fredag 21 juni 2013

Valet är ditt. Det är du som bestämmer vilken hoj du gillar.

Valet av motorcykel är högst personligt och jag har full respekt för det enskilda valet. Alla har säkert sina randiga skäl och rutiga orsaker till varför de kör just den hojen de har. Jag ser inget fel i detta eller tycker att något val är bättre än något annat. Vill folk åka äventyrshoj eller dunka runt på en gammal AJS så är det helt OK för mig.
AJS 500

I min värld är det viktigare att du kör hoj inte vilken hoj du kör. Som Harleyåkar möter man ofta på fördomar. Folk urskuldar sig och säger typ " jag åker ju bara Yamaha". Jag tycker inte att det finns någon anledning att ursäkta sig. Det är inte finare att åka Harley än vad det är att åka MZ eller köra en gammal dansk Nimbus. Jag tycker det är märkligt att folk inte tror mig eller blir förvånade när jag berömmer deras hojar. På något sätt förväntas det att man skall vara trångsynt bara för att det står Harley Davidson på tanken. Det verkar dessutom vara accepterat bland landets hojåkare. Oavsett vilket märke du väljer att åka så har du all rätt i välden att vara stolt över din hoj.
Min Road King

När det gäller valet av hoj så finns det inga rätt eller fel så länge du gillar det du sitter på. Ibland när någon frågar mig om råd när det är dags att köpa hoj så har jag egentligen bara ett råd. Det börjar oftast med frågan känns det bra? Är svaret nej köp inte den hojen oavsett vad som står på tanken. Det skall kännas bra att sitta på och det skall kännas bra att köra. Visst går det att fixa till körställningen med styren, risers, sadlar, framflyttade reglage mm. Utgångsläget måste ändå vara bra för att det skall funka. Välj en hoj som känns bra så kommer ni att få många lyckliga mil tillsammans. Varför jag kör Harley är det ofta folk som undrar. När jag påstår att jag aldrig närt drömmen att köra just Harley är det sällan någon som tror mig. Mitt val är faktiskt till största delen en slump. Som jag skrivit tidigare så är jag uppväxt i en hojåkande familj. Ingen förutom jag har kört Harley.
Farsans sista hoj Hond CBR 1000 supersport

Det har varit Monark, Husqvarna Velocette, Matchless, Laverda, BSA, Triumph, Honda, Kawasaki, Yamaha och ett otal Hondor ytterligare, de flesta av sportmodell. På 70talet fanns en tidning som hette Colorod. Med den föddes mitt intresse för customhojar. Det var ett av de första svenska magasinen som handlade om choppers och hotrods. Denna tidning kastade jag mig över med hull och hår. Sedan ägnade jag timmar åt att rita choppers och hotrods. Här kunde man se och läsa om pionjärerna inom Svenskt hojbygge.. Sedan har givet vis filmen Easy Rider också satt sina spår. Fast det var inte Peter Fondas Capten America hoj som väckte mitt habegär.
Dennis Hoppers Easy Rider hoj

Det var Dennis Hoppers stelbenare med Panheadmotor och gula flames som satte igång mina tankar och min dröm om en customhoj. Kanske inte den sortens hoj jag skulle bygga idag men det är väl med hojbygge som med så mycket annat allt förändras och olika trender avlöser varandra. Nya fabriksmodeller är mer eller mindre lyckade. Ibland dyker det upp något som verkligen tilltalar en. När Yamaha kom med sin Dragstar tyckte jag att det var första gången någon annan än Harley lyckats bygga en customhoj värd namnet.
Honda Fury

En annan sådan milstolpe är Honda Fury. Nu har det det kommit en "fabrikschopper" som ser cool ut och som man inte behöver börja med att bygga om för att den inte skall se ut som "jag skulle vilja va en chopper". Men som sagt smaken är olika och du kanske tycker något helt annat och inget fel i det du får tycka precis hur du vill.
BSA Spitfire

Men om du inte åkt Harley vad hade du då kört kanske du undrar? Vet inte riktigt men antagligen en streetfighter eller en äventyrshoj om jag inte hade åkt gammelhoj och dunkat fram på en Norton comander eller en BSA Spitfire. Egentligen är det väl inget som säger att jag kommer att åka Harley resten av mitt hojåkarliv. Hur det blir med den saken får framtiden utvisa. Var stolt över den hoj du valt att köra. Den är din och det är du som valt att köra den. Om den sedan råkar vara en Suzuki Burgman scooter eller en Honda Rune spelar ingen som helst roll. Ha en trevlig midsommar. Ta det lugnt med snapsarna ifall du tänkt dig att ut och åka på lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar