onsdag 8 maj 2013

En gammal tradition

För mig har alltid Kristihimmelsfärdsdagen varit intimt förknippad med motocross. Detta beroende på att jag är född och uppväxt i Varberg. Varbergs MK har sedan urminnes tider eller i alla fall sedan 1952 då Annebergsbanan invigdes arrangerat motocrosstävlingar på just Kristihimmelsfärdsdagen.Jag tro att jag var 3 eller 4 år första gången farsan tog med mig dit. Jag minns inte så mycket av själva tävlingen mer än att färgglade motorcyklar åkte förbi innanför nätstaketet.

Jag minns ljudet och lukten från metanol och ricinolja. Sedan dess har jag tillbringat många kristiflygare på Annebergsbanan tills jag flyttade från Varberg i början av 80 talet. Det har sedan dess har jag besökt en del crossbanor Sturup och Svampabanan bland annat. Det är trevligt och spännande på alla sätt och vis men det är Annebergsbanan som ligger närmast hjärtat. Jag har hört att grannarna klagat över motorljudet. Detta trots att de fick köpa sina tomter extra billigt just med tanke på crossbanan. Ett i mina ögon småaktigt beteende. Hjälp till att bevara sveriges motocrossbanor det är en fin gammal sport där Sverige under årens lopp producerat en stor mängd världsstjärnor. Bill Nilsson. Sten " Storken" Lundin. Ove Lundell. Håkan Carlqvist, Jörgen Nilsson och många många fler. Bor du i närheten av Varberg passa på att åka till Annebergsbanan idag  Där åker man Veteran RM både solo och med sidovagn

Kolla in Annebergsbanan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar