lördag 19 oktober 2013

Störst bäst eller värst

Man kan vara störst värst eller bäst på många sätt. Frågan är ifall det fungerar som försäljningsargument. är det så att det finns en marknad för det extrema

I TV programmet Topgear försökte man för några år sedan utröna vilket som var väldens bästa motorcykel. Trots italienska och amerikanska prestigehojar var det en japan som vann. Hojen som vann är väldens mest sålda motorcykel eller kanske skall man kalla den scooter. Honda cub.

Detta bruksfordon är så långt man kan koma ifrån prestige och coolhetfaktor. Här handlar det enkom om att transportera personer eller saker från punkt A till punkt B. Surfar man runt en stund kan man hitta fantastiska bilder där allehanda ting transporteras på denna 2000 talets packåsna.

När den testades i Topgear tillsammans med en drös fina prestigehojar gjorde man allt för att försöka pina Honda cub till döds. Till slut fick man kasta ut den från tredje våning. Inte ens detta hade ihjäl hondan. Efter störtdykningen från tredje våningen rakt ner i asfalten hade hjulen visserligen gått sönder men motorn gick att starta och man kunde lägga i växel. Förmodligen helt världsunikt. Honda cub;s raka motsats är den extrema V8 motorcykeln BossHoss.

Världens kraftfullaste serietillverkade motorcykel och antagligen också den dyraste. Drivkällan är en 6,2 liters Chevrolet V8 på hör och häpna 445 hästkrafter. Det är samma motor som Chevrolet använder i sina Corvetter. Boss Hoss Cycle Inc grundades av en man vid namn Monte Werne. Han tillverkade sin första V8 motorcykel i Dyersbug i Tennessee. Hans idé vara att bygga en hoj som var kraftfullare än allt annat som fans. 1990 tog han beslutet att starta serietillverkning I början sålde han även ritningar och kitbikes men sedan 1996 tillverkas och säljs det endast färdiga hojar.

Till skillnad från Honda cub som antagligen är världens mest spridda och tillverkade motorcykel är antalet Boss Hoss ganska få. Kanske lite beroende på att man är extrem på flera sätt, både vad gäller storlek motorstyrka och pris. En ny Boss Hoss kostar mer än en halvmiljon. Skall jag vara ärlig så är väl varken Boss Hoss eller Honda cub någon hoj som lockar mig. Jag tycker inte att någon av dem är särskilt vacker, det har de gemensamt. Däremot hade det varit mycket spännande att få provköra en Boss Hoss om man nu hade vågat.

Boss Hoss har en Svensk importör du kan läsa på deras hemsida här

Ha en trevlig lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar