsning, på en parkeringsplats, vid en utfart med flera platser. Kan du hantera din hoj i låg fart så kommer det att vara till god hjälp ute i trafiken. Det kommer framför allt att göra din MC körning säkrare.

Ha en bra söndag. Är det åkväder så kom ihåg att ta ut Mamma på en tur det är ju Mors-Dag idag.
Gasa lugnt.