söndag 26 maj 2013

Övning ger färdighet

Det finns alltid saker i ens sätt att köra hoj som man kan utveckla och förbättra. Hur blir man bättre? Givet vis genom övning det finns inga genvägar till att bli en bättre  hojåkare. Man blir det med hjälp an övning rutin och erfarenhet. Grunden till att utvecklas till en duktig hojåkare och god trafikant ligger i att kunna hantera hojen väl i lågfart. Krypkörning är inte lätt men det är viktigt att kunna.

Det första som skall till är att man har full kontroll på kopplingen. ÄR du tillräckligt försiktig med kopplingshanden skall du kunna starta hojen utan att använda gasen. Låt motorn gå på tomgång släpp kopplingen så du hittar dragläget. Sedan är det bara att plocka upp fötterna på fotpinnarna och åka iväg. Nästa moment är att kunna reglera farten med kopplingen. När hojen rullar jobbar du med att dra kopplingen i och ur dragläget. Titta dit du skall köra.

Blicken skall alltid vara långt fram det gör underverk för balansen särskilt i låg fart.När du känner att det börjar att fungera att reglera farten med kopplingen kan du börja använda "ryckig" gas för att hålla motorn igång. När du känner att du kar koll på både koppling och gas kan du börja använda fotbromsen för att få ner farten ytterligare. Var noga med blicken så blir körningen ännu mer stabil. Ett tips. Se till att hålla fötterna på fotpinnar eller fotplattor så fort hojen är i rörelse. Ha inte heller för bråttom att sätta ner fötterna. Försök att hålla balansen Jag brukar ha som sport att få i fötterna i backen så sent som möjligt, Det är bra träning När behöver man kunna krypköra. Nästan över allt påstår jag. Det kan vara vid en gatukorsning, på en parkeringsplats, vid en utfart med flera platser. Kan du hantera din hoj i låg fart så kommer det att vara till god hjälp ute i trafiken. Det kommer framför allt att göra din MC körning säkrare.

Ha en bra söndag. Är det åkväder så kom ihåg att ta ut Mamma på en tur det är ju Mors-Dag idag.
Gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar