måndag 25 februari 2013

Vem avgör vilken hoj som är tuff?

Indian Bobber
Det är en fråga jag funderat mycket över. Det enda svar jag kan komma fram till är allt ligger i betraktarens ögon. Det som jag gillar tycker säkert någon annan är fult som stryk. Detta är en insikt som tyvärr inte alla har. En del tycker att just deras val av motorcykel är det enda vettiga alternativet. Att välja en hoj av annat märke finns inte på kartan. Hos en del stackare har denna "märkesfanatism" gått så långt att man inte ens hälsa på hojåkare som kör annat märke.

Nu vet jag att ett stort antal av er där ute tänker Harleyåkare men dom är långt ifrån värst även om det gäller många av dom också. Det förekommer lika frekvent bland folk som kör Guldvingar, Ducati, Yamaha R1 mm.
Guldvinge

Det finns ju också andra grupperingar som föder fördomar. De som åker sporthoj kallar ibland customcyklar för kromslädar eller att åka gynekologstol. Medan customåkarna kallar sporthojarna för plastraketer och förarnas skinställe för läderpyjamas. De som kör Honda Goldwing kallas allmänt för lokförare. Så håller det på och alla försöker hävda eller rättfärdiga det egna valet genom att vara föraktfull mot den som väljer något annat.
MZ

Personligen struntar jag fullständigt i vilken hoj andra väljer att köra. Alla har väl sin randiga skäl och rutiga orsaker. I min värld är det viktigare att du åker än vad du åker. Jag byter lika gärna några ord med en "raceputte" som åker sporthoj såväl som med en "hardcore biker" på en Harley chopper. Vi är ju alla ute i samma ärende. Ta oss från punkt A till punkt B och under tiden njuta av resan. Nästa gång du rullar in på macken eller på rastplatsen. Strunta i vad som står på tanken eller hur han eller hon är Klädd. Byt ett par ord om väder, vind och hojåkning i allmänhet. Både du och din medtrafikant kommer att köra vidare på gott humör och ett personligt möte rikare.

1 kommentar:

  1. Du har helt rätt och jag som jobbar med motorcyklar stöter på detta ofta.Jag brukar bestämt hävda att de flesta borde ha mer än en motorcykel i garaget(vilket också många har)Inom Bmw-klubben är det t.ex.vanligt med en grushoj och en touringhoj samt i många fall även någon custom.Allt detta kan man ju kanske inte skaffa när man är 25 men en bit upp i åren så blir ju ekonomin bättre.En kund hade räknat ut att hans hojar hade kostat 400.000 och han menade på att om han haft båtintresse så hade det inte blivit mycket båt för de pengarna(eller husbil).mvh.Peter P.

    SvaraRadera