onsdag 5 juni 2013

MC poliserna lyser med sin frånvaro.

I morse när jag körde till jobbet mötte jag för ovanlighetens skull 3 mc-poliser. Alla tre lyfte på vänsternäven och morsade precis som alla andra hojåkare brukar göra. Givet vis är dessa lika mycket hojåkare som alla vi andra eller kanske ännu mer eftersom hojåkning är en stor del av deras levebröd. Jag tänkte att förr såg man mc-poliser oftare än vad man gör nu för tiden.

Stämmer detta tänkte jag och bestämde att jag borde ta reda på fakta om hur det förhåller sig med den saken. Med hjälp av Google startade jag min forskning och kunde snabbt konstatera att mina farhågor var besannade. Mc-poliserna har en mycket hög medelålder. Den ligger på någon stans mellan 55 och 60 . Inom de närmsta åren kommer många mc-poliser att pensioneras samtidigt som nyrekryteringen är svår. För att kunna söka som mc-polis krävs att du förutom polisutbildning har A och B kort. Tydligen är det ganska få bland de nyutexaminerade poliserna som har både A och B kort. Sedan skall länspolismästaren godkänna utbildningen till mc-plis. Denna utbildning är förlagd till polishögskolan och finansieras av de distriktet polismannen arbetar i.utbildningen kostar någon stans strax under 90 000kr. Antagligen tycker många polisdistrikt att detta är för dyrt. Fy skäms på er vi behöver fler MC poliser på vägarna.

Tittar vi på antalet kvinnor som utbildat sig till mc-poliser är siffrorna en katastrof. Det finns bara två i hela landet. Detta trots att vi har många tjejer som kör hoj och trots att dessa kvinnliga motorcyklister absolut inte kör sämre än killarna. Fram för fler mc-poliser på vägarna. Dom har en lugnande inverkan på bilisterna och är snabbt framme ifall något händer. Är du polis och har mc-kort. Tjata hål i huvudet på din chef så han eller hon skickar dig till polishögskolan för att ge dig utbildning till mc-polis. Här kan du se en lite film om MC poliser på avrostning Blåljus NT24

Ha en underbar onsdag Idag tar sonen studenten så vi har varit strängt upptagna med allt som skall fixas och ordnas. Bara vi hinner få undan allt i rimlig tid på torsdag så skall det förhoppningsvis kunna bli en liten nationaldagstur.

Kör snyggt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar