söndag 16 juni 2013

Hej bilist


Du kanske inte sett mig innan. Jag heter motorcyklist och delar vägen tillsammans med dig. Skall du se mig så måste du titta efter. Hörs gör jag ofta men jag är inte säker på att det skärper din uppmärksamhet. Ibland tror jag att du glömmer bort att vi finns. När jag ligger bakom dig så väljer att göra rent dina rutor med vindrutespolarna. Jag tycker inte om blåsprit. Den smakar illa och den svider i ögonen. 

I rondellen blinkar du vänster men väljer ändå att svänga ut till höger. Då måste jag bromsa mitt i kurvan vilket både är farligt och svårt. Står du vid en påfart tänker du kanske att det där, det är bara en moped. Jag hinner tänker du och så kör du ut framför mig så jag måste broms hårt för att inte köra in i sidan på mig. Så länge du inte tittar efter mig kommer du inte att se mig. Då spelar det ingen roll hur mycket varselkläder jag har. Skall du se mig måste du titta efter. 

Vi har vägen tillsammans det är vare sig din väg eller min väg. Det finns plats för både dig och mig och många fler. Samarbetar vi så blir det bättre för oss både. Det är vi som skapar de vi kallar trafikmiljö. Jag ser dig, det fick man lära sig redan på trafikskolan, körskolläraren kallar det riskmedvetenhet. Tittar du efter oss kommer du också att upptäcka oss. Vi blir med medtrafikanter inte mottrafikanter. Om du delar vägen med mig så delar jag den med dig.

Håll koll i backspegeln.

Njut av söndagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar