torsdag 13 november 2014

Nu är det dags att Trafikverket vaknar!

Från alla instanser som har med trafiksäkerhet att göra talar man fint om den så kallade nollvisionen. Detta ord "nollvisionen" upprepas ständigt och har blivit nästan som ett mantra. Ändå känns det som om Trafikverket hela tiden förbiser att vi har motorcyklister på vägarna.

Olyckstalet när det gäller omkomna motorcyklister är rekordlågt trots att både antalet registrerade motorcyklar och körda mil på MC är rekordhögt. Resultatet när det gäller omkomna motorcyklister för årets 10 första månader är 29 personer. Detta är förvisso en klar förbättring men samtidigt är det en katastrof för alla närstående till de som fått sätta livet till. Kanske är det så att det är svårt eller näst intill omöjligt att komma ner till siffran noll men det finns ett antal olyckor som antagligen är helt onödiga.

Olyckor som faktiskt orsakats i trafiksäkerhetens och nollvisionens namn. Av de motorcyklister som omkommit har 6 personer fått sätta livet till i kollision med vägräcken. Fem av dessa har skett på så kallade TENT vägar, vägar som har de av Trafikverket högsta säkerhetskraven. Dessa vägar är försedda med de för oss motorcyklister förhatliga vajerräckena.

Det jag funderar över är hur länge detta experiment skall få fortgå och hur många motorcyklister som måste betala med sitt liv innan Trafikverket vaknar och inser att dessa är en fara för landets motorcyklister. Det räddar antagligen livet på ett antal bilister medan vi oskyddade trafikanter på två hjul får betala priset. Bilisterna hade antagligen klarat sig lika bra med räcken med underglidningsskydd samtidigt som vi hade sparat livet på ett antal motorcyklister.
Såhär borde det se ut!

Att förse vägar med vajerräcken är en snålvariant med motorcyklisterna som insats. Jag vet att SMC med Maria Nordqvist i spetsen gör ett jättejobb för att skapa förändring. Nu är det dags för trafikverket att vakna börja lyssna på vad SMC har att säga, ta det till sig och visa att man bryr sig om alla trafikanter. Motorcyklisterna är också medborgare, trafikanter och skattebetalare. Vi har lika stor rätt till säkra vägar precis som alla andra som vistas i vår trafikmiljö.

Kanske är det dags att vi motorcyklister ser till att göra vår röst hörd. Skriv gärna några mail med dina åsikter till ledamöterna i trafikutskottet det är till syvende och sist våra folkvalda som har störst möjlighet att väcka Trafikverket ur deras Törnrosa sömn. Mailadresser till Riksdagens trafikutskott hittar du på länken här. Riksdagens trafikutskott

Ha en trevlig helg och Gasa Lugnt!

onsdag 12 november 2014

Det lönar sig att ta hand om sin hoj

Kamrat Micke som driver LMD Cycles i Vollsjö postade igår ett litet klipp från MotoSpeed i Västerås. När mäster Palm ibland delar något på sin facebooksida brukar det vara något matnyttigt. Så även denna gången.

Micke brukar jag referera till som min mekaniska guru. Det han inte vet om motorcyklar och Harley Davidson i synnerhet är inte värt att veta. Det är en av anledningarna till att det känns viktigt att dela med mig av hans kunskaper. Visst är det så att man ibland funderat över serviceintervaller och vad som egentligen behövs göras.

Nu för tiden när oljorna är bättre borde man inte kunna åka längre på dem då? Det kanske man kan i alla fall i teorin. Verkligheten visar något helt annat. Genom att köra en standard HD i dynojetbänk före och efter service får vi svart på vitt vad som händer med hojen efter en väl genomförd service. Servicen innefattade rengöring av luftfilter, byte av motorolja och oljefilter, justering av transkedja och drivbelt samt kontroll av lufttrycket i däcken. Dessa egentilgen ganska enkla åtgärder ökade motorns effekt med hela 3%. Samtidigt mår din motor bättre och du minskar slitaget. Som en extra bonus så minskar även bensinförbrukningen
Underskatta inte effekten av en välservad hoj. Både du och motorcykeln blir gladare. Mer effekt och lägre bränsleförbrukning är inget man skall förakta. Support your local Hojmek!

Ha en trevlig torsdag och Gasa Lugnt!

tisdag 11 november 2014

När du tappar kontrollen och det går åt skogen

Idag bifogar jag två filmklipp från MotoGP 2014. Filmklippen innehåller ett antal krascher. Det är väl inget att titta på kanske du tänker. Jag menar att det är det visst och då tänker jag inte på klippens eventuella underhållningsvärde.

De flesta av oss har ingen större erfarenhet av att åka omkull med motorcykel. Det är på något sätt både på gott och ont. Det är ju bra att många av oss aldrig krockat eller kanat med cykeln. Men  andra sidan är vi kanske inte riktigt förberedda om olyckan skulle vara framme. Genom att titta på hur MotoGP förarna gör när de tappar herraväldet över sin hoj kan vi lära oss mycket.

I många av klippen går det betydligt fortare än vad de flesta av oss far fram i trafiken. De flesta av oss lägger inte ner så hårt och vi ger sällan lika mycket gas ur kurvorna. Ofta ligger vi långt ifrån marginalen för var våra hojar klarar av. Ändå finns risken att det som inte skall hända händer. Det kan vara vattenplaning, blödande asfalt, en diesel eller oljefläck, utslitna däck, för hög hastighet, missbedömning av en kurva, mm som gör att hojen plötsligt tappar greppet.

Då gäller det att ha tänkt efter före så att man inte gör något ännu dummare. Det vanligaste felet man gör som glad amatör är att försöka hålla kvar i styret. Om du märker att det håller på att gå åt "helvete" släpp styret och låt hojen gå. Du kommer med största sannolikhet inte att lyckas att få upp den på rätt köl igen. Håller du kvar i hojen finns dessutom risken att hojen kastar av dig om däcken plötsligt skulle greppa. Då kan det bli en än mer våldsam luftfärd med onödigt allvarliga konsekvenser. Titta på filmklippen och lär dig av dom som kan. Att motorcykeln går åt fanders är trist men går att ersätta. Din hälsa är betydligt viktigare Tänk på det.


MotoGP Catalunya 2014

Ha en trevlig onsdag nu har vi kommit halvvägs in i denna veckan och samtidigt lite närmre jul. 
Gasa Lugnt!