onsdag 17 september 2014

Vad är det för likhet mellan Tony Rickardsson och William Arnes Motorcirkus?

I dagen inlägg fortsätter jag och grotta ner mig i gamla filmklipp och racing-nostalgi.  Som ni säkert fattar av dagens rubrik så handlar det om speedway och en av Sveriges genom tiderna största "motor kungar" I detta fallet Tony Rickardsson.

Varför skrev jag nu det där med William Arnes Motorcirkus de legendariska dödsryttarna från Skåne som blivit en institution och ett måste ifall man besöker Kiviks Marknad. Jag kommer strax till det. 2005 var det Speedway Grand Prix final i Cardiff i Wales.

I finalen gjorde Tony Rickardsson sin antagligen mest spektakulära speedway-heat under hela sin karriär. Han startar i ytterspår vilket kan vara svårt om du inte har snabbaste cykeln då vägen in i första böjen blir betydligt längre än för den som åker på bana ett. Tony väljer att hålla sig i ytterspår och vid utgång ut första kurvan när föraren framför tycker att han har stängt till åker Tony om med minst ett hjul uppe på staketet. Det är här han tar till de knep som krävs för att vara "dödsryttare" hos William Arne. Detta är helt unikt jag har aldrig sett det tidigare och frågan är om det någonsin kommer att hända igen. Lyssna på komentatorerna dom är helt i extas. Kanske är det så att har man tillräckligt med vinnarskalle och "killer instinkt" så är inget omöjligt. Tillräckligt med adrenalin och jävlar-anamma gör att man kan åstadkomma det som ingen trodde var möjligt.




Titta och njut av speedway när det är som allar mest spännande ha en trevlig dag och Gasa Lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar