torsdag 20 juni 2013

Blankast möjligt med minsta möjliga ansträngning

Jag gillar att hålla hygglig puts på hojen men jag gillar inte att hålla på och putsa. Jag har provat massor med metoder och sätt. Det jag kommit fram till är att en grundlig rengöring av lack och krom med efterföljande vaxning innan åksäsongen börjar underlättar att hålla hojen ren hela sommaren. Sedan vill man ju gärna att det skall gå lätt att behålla glansen när man kört en tur eller två.

Vatten är ju aldrig fel för att få bort smuts. Antagligen är det så att det inte finns något putsmedel som kan ersätta vatten. Fast ibland vill man ju fuska, vara bekväm eller vad man nu vill kalla det. Givetvis kan man ju strunta i att göra rent hojen och bara stalla in. Det är bara de att jag tycker inte om att komma ut i garaget och rulla ut en dammig hoj med full av krossade flygfän på framlampa gaffelben och backspeglar. Som sagt jag har provat ett otal metoder och medel men inte blivit riktigt nöjd. Jag har provat det mesta från supertvätt via bilschampo lysfotogen till microfiberdukar och vatten. Jag testade också några rengöringsdukar för MC som jag köpte på Lidl och dom funkade riktigt bra även om dom i mitt tycke var i kladdigaste laget. Jag testade också Sonax wax it wet som också funkade hyggligt men då var man ju tvungen att vattentvätta först. Här om dagen skrev jag om att jag testat ett putsmedel som hette Fulgentin. Då lovade jag att komma med ett nytt utlåtande när jag använt det ett tag. Nu kommer jag antagligen att låta som en försäljare eller reklamnisse. Jag vill dock påpeka att jag inte har något med firman som tillverkar Fulgentin att göra och jag har inte betalt för att skriva dessa rader.

Fulgentin funkar och det gör det till och med bättre än vad jag förväntat mig. Det fina i kråksången är att den polerar lack krom plast gummi vinyl skinn utan att lämna några synliga rester av polermedlet. En kul grej är att Fulgentin till skillnad från vax funkar på både mattlack och skrynkellack vilket är bra om man har en svart motor. Med andra ord ett medel till hela hojen. Givet vis kan Fulgentin inte ersätta polish och vax eftersom det inte är någon oxidlösare.Som alltid är för och underarbete viktigt för att saker och ting skall bli bra. Har du sett till att göra ett bra underarbete är Fulgentin ett suveränt sätt att behålla glansen. Efter att jag varit ute och åkt har jag börjat med att torka av damm från hojen med en mirofiberduk. Sedan lite Fulgentin på en trasselsudd och polerat av hojen. krossade flugor som fastnar på lamphus och backspeglar lossna lätt.

När man gått över hela hojen med Fulgentin-trassel är det bara att torka av den med en microfiberduk så har man en fin och djup glans på hela hojen. Det verkar dessutom som om damm, flugor mm inte fastnar lika lätt. Jag säger som Kalle Dussin sa innan slaget vid  Poltava. Detta skall hädanefter bliva min musik.

Vill du veta mer och var du kan köpa det så kolla denna länken fulgentin.nu eller på facebook 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar