lördag 15 juni 2013

Två hjul på nytt sätt

När det gäller att åka på två hjul känner jag mig ganska rutinerad så länge det inte handlar om att likt bröderna Bossle AKA Helldrivers köra  bil på två hjul.

Det känns som om det är långt över min förmåga.. Att köra transportmoped med ena flakhjulet i luften är det närmsta jag kommit.

Idag fick jag en helt ny erfarenhet när det gäller att åka på två hjul. Jag och några kollegor hade förmånen att få testa att köra segway. Jag måste säga att jag hade många förutfattade meningar om detta fordon. I Nyköping där jag tillbringar mina somrar har vi Segwaygubben. En man som far runt i stan på sin segway utrustad med bilhandskar och pepitarutig bilhjälm från 70 talet. Sedan har vi ju Johan Renborgs rollfigur i Solsidan. Helt klart nördstämpel på båda dessa två. Med andra ord jag hade inga större förväntningar utan kände mer som " ja ja man ska ju ha testat".

Vi fick instruktioner och tips av uthyraren. Vi blev också försedda med vars en hjälm. Jag hade en fördel jämfört med flera av mina kollegor. eftersom jag är van att köra hoj visste jag var man skulle fästa blicken. Ändå kändes det osäkert i början innan man lärde sig lita på att den varken föll framåt eller bakåt. Det gick snabbt att lära sig att hantera den. Kör upplevelsen liknade inte att köra motorcykel. Känslan var med likt att åka slalom på carvingskidor. Efter en timma runt längs cykelbanorna i Västra Hamnen i Malmö får jag villigt erkänna att jag måste ändra min inställning till detta fordon. Det var faktiskt kul och jag kan verkligen rekommendera att testa om man får möjligheten. Däremot är det tveksamt ifall jag skulle kunna tänka mig att köpa en. Den kostar trots allt nästa 80 000 kr då hade jag hellre byggt mig en bobber.


Ha en underbar lördag och kör inte fortare än vad din skyddsängel kan flyga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar