söndag 9 juni 2013

Blankt på gammalt vis

För ett par veckor sedan blev jag uppringd av en man som presenterade sig som Bengt. Han berättade att han läst min blogg och att han förstått att jag gillade gamla saker ( fin omskrivning för retronörd ) Jag tillverkar och säljer en produkt du borde prova sa han. Låter ju spännande sa jag lite avmätt i ett försök att låta världsvan. Det är ett polermedel sa Bengt. Det heter Fulgentin sa han.

Någon stans i mitt bakhuvud pinglade en liten klocka det var ett namn jag hade hört någon gång förr. Bengt berättade att Fulgentin hade funnits sedan mitten av 30 talet och började tillverkas i Trelleborg på Färgfabriken Standard Färg. Från början togs det fram som ett medel för att polera emalj. Kockums som på den tiden var världsledande när det gällde tillverkning av emaljerade kokkärl var storkonsumenter av produkten. Efterhand upptäckte man att det fungerade bra till att polera alla hårda ytor. Möbler renoverare instrumentmakare veteranbilsentusiaster m,fl började använda Fulgentin. När Kockums slutade med kokkärl hade skriv och räknemaskinstillverkarna Addo och Facit fått upp ögonen för produkten. Produkten föll i glömska men har sedan några år tillbaka lanserats igen.
Resultatet av Fulgentinbehandlingen

Bengt kom och lämnade en flaska och jag lovade att testa och komma med ett utlåtande. Det första jag provade att polera var familjens motorcykelhjälmar. Resultatet blev mycket bra hjälmarna såg nästan ut som nya. medlet var lättarbetat och löste fint gamla intorkade insektsrester och annan ingrodd smuts. Igår blev det motorcyklarnas tur. Efter lördagsturen när jag tvättat av hojarna kände jag att du var det dags att testa. Jag lade på putsmedlet med en microfiberduk och sonen efterpolerade med en lika dan. Vi fick både snabbt och lätt upp en fin lyster både på krom och lack. Det fungerade också mycket bra på de svarta motordetaljer som var lackerade med skrynkellack. Det var också mycket lättarbetat man behövde inte stå och gnugga hårt som när man polerar ut ett vax. En anna fördel var att det inte lämnade några polermedlesrester på plast och gummidetaljer som vax och vanligt polish brukar göra. Resultatet blev över förväntan. Både Krom och lack fick en fin och djup lyster. Precis som när jag polerade hjälmarna hjälpte medlet till att lätt lösa insekter och annan gammal ingrodd smuts. So far so good som man brukar säga, Jag återkommer med en rapport om hur bra den nya lystern varar, Blev du nyfiken kan du läsa mer här

En blank hoj hjälper visserligen inte till att ta dig hem men den tar dig hem med stil. Ha en skön söndag.

2 kommentarer:

  1. ja, man letar fortfarande efter de perfecta putsmedlet….
    detta kanske kan va nåt,
    berätta om man ska investera i en flaska

    //albin

    SvaraRadera
  2. Åkte en 15 mils tur idag med "Fulgentin putsad hoj" det verkar som om putsmedlet stöter ifrån sig damm ganska bra och de insekter som fastnat var lätta att torka bort. Hojen såg blank och fin ut efter turen så än så länge verkar det bra.

    //magnus

    SvaraRadera