måndag 9 september 2013

Fy där skulle jag inte vilja köra motorcykel

Det går att tänka när man kör bil också även om man inte är lika klarsynt som när man sitter på hojen. Jag var på väg hem från Nyköping och på E4 upptäckte jag ett ställe där jag inte skulle vilja köra motorcykel.

Som hojåkare vill man ju hitta nya spännande vägar gärna med vacker omgivning Vissa delar av E4 genom Småland kanske får en och annan aborist att gå igång men för oss vanliga dödliga ter sig de skogsbeklädda vägkanterna tämligen trist. Nu var det inte detta jag skulle tala om utan sträckan med växelvis körfält mellan Värnamo och Strömsnäsbruk.

Denna delen av E4 kan vara en skräckupplevelse när man sitter i bil och det skulle absolut inte upplevas bättre sittandes på en motorcykel. Först och främst har vi Vajerräcken som avdelare och på långa sträckor finns det vägräcken på ganska höga stolpar på högersidan. Dessa räcken saknar underglidningsskydd. De enfiliga sträckorna är dessutom ganska smala. Här kommer bilisterna från motorväg där man håller god fart. Har gott om plats och det är lätt att göra en omkörning. När motorvägen tar slut och de växelvisa körfälten börjar tar stressen vid.Många bilister blir stressade och frustrerade när de tvingas att ligga bakom en husvagn eller en långtradare i enkelfil och inte har någon möjlighet att köra om. När det sedan blir tvåfiligt är den sträckan ibland så kort att kanske bara en bil hinner köra om långtradaren. Efterhand som kön bakom långtradaren ökar stiger irritationen hos många av bilförarna. När det sedan blir tvåfiligt skall det tokgasas för att man skall hinna förbi.
NTF har gett ut en broschyr i ämnet. 2+1 väg funkar nog bättre i teorin än i verkligheten

Tänk dig nu att sitta på en motorcykel bland alla dessa frustrerade bilister och sedan ha vajerräcken på din vänstra sida och vägräcke med höga stålstolpar till höger. Vill man som hojåkare utsätta sig för detta? Inte för allt smör i Småland som man brukar säga. Jag hoppas att man snarast bygger om denna vägsträcka till motorväg så att även vi som kör tvåhjuling kan åka säkert. Tills dess väljer jag andra vägar då jag åker norr ut på två hjul

Gläd dig åt att det är måndag. En helt orörd vecka ligger framf dig och något spännande och trevligt kommer säkert att hända. Gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar