måndag 17 juni 2013

En Svensk legend

Konkurrensen inom Road Racing sporten är stenhård och de Svenska framgångarna har varit lätträknade med ett undantag. Kent Andersson. Detta till trots så var han relativt okänd för den breda publiken. Kanske är det så att vi inte riktigt förstår hur stort det är att bli världsmästare i Road Racing. Inom  MotoGP cirkusen var Kent Andersson en nästan lika firad stjärna som Giacomo Agustini.
Kent in action. Världsmästaråret 1974

Att Kent inte fick samma uppmärksamhet i media berodde kanske på att han mest åkte 250cc och 125cc. Många gånger fick Kent frågan om varför han inte åkte 500cc. Alltid gav han samma svar. Åka 500 fort är ingen utmaning, att vara snabbast på en 125:a är en mycket svårare. Kent debuterade 1961 19 år gammal på en monark hoj. Året efter körde han Bultaco. Kent visade sig snabbt vara en mycket snabb och kompetent förare  i alla fall när materialet inte svek honom.. Efter att han vunnit SM i 250klassen 1965 fick han ett erbjudande om att börja köra 250GP VM. Först åkte han en egenmodifierad Husqvarna för att året efter köpa in en Yamaha 250 fabriks racer. Då började också resultaten komma och 1969 blev han tvåa i 250 klassen. Efter den insatsen blev han fabriksförare åt Yamaha 1970 slutade han trea i VM. Yamaha teamet ville att Kent skulle vara med och utveckla deras nya 125cc hoj. Det gjorde Kent så bra att han blev världsmästare både 1973 och 1974. Efter säsongen 1975 då han slutade som trea lade han elit karriären på hyllan.
En historiska man på sin historiska hoj

Kent fick anställning på Yamahas europeiska utvecklingsavdelning. Där han var med och utvecklade deras trecylindriga 350 racer som var mycket framgångsrik och grunden till de 500 tvåtaktare som skulle bli en av racinghistoriens mest framgångsrika maskiner. Kent fortsatte att tävla på amatörnivå och blev en profil inom historisk racing. Kent var också vid flera tillfällen bisittare och expertkommentator på Eurosports Moto GP sändningar. Han var också med och introducerade Superbike och Supersport klasserna i Sverige. 2006 dog Kent plötsligt och oväntat av ett brustet blodkärl i Hjärnan. Han blev bara 64 år gammal. Kent Andersson är förmodligen den som har haft störst inverkan på modern svensk Road Racing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar