måndag 27 maj 2013

Böhmerland vinner i längden

Det har genom åren byggts ett otal märkliga motorcyklar. Allt från udda och extrema monowheels till den tyska muskelmaskinen Münch Mammut. En av de mest udda skapelserna måste vara den Tjeckiska Böhmerland. Den första Böhmerland motorcykeln såg dagens ljus i Schönlinde 1924 där den byggdes fram till 1939. Konstruktören hette Albin Leibsich I fabriken arbetade ca 20 personer.
1937 års modell med två passagerare
 Hojens hade en svetsad rörram med bottenlänksgaffel. En gaffeltyp som idag används på speedwayhojar även om man här har gummiband som dämpare istället för Böhmerlandens stötdämpare. Motorn var en encylindrig 600 kubikare. Den hade dubbla överliggande kamaxlar vilket var mycket ovanligt för denna tid. Den hade också gjutna hjul vilket var unikt. Inte förän på 70talet togs detta upp av någon annan tillverkare.

Det som framför allt skiljer en Böhmerland från vanliga hojar är att den tillverkades i olika längder för två, tre eller fyra personer. Fyrapersoners maskinen togs fram för tjeckiska armen. Denna långskorpa eller Langtourer som modellen hette, var försedd med dubbla växellådor där den bakre lådan sköttes av en av passagerarna. Böhmerland är den längsta serieproducerade motorcykeln genom tiderna.
Langtouruer . Notera den extra växellådan

Fyrapersoners maskinen hade en hjulbas på hela 320cm eller 10,5 feet om man så vill. När man tittar på en Böhmerland hoj är det lätt att avfärda den som en parentes i MC historien men den har haft större inflytande på dagens motorcyklar än vad vi vid första anblicken kan tro.

Ha en fantastisk Måndag. Snart är det helg igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar